کد خبر 49922
۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
صنعت قطعه‌سازی نیازمند رقابت است

پرشین خودرو: داخلی کردن مواد اولیه ساخت قطعات خودرو، قابلیت دستیابی تولیدکنندگان داخلی به این مواد را افزایش می‌دهد و بر اساس آنچه در طرح رقابت‌پذیری صنعت قطعه‌سازی پیش‌بینی شده، مواد اولیه سهم عمده‌ای در قیمت تمام‌شده قطعات و مجموعه‌ها دارد،

به گزارش «پرشین خودرو»از این‌رو تامین مواد اولیه ارزان و در عین حال با کیفیت، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به گفته کارشناسان، بخشی از مواد اولیه برای تولید قطعات در داخل تامین شده و بخشی نیز از کشورهای خارجی وارد می‌شود که اقتصادی نبودن تیراژ تولید و همچنین نبود منابع اصلی برای ساخت این مواد، عوامل اصلی در واردات مواد اولیه به شمار می‌روند.

عوامل تاثیرگذار در تولید مواد اولیه

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور به صمت گفت: زیرساخت‌های لازم برای تولید مواد اولیه وارداتی در داخل وجود ندارد، در نتیجه بخشی از این مواد از کشورهای خارجی تامین می‌شوند. البته در چند سال اخیر اقدام‌های مناسبی برای جایگزین کردن برخی مواد وارداتی و تولید آنها در کشور انجام شده اما با این وجود، داشتن استقلال و وابستگی نداشتن به کشورهای دیگر در تولید این مواد به طور کامل حاصل نشده است.

به گفته آرش محبی‌نژاد، متاسفانه تامین‌کنندگان مواد اولیه در داخل که به‌طور عمده شرکت‌های بزرگ دولتی و نیمه‌دولتی هستند، در شرایط تحریم و با وجود اینکه قیمت مواد اولیه آنها به افزایش نرخ ارز ارتباطی نداشته، قیمت‌های مواد اولیه خود را در سطح قیمت‌های جهانی افزایش داده‌اند. بنابراین قیمت مواد اولیه داخلی مانند انواع پلیمر و فلزات نیز مانند مواد اولیه خارجی در دوران تحریم به شدت افزایش قیمت داشته است.

محبی‌نژاد با اشاره به مواد اولیه‌ای که به منظور ساخت و تولید قطعات به کشور وارد می‌شوند، خاطرنشان کرد: تولید این بخش از مواد اولیه وارداتی در کشور از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. زیرا دو عامل اصلی در تولید این مواد تعیین‌کننده است.

وی ادامه داد: عامل نخست، مزیت نسبی کشور برای تولید این مواد است، یعنی باید منابع اصلی به منظور ساخت و تولید مواد اولیه قطعات در داخل وجود داشته باشد و عامل دوم نیز تیراژ تولید خواهد بود، چراکه تیراژ این تولیدات باید به اندازه‌ای باشد که بازار مصرف برای تولیدکننده وجود داشته باشد. بنابراین در صورتی که این دو عامل اساسی در داخل وجود داشته باشد، تولید این بخش از مواد اولیه وارداتی از نظر اقتصادی به صرفه خواهد بود.

رقابتی شدن تولیدکنندگان مواد اولیه

بی‌شک در صورت رفع کامل تحریم‌های اقتصادی غرب بر علیه ایران، بسترهای لازم با هدف تهیه مواد اولیه به منظور ساخت قطعات خودرو فراهم شده و قطعه‌سازان سریع تر به مواد اولیه دسترسی پیدا می‌کنند. مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور ضمن اشاره به این مطلب به صمت گفت: با رفع کامل تحریم‌های اقتصادی، تولیدکنندگان داخلی به‌طور مستقیم با تامین‌کنندگان درجه یک ارتباط برقرار خواهند کرد که در این صورت مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب‌تر در اختیار تولیدکنندگان قطعات قرار خواهد گرفت.

به گفته محسن رزم‌خواه، همانگونه که قطعه‌سازان داخلی برای رقابتی شدن در تلاش هستند، تامین‌کنندگان داخلی مواد اولیه نیز باید توجه داشته باشند که در یک عرصه رقابتی فعالیت می‌کنند، از این‌رو باید تولیدات رقابتی داشته باشند.

آنطور که مشاور انجمن قطعه‌سازان می‌گوید؛ قطعه‌سازان همواره در تولیدات خود انتظارات مصرف‌کنندگان را درنظر می‌گیـــرند، از این‌رو هــدف تمامی تولیدکنندگان، تولید قطعات با کیفیت است که بدین منظور مواد اولیه‌ای که در داخل تولید می‌شود باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد و اگر تامین‌کنندگان داخلی نتوانند با قیمت داخلی این مواد را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند، قطعه‌سازان نیز به تولیدکنندگان معتبر مواد اولیه رجوع خواهند کرد.

تاثیر کیفیت مواد اولیه در کیفیت قطعات خودرو

نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان کشور نیز مواد اولیه را عاملی اصلی و تاثیرگذار در کیفیت قطعات تولیدی و همچنین قیمت تمام شده قطعات دانست و با تاکید بر این مطلب در گفت‌وگو با صمت خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان قطعات با مشکلات زیادی برای تهیه مواد اولیه ساخت و تولید قطعات خودرو مواجه هستند زیرا این مواد به وسیله واسطه‌ها تامین می‌شود و انتظار می‌رود با رفع کامل تحریم‌های اقتصادی، دسترسی قطعه‌سازان به این مواد تسهیل شود.

رضا رضایی تصریح کرد: در دهه ۸۰ بخشی از مواد اولیه برای ساخت قطعات با استفاده از دانش فنی داخلی انجام می‌شد و بخشی که به دانش تخصصی برای تولید نیاز داشت نیز به ناچار از کشورهای اروپایی وارد می‌شد. از سال ۹۰ به بعد نیز قطعه‌سازان داخلی با مشکلات زیادی در زمینه تامین مواد اولیه برای ساخت قطعات مواجه شدند زیرا قطعه‌سازان قادر نبودند مواد اولیه خود را به طور مستقیم از منابع اصلی تهیه کنند که این عامل، باعث افزایش قیمت مواد اولیه می‌شود.

رضایی در ادامه عنوان کرد: درحال‌حاضر بخشی از مواد اولیه ساخت قطعات از کشورهای کره، چین و اروپا وارد می‌شود که متاسفانه این مواد اولیه وارداتی از کیفیتی که موردانتظار قطعه‌سازان داخلی است، برخوردار نیستند.

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان اظهار کرد: تولید مواد اولیه قطعاتی مانند پلیمر در داخل کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو است به گونه‌ای که تولید شدن یا نشدن این مواد در داخل پیش‌بینی‌ناپذیر است. وی بیان کرد: در گذشته زیرساخت‌های مهندسی لازم برای تولید مواد اولیه قطعات داخلی وجود نداشته اما امید است در دولت جدید (تدبیر و امید) بسترهای لازم برای تولید مواد اولیه مانند پلیمر در کشور فراهم شود.

رضایی افزود: انتظار می‌رود با رفع کامل تحریم‌های اقتصادی در ایران، زمینه برقراری ارتباط با کشورهای خارجی به منظور تامین مواد اولیه به‌طور راحت و مستقیم از منابع اصلی فراهم شود.

کد خبر 49922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha