نظارت چندجانبه لازمه واردات لوازم یدکی

پرشین خودرو: اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو خواستار اعطای مجوز نظارت و کنترل بر کیفیت قطعات یدکی وارداتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی کیفیت و استاندارد ایران است.

به گفته رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو، این اتحادیه باید بخشی از این نظارت‌ها را به‌عهده داشته باشد زیرا کارشناسان این صنف از دانش و تجربه کافی برای تشخیص قطعات تقلبی برخوردار هستند و می‌توانند کیفیت قطعات یدکی وارداتی را در آزمایشگاه شرکت‌های تولیدکننده این قطعات کنترل کنند. با این حال بعد از گذشت چند ماه از ارائه این درخواست و با وجود پیگیری‌های مکرر، این اتحادیه تاکنون پاسخی مبنی بر رد یا تایید پیشنهادات خود دریافت نکرده است.

محدودیت‌های قانونی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی


رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو معتقد است که وظایف اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو در بسیاری از موارد از دیدگاه قانونی محدود شده است، این درحالی است که برخی از این قوانین در سال‌های گذشته تدوین شده که هم‌اکنون کارآیی ندارند.
به گفته علی‌اکبر بخشی، صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو ابزار برخورد با متخلف و نظارت در مبدأ را به عهده دارد و از طرف دیگر در قیمت‌گذاری نقشی ندارد. رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو معتقد است، اگرچه مسئولیت نظارت بر کیفیت، قیمت و کمیت به عهده این اتحادیه نیست اما باید درباره تمامی این موارد که هیچ مسئولیتی هم در برابر آن ندارد، پاسخگو باشد. بخشی ضمن ابراز نگرانی نسبت به بی‌اعتمادی که در بین مصرف‌کنندگان این حوزه وجود دارد، گفته است که ما به دنبال این هستیم اعتماد را به مصرف‌کننده برگردانیم زیرا خود را وکیل و مدعی مصرف‌کننده می‌دانیم، از این رو در تلاش هستیم تا از ورود کالاهای بی‌کیفیت به کشور جلوگیری کنیم، همچنین در ساماندهی و اصلاح روند بازار این صنف و موضوع کالاهای بی‌نام و نشان یا بی‌کیفیت ایفای نقش کنیم اما متاسفانه در این زمینه خلأ قانونی بسیاری وجود دارد، از این‌رو خواستار اختیارات بیشتری به اتحادیه از سوی دولت هستیم. به دنبال اظهارات اخیر رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو در نشست خبری سومین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین‌آلات تهران، صمت این موضوع را پیگیری کرده است. علی‌اکبر بخشی در این زمینه به صمت گفت: درحال‌حاضر تعیین کیفیت قطعات یدکی وارداتی به عهده سازمان کیفیت و استاندارد ایران است و اتحادیه لوازم یدکی در تعیین کیفیت و نظارت بر لوازم یدکی وارداتی نقشی ندارد، بنابراین در نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین‌آلات که اردیبهشت تشکیل شد، خواستار شدیم که این اتحادیه نقشی در تعیین کیفیت لوازم یدکی وارداتی داشته باشد و به شکلی، نظارت خود را اعمال کند اما متاسفانه با نامه‌نگاری و درخواست‌های مکرر تاکنون هیچ‌گونه پاسخی مبنی بر اعطای مجوز به اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی برای نظارت بر کیفیت لوازم یدکی وارداتی دریافت نکرده‌ایم.


بخشی تاکید کرد: انتظار می‌رود اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی در قسمتی از این نظارت‌ها حضور داشته باشد زیرا مصرف‌کنندگان همواره به این اتحادیه رجوع می‌کنند و کیفیت لوازم یدکی خودرو را از این اتحادیه خواستار هستند، بنابراین هدف این اتحادیه دخالت نیست بلکه نظارت است. رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو با اشاره به اینکه این اتحادیه باید آماری از واردات لوازم یدکی در دست داشته باشد تا از واردات بی‌رویه آن به کشور جلوگیری کند، ادامه داد: درصورتی که نقش اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی در نظارت بر قطعات یدکی وارداتی پررنگ شود، این اتحادیه با توجه به اطلاعات و تجربیات مناسب خود در زمینه تشخیص قطعات یدکی تقلبی نهایت تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا از نگرانی مصرف‌کنندگان از خرید قطعات یدکی تقلبی کاسته و به انتظارات آنها پاسخ داده شود.
بخشی درباره اهمیت صلاحیت واردکننده‌های لوازم یدکی توضیح داد: هنگامی که درباره نظارت اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی تهران صحبت می‌کنیم یعنی این اتحادیه باید از صلاحیت واردکنندگان قطعات یدکی اطمینان پیدا کند، زیرا متاسفانه افرادی وارد این حرفه می‌شوند که از صلاحیت کافی برخوردار نیستند. از طرفی هم این اتحادیه می‌تواند با این کارخانه‌ها قرارداد بسته و با استفاده از آزمایشگاه‌های این واحدها این قطعات وارداتی را آزمایش کند، به گونه‌ای که کیفیت لوازم یدکی وارداتی را کنترل می‌کند. وی افزود: تمامی این اقدامات مستلزم دادن اختیارات لازم به این اتحادیه است تا بر کیفیت قطعات یدکی وارداتی نظارت شود. همچنین در صورتی که طرح نصب برچسب شناسا روی قطعات یدکی قانونمند شود، می‌توان کنترل بیشتری روی قطعات یدکی وارداتی اعمال کرد.


تشخیص لوازم یدکی اصلی از تقلبی


اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی تهران خواستار این است که نقشی در نظارت و کنترل کیفیت قطعات یدکی وارداتی داشته باشد، نه اینکه مسئولیت کامل نظارت بر قطعات یدکی را به عهده بگیرد. نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تهران، ضمن اشاره به این مطلب در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: این اتحادیه با شرکت‌های تولیدکننده قطعات یدکی صحبت کرده و قرار بر این است که در صورت اعطای مجوز به اتحادیه برای نظارت بر قطعات یدکی وارداتی از آزمایشگاه‌های این شرکت‌ها برای کنترل کیفیت این قطعات استفاده کند. علاوه بر آن کارشناسان خبره در این صنف حضور دارند که قادر هستند قطعات اصلی را از تقلبی تشخیص دهند. سیدمهدی کاظمی ادامه داد: این اتحادیه نخست باید نمونه‌ای از قطعات یدکی وارداتی را آزمایش کرده و در صورت تایید کیفیت و تشخیص اصالت این قطعات اجازه واردات آن داده شود. کاظمی افزود: متاسفانه از زمان درخواست این اتحادیه مبنی بر اعطای مجوز برای نظارت بر کیفیت قطعات وارداتی و با وجود پیگیری‌های مکرر تاکنون هیچ‌گونه پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

کد خبر 49831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha