کد خبر 49440
۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
تعطیلی اجباری برای نمایشگاه داران خودرو

پرشین خودرو: کاهش تقاضا برای خرید خودرو برخی نمایشگاه داران را وادار به فروش ملک نمایشگاه خود کرده است و باقی هم همچنان در انتظار رونق معاملات این بازار هستند.

به گزارش «پرشین خودرو»، در حالی تعمیق رکود بازار خودرو بارها از سوی فعالان بازار شنیده شده که این روزها برخلاف امیدواری خودروسازان، نمایشگاه‌های خودرو نفس‌های آخر را می‌کشند.

روند معاملات خودرو در نمایشگاه و نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو  و سایپا در مدار نزولی قرار گرفته و آن‌طور که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد معاملات ماهانه آنها حتی به فروش یک دستگاه ختم نشده است.
این در حالی است که خودروسازان برای تولید انبوه خودرو در کشور نقشه کشیده‌اند و همین چندی پیش از زبان یکی از مقامات دولتی مملو بودن پارکینگ‌های خودروسازان داخلی از خودرو‌های صفر کیلومتر شنیده شد. البته این در حالی است که فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار هم به تازگی کاهش پیدا کرده و به نظر می‌رسد سیاست بعدی خودروسازان افزایش قیمت خودرو است زیرا درخواست افزایش قیمت خودروسازان به تازگی به شورای رقابت ارسال شده است.
اما آنطور که از شواهد و قرائن پیداست در مقطع فعلی بیشتر نمایشگاه‌داران خودرو امیدشان را نسبت به رونق بازار از دست داده‌اند. از صداهای بدون انرژی آنها در پاسخ به مراجعه‌کنندگان کاملا پیداست که گرمای تابستان و رکود بازار خودرو آنها را خسته کرده است. تا جایی که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر نمایشگاه‌داران حوالی میدان امام حسین در حال تعطیلی هستند و صاحب نمایشگاه‌ها ملک خود را برای فروش آگهی کرده‌اند.

 

پیش‌بینی بازار در فصل پاییز

یکی از نمایشگاه‌داران خودرو در محدوده کارگر شمالی می گوید: فروش و معاملات خودرو در مقطع فعلی راکد است و با وجود اینکه برخی‌ها معتقد بودند پس از توافق بازار خودرو تکان می‌خورد اما هنوز مردم برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند و وضعیت رکود بازار هیچ تغییری نکرده است. حتی این امیدواری بود که با مسافرت‌های تابستانی بازار اندکی رونق بگیرد که این اتفاق نیفتاد و وضعیت مناسبی نداریم زیرا طی یک ماه اخیر حتی یک معامله هم نداشته‌ایم.

به اعتقاد این فعال بازار خودرو با ادامه‌دار شدن رکود در معاملات نمی‌توان دیگر به رونق خوشبین بود زیرا پیش‌بینی‌ها از ابتدای سال این بود که فصل تابستان و آخر مردادماه یا اوایل شهریور بازار می‌تواند اندکی رونق به خود ببیند اما همچنان تقاضایی برای خرید در بازار احساس نمی‌شود.
این نمایشگاه‌دار معتقد است که پس از اتمام فصل تابستان و فرا رسیدن ایام محرم و ماه صفر نیز بازار خودرو مجددا بدون تقاضا و مشتری خواهد ماند. همچنین در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی و وارداتی نسبت به ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده و واردکنندگان به ارائه تخفیف‌های ویژه روی آوردند.
 

خودروهای امانی رو دستمان مانده است

در همین زمینه یکی دیگر از نمایشگاه‌داران محدوده تهران نو معتقد است که حجم معاملات زیر سایه رکود بسیار کاهش پیدا کرده و این رکود در بیشتر بازارها تاثیرگذار بوده است.

او در این باره گفت: معمولا فروش امانی خودرو از سوی نمایشگاه‌داران مرسوم است و این امر باعث می‌شود دست بسیاری از واسطه‌ها و دلالان از این بازار کوتاه شود اما همین ماه گذشته 16 خودرو به صورت امانی از شرکت سایپا گرفته‌ایم و از این تعداد نزدیک به یک سوم آن فروش نرفته است در صورتی که قبلا بعد از گذشت یک ماه یک دستگاه هم در نمایشگاه نمی‌ماند.
او با بیان اینکه کاهش فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار اصلا برای نمایندگی‌ها اتفاق خوبی نیست، گفت: بیشتر مشتری‌ها انتظار دارند در روند فروش تحویل فوری صورت گیرد اما این طبیعتا مدتی طول خواهد کشید و دیگر نمی‌توان انتظار رونق در این چند روز تابستانی باقی‌مانده داشت.

از سویی بیشتر مردم به دنبال کسب سود در معاملات هستند و هیچ‌گاه حاضر نیستند متناسب با هزینه‌ای که می‌پردازند، معامله به ضرر آنها تمام شود. بیشتر تمایل دارند روند معامله دست خودشان باشد و به همین دلیل تقاضایی هم ایجاد نمی‌شود.
این فعال بازار خودرو افزود: کاهش قیمت‌ها در شرایط فعلی و افزایش هزینه تولید نشان می‌دهد در آینده خودروسازان هم قصد شکستن قیمت‌ها را ندارند زیرا باید رقم مطالبات آنها به قطعه‌سازان هم نیز در نظر گرفته شود.

به هر حال باید این نوسانات در بازار از بین برود. در شرایط فعلی شایعات هم به رکود بازار خودرو دامن زده و روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده است. با این حال پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروها در بازار تا دو هفته آینده تکان می‌خورد.
 

برای خودروهای وارداتی هم تقاضا نیست

این در حالی است که به نظر می‌رسد تنها بازار خودروهای داخلی نیستند که به رکود رفته‌اند زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد اوضاع وارداتی‌ها هم بهتر از آنها نیست. یکی از نمایشگاه‌داران حوالی شمس‌آباد که محصولات مدیاموتور را عرضه می‌کند گفت: راه‌اندازی کمپین نه به تولید داخلی خودرو در این مدت توانست تقاضا را تا حدودی تحت تاثیر قرار دهد اما اوضاع خودروهای خارجی هم مانند داخلی‌ها است و تقاضای کافی هنوز شکل نگرفته است.
وی افزود: اغلب خودروهای داخلی و  وارداتی در آخرین ماه تابستان 10 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند و با وجود چنین کاهش قیمتی همچنان مردم قدرت خرید خودرو ندارند.
 

انتظار مشتریان تحویل فوری است

اظهارات نمایشگاه‌دار محدوده ستارخان هم نیز این موضوع را تایید می‌کند. به اعتقاد این فعال بازار که یکی از زیرمجموعه‌های آسان موتور نمایندگی محصولات هیوندای در ایران است، وضعیت بازار خودروهای وارداتی هم در شرایط فعلی و روزهای تابستانی مناسب نیست زیرا فرآیند تحویل زمان‌بر است و مشتریان در روند پیش‌فروش توقع تحویل فوری را دارند در حالی که چندین ماه آوردن یک خودرو از کاخانه به طو ل می‌انجامد.

وی گفت: پیرو کاهش حجم معاملات برای خودروهای وارداتی وضعیت معاملات خودروهای داخلی هم مناسب نیست زیرا بزرگان صنعت خودرو ایران چندان خوشایند نیست.

نمایشگاه‌دار دیگر حوالی خیابان شیخ‌بهائی نیز بر این باور است که مشتریان تا زمانی که قیمت خودرو کاهش نیابد، روانه بازار نخواهند شد و همچنان منتظر شکستن قیمت‌ها هستند. این فعال بازار با شرح حال روزگار فعالان این صنف گفت: برای ما بسیار عادی شده که مشتری‌ها تنها برای تماشای خودروها پا به نمایشگاه می‌گذارند و در نهایت معامله‌ای رقم نمی‌خورد.

بیشتر مشتریان امروز خرید خود را به زمان دیگری موکول می‌کنند و مشخص نیست چه مقطعی تقاضای واقعی شکل بگیرد. بنا بر اظهارات این نمایشگاه‌دار از بین محصولات هیوندای موجود در این نمایشگاه، بیشتر تقاضاها به سمت خودروی هیوندای i20 جلب می‌شود.
 

توقع کاهش قیمت پراید در جنوب تهران

بررسی‌ها نشان می‌دهد در جنوب تهران بیشتر تقاضاها در نمایشگاه‌ها پراید است که خودرو ارزان‌ سایپا نیز محسوب می‌شود. نمایشگاه‌دار واقع در محدوده راه‌آهن درباره وضعیت معاملات و فروش خودرو گفت: حجم معاملات روزانه‌مان بسیار کم و ناچیز است و توافق هم نتوانسته یخ معاملات خودرو را آب کند.

بیشتر اهالی این منطقه در انتظار ارزان شدن قیمت خودرو هستند آنها حتی توقع دارند قیمت پراید نیز از قیمت فعلی که نزدیک به 20 میلیون تومان است، حتی پایین‌تر بیاید زیرا به شدت قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. به اعتقاد وی کمپین نه به خودروسازان داخلی هم حتی در جذب مشتری موثر واقع شده و مشتریان را به موعد دیگری برای خرید فراخوانده است.

 

نام محصول

قیمت (تومان)

پراید 131

19.920.000

تیبا

23.910.000

پارس‌تندر

39.500.000

تندر90

37.500.000

سراتو

90.700.000

برلیانس H320

51.300.000

هیوندای i20

77.300.000

سوناتا

158.000.000

سانتافه

198.000.000

النترا

113.000.000

ولستر

109.000.000

هیوندا I40

162.000.000

ام‌جی

119.000.000

ام‌جی 2

142.000.000

ام‌جی 3

75.000.000

 
منبع: اقتصاد نیوز
کد خبر 49440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha