کد خبر 49578
۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
دنده عقب روی رخدادهای خودرویی

پرشین خودرو: صنعت خودرو کشور در هفته گذشته بستر اتفاقات و اخباری بود که شاید بتوان کاهش تولید خودرو در دو کارخانه بزرگ را در ردیف نخست لیست اخبار منتشر شده قرار داد.

به گزارش «پرشین خودرو»، سایت اقتصادنیوز در گزارشی وقایع هفته گذشته صنعت خودرو را بازخوانی کرده و به ذکر برخی از آنها پرداخته است.
گزاف نیست اگر بگوییم مهم ترین خبر هفته گذشته در خودروسازان ایرانی، کاهش تولید محصولات سواری در مرداد بود. طبق آماری که وزارت صنعت،معدن و تجارت اعلام کرد، سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو، در مجموع طی مرداد امسال، در مجموع هشت هزار و 27 دستگاه کمتر از تیر ماه تولید داشتند تا آمارشان 9.5 درصد افت کند.

این در شرایطی است که تولید در تیر ماه و نسبت به خرداد نیز افتی بیش از هشت درصد داشت و این نشان می دهد خودروسازی کشور در سیر نزولی تولید قرار گرفته است. به اعتقاد کارشناسان، کم محلی مشتریان به بازار خودرو دلیل اصلی روند نزولی تولید در جاده مخصوص است و هیچ بعید نیست این شرایط در شهریور ماه نیز ادامه داشته باشد. با توجه به آنکه تحریم بازار از سوی مشتریان همچنان ادامه دارد، باید منتظر ماند و دید آیا لکوموتیو صنایع ایران می تواند خط عوض کرده و از ریل نزول خارج شود.

البته آمار تولید خودروسازان در پنج ماهه امسال افزایشی بوده است، چه آنکه سه غول جاده مخصوص توانسته اند با تیراژ بیش از 365 هزار دستگاهی شان، افزون بر 16 درصد به تولید خود بیفزایند. از نکات قابل توجه آمار تولید خودروسازان می توان به کاهش تولید پراید و رانا در کنار آغاز تولید خودرو چینی هایما (در ایران خودرو) اشاره کرد. همچنین لقب پرتیراژترین خودرو کشور همچنان در اختیار پراید است و پس از آن، پژو پارس بیشترین تیراژ را در اختیار دارد.

شرط هیوندایی برای مونتاژ خودرو در ایران
دیگر خبر مهمی که هفته گذشته در خودروسازی کشور منتشر شد، برنامه هیوندایی موتورز کره برای مونتاژ خودرو در ایران بود. آن طور که برخی رسانه ها گزارش دادند، مسوولان هیوندایی (بزرگترین خودروساز کره جنوبی) در دیدار چندی پیش خود با مقامات وزارت صنعت،معدن و تجارت ایران، از علاقه و آمادگی برای مونتاژ خودرو در کشور صحبت به میان آورده اند.

آنها البته یک شرط مهم را لحاظ کرده اند، ان هم مستقل کار کردن در ایران است. بنابر اخبار منتشر شده، مسوولان هیوندایی تاکید کرده اند که نمی خواهند با هیچ کدام از خودروسازان ایرانی شراکت کنند و قصد دارند به تنهایی و با خرید یا احتمالا ساخت کارخانه، به مونتاژ خودرو در کشور بپردازند.

سایپا خودرو آمریکایی می سازد
دیگر خبر هفته گذشته رسانه ها در حوزه خودرو، به احتمال همکاری فیات ایتالیا و سایپا مربوط می شود.

بر این اساس، گفته شده که فیات-کرایسلر آمریکا قصد دارد با سایپا وارد شراکت مستقیم شده و محصولات خود را در این شرکت تولید کند. ازآنجاکه فیات سهامدار کرایسلر آمریکا به شمار می رود، خیلی ها بر این باورند که همکاری این شرکت (فیات) با سایپا می تواند در آینده به تولید خودرو آمریکایی در ایران بیانجامد.
قیمت خودرو بالا نرفت
هفته گذشته اما اگرچه قرار بود خودروسازان قیمت محصولات خود را افزایش داده و آن را اعلام رسمی کنند، با این حال این اتفاق رخ نداد.

گویا اظهارات دو هفته پیش وزیر صنعت،معدن و تجارت در مورد کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» از یک سو و رکود سنگین در بازار خودرو از سوی دیگر، خودروسازان را فعلا از افزایش قیمت محصولات شان منصرف کرده است.

هرچند خودروسازان اصرار دارند که به دلیل افزایش هزینه های تولید، قیمت خودروهای داخلی باید بین 10 تا 12 درصد افزایش یابد، اما کارشناسان و فعالان بازار، این کار (افزایش قیمت) را اقدامی نامناسب دانسته و بر ریسک بالای آن تاکید می کنند. به اعتقاد آنها، خودروسازان داخلی اگر قیمت محصولات خود را در شرایط فعلی بالا ببرند، چیزی جز رکود بیشتر و کاهش خرید محصولات شان، نصیب آنها نخواهد شد.

کد خبر 49578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha