افزایش تعرفه واردات خودرو در راستای حمایت از خودروسازان

پرشین خودرو: در پی تشکیل کمپین "نخریدن خودرو ملی" جمعی از نمایندگان با تدوین طرح حمایت از تولید ملی و کارگران خودروسازی و حمایت از مصرف کنندگان خودروی داخلی خواهان تقویت تولید ملی در کنار حفظ و صیانت از حقوق مصرف کننده شدند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از خانه ملت، نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند روز پیش، از تدوین طرح دو فوریتی برای توقف واردات خودرو خبر داد و گفت: هم‌اکنون در حال جمع‌اوری امضا برای ارائه طرح مذکور به هیأت رئیسه مجلس هستیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:‌ متأسفانه هجمه اخیر در رسانه‌ها به صنعت خودروسازی کشور، تبعات بسیاری را به‌دنبال دارد، که بیکاری 80 هزار نفر از مهم‌ترین تبعات رکود در تولید خودرو و صنعت خودروسازی کشور است.

وی در جدیدترین اظهاراتش در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه این طرح در حال حاضر بیش از 23 امضا دارد افزود:‌ به طور حتم در روزهای آتی امضاها بیشتر هم خواهد شد

قاضی پور گفت:این طرح در راستای حمایت از تولیدکننده و تولید ملی در کنار لحاظ کردن منافع مصرف کننده خواهد بود.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروی ملی باید کیفیت لازم برای ایجاد انگیزه خرید در مصرف کننده را ایجاد کند، افزود: با تصویب طرح مذکور شرایط لازم برای حمایت از تولید خودروی باکیفیت مدنظر قرار خواهد گرفت.

در این حال جزئیات طرح مذکور به شرح ذیل می باشد:

به نام خدا

مقدمه

میل به مصرف کالاهای خارجی خصوصاً استفاده از کالاهای خارجی با دوام، نظیر خودرو یک کشش دیرپای اقتصادی است که در ایران قدمتی طولانی دارد. آنچه که از روز اول تا امروز هنوز هم باور نشده است این است که ایرانی خود، خودرویی را می سازد که بر آن سوار است. حافظه تاریخی مردم ایران در بسیاری از موارد نمی خواهد این واقعیت را پذیرا باشد و وقتی هم خود را در مقابل این واقعیت می بیند بیشتر تولید خودروی ملی را با کشورهای پرسابقه در این زمینه یا نوخواسته هایی که توانسته اند در بازار نقش بزرگتری بگیرند، مقایسه می کنند.

تولید هر پدیده ملی نیازمند صیانت، صبوری بردباری است. اگر در شرایط اقتصاد بازار به خوبی از آن صیانت نشود، قوی ترین صنایع و بنگاه ها منهدم خواهند شد. به طور مشخص می توان از صنعت نساجی که در طول دهه 70 این اتفاق برای آن افتاد یاد کرد. به جای برطرف کردن عیب مدیران و نوسازی، کالاهای خارجی و شاید هم در بسیاری از موارد کم کیفیت تر بر پارچه و منسوجات ایرانی ترجیح داده شد. امروز صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن که به تقریب نهصد هزار شغل را در خود جای داده است، به واسطه حضور کمپین های خلق الساعه و عدم درایت پاره ای از مدیران و کم توجهی به خواست مشتریان و بی حوصلگی در جهت حل مشکلات می رود تا ابتدا تضعیف و سپس مانند صنعت نساجی واژگون شود.

لازم است با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و اصرار همکاران بر این مسیر، تلاش جدیدی برای صیانت از خودرویی که امروز در معرض همه گونه جفاکاری قرار گرفته است، صورت پذیرد. امروز هم خودروهای کم کیفیت اما با ظاهر بزک کرده تر، صنعت خودروی ما را تهدید می کند و از طرف دیگر بعد از برطرف شدن تحریم ها، خودروهای پرسابقه ممکن است تهدید برای این صنعت باشند. اصولا برای مقابله دو راه بیشتر وجود ندارد یا ممنوعیت خارجی ها برای حضور در این بازار یا وضع تعرفه ای که در قله وضع شود و به موازات این صنعت سبک تر شود. این طرح در شرایط پرخطر امروز با هزار درصد عوارض گمرکی که برای واردات مطلق وضع گردیده، می کوشد تا مانعی برای از میان رفتن اشتغال این صنعت باشد.

در ماده واحده طرح مذکور آمده است: کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگان و قطعات خودرو مکلفند در قبال واردات خودرو قطعات آن تا حد هزار درصد عوارض، تعرفه و مالیات بر حسب نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی به میزان ساخت، پرداخت نمایند.

تبصره 1- خودرویی که از نظر میانگین حجم و ارزش بالاتر از 70 درصد آن در داخل ساخته شده باشد، ساخت داخلی محسوب شده و در بقیه موارد، به نسبت سهم کوچکتر ساخت داخل تا واردات مطلق، عوارض به شکل پلکانی حسب آیین نامه ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد و به تصویب هیأت وزیران می رسد، تعیین می گردد.

تبصره 2- خودروسازان داخلی به نسبت سهم ساخت داخل بالاتر از 70 درصد از همین محل جوایز تشویقی بنا به پیشنهاد شورای رقابت با در نظر گرفتن سطح کیفیت بالاتر و خدمات بهتر به مشتریان دریافت خواهند داشت.

تبصره 3- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است طی آیین نامه ای برای حمایت از خریداران خودروی داخلی، حسب خدمات پس از فروش و توجه به فرهنگ مشتری مداری، شرکت ها را مورد تشویق یا آنها را وادار به قبولی شروطی در قراردادهای فروش نظیر تعویض کالا یا جمع آوری کالاهای معیوب از بازار نماید.

کد خبر 49789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توانایی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    12 0
    ای نماینده های که به این مردم خیانت می کنید! آگاه باشید که هیچوقت نمی توانید با زور به مردم چیزی را بخورانید و آگاه باشید که دوره بعد شما ها شناسایی شده و عواقب بدی بدنبال شما خواهد بود. مردم همدیگر را پیدا کردند و مطوین باشید که اگر این تفاهم تایید گردد: شکست شما ها حتمی خواهد بود. دیگر خوردو بی کیفیت را نمی خواهیم.
  • پیام ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    12 0
    افسوس که این مزرعه را آب گرفته دهقان مصیبت زده را خواب گرفته
  • محسن ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    8 0
    بیش از سی و پنج ساله خودرو با این گمرکی شدید با عنوانه حمایت از خودرو داخلی گرفته شده نتیجه چیشده خیلی جالبه انقد ایرانخودرو و سایپا سوع استفاده گر شده چند سالی شاهد واردات قطعاتدرجه چهار چینی با وجود تولید قطعات درجه یک یا دو داخلی هستیم که این نشان از سوع استفاده و بی لیاقتی و اشتباه بودن روندیم حلا بگذریم که مونتاژ خودرو های چینی خیلی به زبونشون شیرین اومده حالا من میگم هرکس این لایحه رو اجرا کنه خاعنه بجای اینلایحه لایحه خصوصی شدن شرکتهای خودرو ساز داخلی روبدید بلکن هزینه ها سرشکن شه وبازاررقابتی شه اگر هم عده ای مشغول به کارن تو این شرکتها شغل کاذبه رهش اینع با خصوصی کردن وپیشرفت این شرکتها روندصحیح توسعه خودرو سازی کارگران با امنیت شغلی واقعی وارد کار شن نه اینکه با نیومدن قطعه از چین برا مونتاژ بیکار شن
  • احسان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    8 0
    این نمایندگان بفکر افرادی که بیکار میشوند هستن ولی بفکر افرادی که بخاطر عدم کیفیت خودرو هر روزه جانشان را از دست میدهند نیستند .
  • آرش ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    13 0
    نمایندگان خودرو سازان نه نمایندگان مردم
  • احسان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    19 0
    شغل نهصد هزار نفر مهتره یا جان 80 میلیون نفر
  • حسین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    15 0
    این نماینده چی پیش خودش فكر كرده.اینا دارن صورت مسئله رو پاك میكنن. مطمئنا اگه ذینفع نبودن دنبال افزایش تعرفه واردات نبودن.شك نكنید.مردم مسلما اگاه تر از این حرفها هستن كه دیگه بخوان خودروی بی كیفیت این لگن سازها رو بخرن. یا علی مدد
  • شیییییشی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    12 0
    این موضوع نشان از وجود اشکال سیستماتیک در سیستم فعال کنونی است که همچنان اسرار دارد که می تواند این صنعت را به سرمنزل مقصود برساند. آخر چند سال برای سنجش یک سیستم باید زمان در نظر گرفت و چند نسل باید بگذرد!
  • صدای ملت ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    14 0
    جان مردم مهم است یا سود خودروسازان شما نماینده مردمیت یا نمایده خودروساز با این کار خود شرایط را بدتر می کنید تا کی به بهانه تولیدو اشتغال داخلی جیب خود و مدیران خودروسازی رو پر می کنید
  • دانی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    18 0
    تعرفه رو 1000درصد کنید ,مطمن باشید کسی خودرو بی کیفیت و تکراری داخلی نمیخره
  • سامان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    8 0
    اقای قاضی پور تا الان كه خودروی بی كیفیت جون ملتو می گرفت شما كجا بودی سرت گرم چی بود این تولیده ملی چقده مگه كه ارزشش از جون این همه ادم بیشتره شما مجلسیا كه نماینده مردم نیستین نماینده خودروسازانو كسایی هستین كه ازش سود میبرن
  • مهدی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    2 0
    ازموده را ازمودن خطاست . سی پنج سال فرصت و حمایت بی حد و اندازه برای کیفی سازی کافی نبود که تو نماینده مردم به حمایت از این خودروسازهای خائن در اومدی به اسم حمایت از مصرف کننده داخلی ! اقایون نماینده توجه داشته باشید تصویب این طرح نشانگر سطح شعور و حمایت شما از تداوم این فاجعه می باشد . لطفا به اسم مردم و به کام خودروسازان کار نکنید . بدانید و بدانید که جواب سلام , علیک و جواب (های )(هوی) می باشد. سعی کنید مرحمی بر زخم مردم باشید نه نمک بر روی ان
  • sanaz ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    7 0
    یشنهاد میکنم که تعرفه ها پلکانی افزایش پیدا کند که هم اقشار ضعیفتر و عموم مردم حق انتخاب برایشان بماند و هم اقشار بسیار پردرامد که عموما با نیت فخر و.. پولهای میلیادی به خودروهای لوکس آنچنانی میدهند مالیات درستی به این علاقه خود به خزانه پرداخت کنند
  • محمد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
    5 0
    میدانید مردم خودروسازان دم آقای قاضی پور را دیده اند که سر در آورده واز ... حمایت میکنه