گرد وخاک خودروهای پلاک اروند در استان ثروتمند

پرشین خودرو: در برخی از شهرهای کشور دیگر دیدن پیكان و ژیان و رنو در حد یك «اتفاق مهم» محسوب می‌شود. دیگر خبری از سپر جوشن‌های تاریخی پیكان، دنده رو فرمونی‌های عجیب ژیان و صندلی‌های به شدت كوچك رنو نیست.

به گزارش «پرشین خودرو»، در 7 منطقه آزاد شده کشور از نظر صنعتی و تجاری شامل کیش، قشم، ارس، ماکو، چابهار، انزلی و اروند وضعیت این چنین است و در هر کوچه و پس کوچه ای دیدن خودرویی که پیشتر تنها در پوسترها مشاهده کرده بودیم امری به غایت عادی جلوه می کند.
این مناطق 7 گانه در 6 استان مرزی کشور مستقر هستند اما وضعیت در یکی از استان ها تا حدی متفاوت است. خودروهای لوکس تنها در مناطق آزاد شده تردد نمی کنند بلکه در کل استان مشغول مانور دادن هستند؛ مساله ای که تا کنون جنجال های فراوانی به همراه داشته است.
در منطقه آزاد اروند در خوزستان ثروتمند، طی یه دستور جنجالی کل استان بهره مند از خرید خودروهای روز جهانی با قیمتی به مراتب پایین تر از بقیه نقاط کشور شد.
یک خودروی اسپورتیج اینجا در تهران تا 150 میلیون تومان معامله می شود اما در اهواز همین خودرو 74 میلیون قیمت دارد. همین مساله صدای خیلی ها را در آورده است؛ شاید بیشتر از همه مناطق آزاد شده از این تبعیض شکایت دارند که نمی توانند خودرویی را در شعاعی بیشتر از چند کیلومتر برانند.

محدودیت برای خودروهای مناطق آزاد
این البته همه ماجرا نیست. خودروهای مناطق آزاد، کم محدودیت ندارند و چه از سوی پلیس چه از مراکز وارد کننده شرایط خاصی را متحمل می شوند. در منطقه آزاد اروند بیمه هر اتومبیل دست کم 4 میلیون تومان آب می خورد. از طرف دیگر صاحبان خودرو برای طی مسافت های طولانی خارج از محدوده تعریف شده نیازمند مراجعه به مرکز منطقه آزاد و گرفتن مرخصی هستند.
یکی از شهروندان آبادانی در خصوص اتومبیل های لوکس موجود در شهرش به خبرنگار «پرشین خودرو» می گوید: خوبی خودروهای منطقه آزاد قیمت آنهاست که نسبت به دیگر جاهای کشور به طور میانگین نصف محاسبه می شود.
سیاوش مؤذنی ادامه می دهد: از دیگر ویژگی های خرید خودرو در مناطق آزاد اروند تنوع در محصولات است. در اینجا هر نوع اتومبیلی که تصورش را کنید پیدا می شود. از ماشین های آمریکایی مدل 2015 تا آخرین مدل های خودروهای ژاپنی. البته قیمت ماشین های اروپایی و آمریکایی برای شماره گذاری متفاوت است.
این شهروند توضیح می دهد: به غیر از قیمت درج شده روی خودرو، برای خرید هر اتومبیل آسیایی 2 میلیون و برای خرید خودروهای آمریکایی و اروپایی 4 میلیون عوارض و مالیات جداگانه می گیرند که البته باز با قیمت پلاک ملی زمین تا آسمان توفیر دارد.
وی در خصوص بیمه این قبیل خودروها عنوان می کند: حقیقت سیستم بیمه نامه ای که برای این خودروها تعریف شده تا حدی سردرگم است. فقط می دانیم که هزینه بیمه، خیلی بیشتر از بیمه های معمولی برای خودروهای پلاک ملی است. از طرفی می گویند اگر در خارج از محدوده تردد تصادفی صورت بگیرد بیمه هیچ گونه تعهدی در این قبال ندارد.
موذنی که خود یک خودروی فورد موستانگ دارد از ویژگی های اتومبیلش می گوید: فرمان هیدرولیك فوق العاده نرم، ترمز ضد قفل، كیسه هوا، شتاب اولیه و سیستم كامپیوتری مجهز برای این قبیل خودروها دیگر جذابیت ندارد و بیشتر بحث ایمنی و مزایای مافوق تصور مطرح است. در مجموع از اتومبیلم خیلی راضی هستم زیرا تمام ایمنی‌های استاندارد جهانی در آن رعایت شده است. 8 سیلندر است و با این‌كه مصرف بنزین آن خیلی زیاد است ولی در عوض تا 320 كیلومتر سرعت می‌رود. امكانات تكنولوژی آن شامل هارد دیسك‌های مبتنی برناوبری، 2 نقطه كنترل دما، اطلاعات مختلف ترافیك و نزدیك‌ترین مسیر، 5 روز پیش‌بینی آب و هوا، آمار قیمت سوخت از دیگر امكانات این خودرو است كه در خودروهای ساخت داخل كمتر چنین امكاناتی به چشم می‌خورد.
وی در خصوص معضل سرعت زیاد برخی خودروها در شهر که اعتراضاتی به همراه داشت، اظهار می‌كند: در طول روز آنقدر ترافیك است كه نهایت بتوانم با 60 كیلومتر سرعت رانندگی كنم ولی آخر شب‌ها به خاطر خلوتی خیابان‌ها در برخی از اتوبان‌های شهر با سرعت زیاد هم رانندگی كرده‌ام ولی نه با همه سرعت چون سریع به میدان یا سرعت گیری می‌رسم و نمی‌شود با همه توان خودرو رانندگی كرد.
این شهروند آبادانی ادامه می دهد: شخصا مخالف سرعت زیاد و در مجموع مزاحمت برای دیگر شهروندان هستم چون تصور می کنم قرار نیست چون امكانات خودرو زیاد است با سرعت رانندگی كنم جدای از اینکه پلیس نیز این اجازه را به من نمی‌دهد.

جریمه‌ها به یك میزان
ناگفته پیداست امكانات زیاد خودرو هر كسی را وسوسه می‌كند دور از چشمان مأموران راهنمایی و رانندگی با سرعت زیاد محكی به خیابان‌های پر‌ تردد شهر بزند و با همه توان پیستون‌های موتور خودرو را به حركت در بیاورد. اتفاقاتی كه بی‌گمان عاری از خطر برای خود راننده و دیگر شهروندان نخواهد بود. حال پلیس راهور استان های تحت پوشش مناطق آزاد برای‌ تردد این قبیل خودروها كه مقررات رانندگی را ‌گاه نادیده می‌گیرند چه تدابیری اندیشیده است؟
رئیس پلیس راهور خوزستان به «پرشین خودرو» می‌گوید: با خودروهای پلاك اروند مانند دیگر خودروهای سطح شهر برخورد می‌شود البته یک سری سختگیری‌ها نیز هست که توسط خود مناطق آزاد بر خودروها اعمال می‌شود.
سرهنگ قاسم قدرتی ادامه می‌دهد: نوع برخورد با تخلف این قبیل خودروها مانند تمام خودروهای سطح شهر است اما اگر تخلفی صورت دهند كه منجر به توقیف خودرو شود جدا از این‌كه به پاركینگ پلیس منتقل می‌شوند، برای ترخیص خودرو باید به اداره منطقه آزاد اروند مراجعه كنند و پس از طی مراحل اداری و پرداخت جریمه، خودروی خود را تحویل بگیرند که مستلزم زمان زیادی است.
وی با اشاره به دوربین‌های نصب شده در بزرگراه‌های كشور عنوان می‌كند: تا کنون بیشتر از 500كیلومتر از جاده‌های پر تردد استان مجهز به دوربین است و با توجه به این‌كه خودروها در حال حاضر در همه استان بدون محدودیت تردد می كنند در صورت تخلف مانند دیگر خودروها جریمه شده و برگه آن به منزل این رانندگان ارسال خواهد شد.

تعرفه کم؛ قوانین زیاد
وضعیت خودروهای مناطق آزاد بسان خرید یک محصول معروف در شهر مخصوص به خودش شده است. در گرماگرم بحث بالا بردن تعرفه خودروهای وارداتی شنیدن این گونه اخبار که قیمت خودرو در ارس و انزلی و اهواز نصف در می آید برای لوکس سواران دیگر مناطق کشور خبر خوشایندی نیست.
گرچه نمی توان به راحتی از محدودیت های اعمال شده فراوان و قوانین گنگ وضع شده بر این نوع خودروها گذشت.
- محمد گلچین زاده

کد خبر 49914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    1 0
    خوش به حالشون البته من شنیدمآنلاین هم میشه مرخصی گرفت
  • احسان از نصف جهان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    2 0
    اصفهان که اینجوری نیست. پر از رنو ژیان و پیکانه
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    1 0
    پورشه 1.5 میلیاردی اینجا 300تومنه بنز اس500 2.5 میلیاردی 350تومن مازراتی 1.7 میلیاردی 330 تومن
  • اروند ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    بیمه اروند شخص ثالث اروند با تولید داخل یکیه فرقی نداره
  • سلطان ای بی اس از چهار محال ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    نمی دونم چرا بعضی از ماها چشم راحتی سایر هم وطن هامون نداریم لوکس سوار میشه نوش جونش
  • مهدی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    کاش بیشتر از محدودیت ها و قوانین مینوشتین