کد خبر 49429
۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
تسهیل روند تامین قطعه با «تی‌یروان‌ها»

پرشین خودرو: شکل‌گیری و توسعه تی‌یروان‌ها یا تامین‌کنندگان بزرگ قطعات در کشور، منجر به کاهش هزینه‌های تولیدی قطعات و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده خودروهای داخلی می‌شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، بهره‌گیری از تی‌یروان‌ها به وسیله خودروسازان مطرح جهانی در موفقیت و رقابتی شدن این خودروسازان تاثیر زیادی داشته است. از این رو با حمایت از قطعه‌سازان داخلی به منظور شکل‌گیری تی‌یروان‌ها، کشور می‌تواند مسیری مشابه با خودروسازان جهانی را طی کند.

به گفته ابوالفضل خلخالی، استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، یکی از راهکارهای موجود برای شکل‌گیری تی‌یروان‌ها در کشورمان برقراری ارتباط با قطعه‌سازان مطرح جهانی است زیرا همکاری با این دسته از قطعه‌سازان برای کسب دانش فنی و همچنین افزایش توان طراحی، به طور قطع قطعه‌سازان کشورمان را تقویت خواهد کرد. علاوه بر آن به نظر می‌رسد بهره‌گیری از استراتژی‌های مشخص در صنعت قطعه‌سازی، مسیر قطعه‌سازان داخلی را برای رسیدن به مقصد اصلی یعنی تبدیل شدن به تی‌یروان‌ها یا تامین‌کنندگان درجه یک قطعات تسهیل خواهد کرد.

بهره‌گیری از «تی‌یروان‌ها» در برنامه‌های ایران‌خودرو
براساس گفته‌های هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو، حرکت به سمت ایجاد شرکت‌های تی‌یروان ضمن کاهش هزینه تمام‌شده خودرو منجر می‌شود روند تامین قطعات تسهیل شود. یکه‌زارع گفته است: زمانی که قرار است داشبورد خودرو را خریداری کنیم اگر شرکت‌های تی‌یروان، طرف قرارداد باشند، این داشبورد را با تمامی متعلقات آن به صورت نصب شده تحویل می‌گیریم که این امر به طور ۱۰۰درصد در کاهش قیمت تمام شده و بهبود کیفیت خودروهای تولیدی موثر خواهد بود و از سوی دیگر از این بابت مطمئن خواهیم بود که مجموعه‌ای عهده‌دار تامین قطعات مختلف موردنیاز برای تولید خودرو خواهد بود.

یکه‌زارع معتقد است که تشکیل شرکت‌های سازنده قطعه درجه یک یا تی‌یروان‌ها رویکردی است که در همه شرکت‌های خودروسازی جهان مدنظر قرار گرفته و صنعت خودرو کشور نیز از این قاعده مستثنا نیست.

به باور مدیرعامل ایران‌خودرو در ۴ سال گذشته تعداد شرکت‌های تامین‌کننده قطعات ایران‌خودرو از ۴۰۰ به ۸۰۰ شرکت در سال ۹۲ افزایش یافته است. این در حالی است که برای ایجاد شرکت‌های تی‌یروان باید این روند برعکس باشد، نه اینکه سازندگان کوچک قطعات از بین بروند بلکه باید این شرکت‌های سازنده با ورود به حلقه تی‌یروان‌ها به فعالیت خود ادامه دهند.
یکه‌زارع گفته است تشکیل تی‌یروان‌ها به صورت یک پروژه در ایران‌خودرو دنبال می‌شود اما برای اینکه این پروژه به نقطه مطلوب خود برسد، حداقل به ۲ تا ۳ سال زمان نیاز است که یک شرکت از بخش خصوصی و یک شرکت تابع ایران‌خودرو، شرکت‌های تی‌یروان طرف قرارداد ایران‌خودرو در تامین قطعات موردنیاز این شرکت هستند.

تامین‌کنندگان قطعات تقویت شوند
کیفیت خودروها بستگی زیادی به چگونگی عملکرد تامین‌کنندگان قطعات دارد. درواقع برخورداری از دانش فنی مناسب و توان لازم برای طراحی، از مواردی است که تامین‌کنندگان با برخورداری از آنها می‌توانند به رونق صنعت خودرو کمک کنند و برای تحقق این امر تامین‌کنندگان قطعات باید تقویت شوند.

استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: تامین‌کنندگان قطعات نقش تاثیرگذاری در صنعت خودرو ایفا می‌کنند. در کشورهای چین و برزیل ۵۰ تا ۷۰ درصد قطعات در داخل تولید می‌شود و این کشور در صنعت خودرو رشد خوبی را تجربه کرده است و در مقابل صنعت خودروی کشوری مانند روسیه به دلیل بهره‌گیری از تامین کنندگانی در خارج از کشور و به دلیل وجود تحریم‌ها، رشد مناسبی نداشته است.

ابوالفضل خلخالی معتقد است: شکل‌گیری تی‌یروان‌ها یا تامین‌کنندگان بزرگ قطعات اقدامی تاثیرگذار در صنعت خودروی کشور است. در این بین برخورداری از استراتژی‌های مشخص در صنعت قطعه‌سازی کشورمان یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به تحقق این امر کمک کند.

به باور استادیار دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت در شرایط کنونی و تا لغو کامل تحریم‌های اقتصادی در ۵ یا ۶ ماه آینده قطعه‌سازان باید از استراتژی مشخصی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند زیرا نداشتن استراتژی خطر بزرگی برای قطعه‌سازان کشور محسوب می‌شود.

خلخالی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری مشترک (جوینت ونچر) با قطعه‌سازان بزرگ دنیا یکی از راه‌هایی است که نقش مهمی در تقویت تامین‌کنندگان قطعات کشور و به وجود آمدن تی‌یروان‌ها ایفا می‌کند.
به اعتقاد استادیار دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت قطعه‌سازان با یافتن شریک تجاری خود و با همکاری مشترک با تامین‌کننده‌های مطرح دنیا می‌توانند به رونق تولید و ارتقای کیفیت قطعات کمک زیادی کنند البته حمایت‌های دولت نیز می‌تواند عامل موثری در همکاری قطعه‌سازان داخلی با شرکای خارجی باشد.

تشکیل «تی‌یروان‌ها» به نفع قطعه‌سازی و خودروسازی
نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان کشوراظهار کرد: شکل‌گیری تی‌یروان‌ها یک اقدام اساسی در صنعت خودرو است و برای به وجود آمدن تی‌یروان‌ها یا تامین‌کنندگان بزرگ قطعات، باید تیمی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، قطعه‌سازان، خودروسازان و سایر ارگان‌های موثر در مسیر تحقق بخشیدن به این امر حرکت کنند.
به باور رضا رضایی، به وجود آمدن تی‌یروان‌ها به نفع صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور است و اگر این اقدام به درستی مدیریت شود، در مدت زمان کوتاهی می‌توان شاهد به وجود آمدن تی‌یروان‌ها در کشور بود.

براساس این گزارش تشکیل تی‌یروان‌ها یا تامین‌کنندگان بزرگ قطعات در کشور، یکی از راه‌هایی است که منجر به رونق و توسعه صنعت خودرو خواهد شد و تمامی کارشناسان نیز به درستی این امر اذعان دارند. قطعه‌سازان داخلی اگرچه با دشواری‌هایی برای حرکت به سمت تی‌یروان شدن مواجه خواهند شد اما بعد از گذر از این روزهای دشوار، آینده‌ای نوید بخش در انتظار آنها خواهد بود؛ آینده‌ای که آنها را به عرصه‌های جهانی وارد خواهد کرد.

منبع: روزنامه صمت

کد خبر 49429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha