جزئیات طرح جدید سهمیه بندی گازوئیل اعلام شد

پرشین خودرو: مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: حدود 600 هزار خودروی دیزلی از یکم تا هشتم مهرماه حداقل یک بار سوختگیری کرده و سهمیه نیمه اول را دریافت کرده اند.

به گزارش «پرشین خودرو»، محسن روحانی با تشریح جزییات اجرای طرح پیمایش خودروهای گازوییلی، اظهار داشت: طرح اختصاص سوخت به ازای پیمایش دارای 2 فاز اصلی است.
وی اضافه کرد: سهمیه ها در فاز اول، براساس بارنامه و صورت وضعیت جابجایی مسافر که سازمان پایانه ها برای حمل و نقل برون شهری اعلام می کند، اختصاص می یابد.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، افزود: سازمان شهرداری ها نیز موظف است که خودروهای عمومی گازوییل سوز درون شهری را سازماندهی کند.
روحانی ادامه داد: سهمیه آن دسته از خودروهایی که دارای بارنامه و صورت وضعیت مسافر هستند، براساس میزان تردد، میزان بار و کلاس خودرو تعیین می شود.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: اما نحوه عرضه سهمیه آن گروه از خودروها که هنوز سازماندهی نشده اند، تفاوت داشته و به میزان 85 درصد سهمیه ای که قبلا دریافت می کردند، خواهد بود.
روحانی با بیان اینکه طرح پیمایش نسبت به شیوه قبلی اختصاص سوخت، دو تفاوت عمده دارد، گفت: اول اینکه سهمیه روزانه به ماهانه تبدیل شده و تفاوت دوم این است که واریز سهمیه ها به جای یکبار، چندین بار در طی یک ماه انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه پیش بینی کرده ایم که اختصاص سهمیه مهرماه، در طی دو مرحله انجام شود، اظهار داشت: اولین بخش سهمیه ماهانه، در اولین سوختگیری که خودرو انجام دهد در کارت سوخت شارژ می شود. در طی این مرحله، خودرو، نیمی از سهمیه ماهانه را دریافت می کند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه می کند: پس از انجام سوختگیری دوم، خودروها می توانند سهمیه دوم را نیز دریافت کنند.
وی با بیان اینکه خودروهای گازوییل سوز از پاییز 87 تحت پوشش سامانه هوشمند سوخت قرار گرفته اند، افزود: پیش از این، خودرو های دیزلی به سه گروه مسافری و 6 گروه باری تقسیم شده بودند که سهمیه آنها به طور روزانه در کارت های سوخت شارژ می شد و 2 یا 3 روز نیز قابل استفاده بود.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خاطرنشان کرد: سهمیه ها براساس گروهی که خودرو در آن قرار داشت، اختصاص می یافت و توجهی به فعالیت و عملکرد خودرو نمی شد.
روحانی ادامه داد: اما در زمستان سال گذشته، هیات وزیران مصوب کرد که اختصاص سوخت به ازای پیمایش، اجرایی شود و بر این اساس، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری گردآوری اطلاعات، هماهنگی دستگاه های ذینفع، آماده سازی سیستم و آزمایش سامانه شروع و در نهایت از اول مهرماه عملیات اجرایی آغاز شد.

** تردد 830 هزار خودروی دیزلی

روحانی با بیان اینکه حدود 830 هزار خودروی گازوییل سوز در کشور دارای کارت سوخت هستند، گفت: 730 هزار دستگاه خودرو معمولا در جایگاه ها سوختگیری می کنند و 100 هزار دستگاه خودروی دیزلی نیز متعلق به شرکت واحد، نهادهای نظامی و پروژه های عمرانی (سدسازی، راهسازی، معدن) هستند که معمولا در جایگاه های خاص خود سوختگیری می کنند و سوختگیری انفرادی در جایگاه ها ندارند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی افزود: سازمان پایانه ها در مهرماه برای 290 هزار دستگاه گازوییل سوز، عملکرد ارایه کرده است.
وی اضافه کرد: سهمیه سایر خودروهایی که فاقد عملکرد هستند نیز به میزان 85 درصد سهمیه ثابتی است که قبلا برای آنها اختصاص می یافت.

** شارژ روزانه 90 میلیون لیتر گازوییل درکارت های سوخت

روحانی با بیان اینکه سهمیه گازوییلی که تا پیش از این روزانه به خودروهای دیزلی واریز می شد بیش از مصرف آنها بود، اظهار داشت: پیش از این، به طور میانگین 105 میلیون لیتر در روز سهمیه گاروییل در کارت های سوخت شارژ می کردیم، که حدود 45 میلیون لیتر از آن مصرف می شد.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: با اجرای طرح پیمایش، میزان شارژ روزانه سهمیه گازوییل به حدود 90 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

** سوختگیری 600 هزار خودروی دیزلی

وی با اشاره به جزییات اجرای طرح اختصاص سوخت به ازای پیمایش، گفت: از 730 هزار خودروی دیزلی که معمولا در جایگاه ها سوختگیری می کنند حدود 600 هزار خودرو در فاصله زمانی یکم تا هشتم مهرماه حداقل یک بار سوختگیری کرده و سهمیه نیمه اول را دریافت کرده اند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: در طی این مدت، حدود 400 هزار خودرو با سوختگیری دوم، سهمیه نیمه دوم ماه را نیز دریافت کرده اند.

** توصیه به رانندگان خودروهای دیزلی

روحانی با توصیه به رانندگان خودروهای دیزلی، اظهار داشت: رانندگان توجه داشته باشند که قبلا سهمیه روزانه واریز و در طی 2 تا 3 روز مصرف می شد و سپس سهمیه جدید اختصاص می یافت، اما در حال حاضر با اجرای طرح پیمایش، سهمیه ماهانه واریز می شود، بنابراین باید آن را تا پایان ماه مدیریت کنند تا با مشکلی در روزهای پایانی ماه مواجه نشوند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره شناسایی خودروهای دیزلی فاقد تردد، گفت: تردد خودروها براساس عملکرد مشخص می شود به طوری که سازمان پایانه ها عملکرد برون شهری و سازمان شهرداری ها عملکرد خودروهای درون شهری را مشخص می کنند.
روحانی اضافه کرد: تا زمانی که شناسایی عملکردها تکمیل نشود، ناچار هستیم که تحویل سوخت را ادامه دهیم که البته به میزان 85درصد سهمیه های سابق است.
وی خاطرنشان کرد: با گذشت زمان و تثبیت طرح پیمایش، اختصاص سهمیه ها، واقعی تر می شود به طوری که سهمیه ها براساس عملکرد واریز خواهد شد.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: مصوبه هیات وزیران تاکید دارد که از مهرماه سال 95 عملکردها خودروهای دیزلی براساس دستگاه هایی که بر روی خودروها نصب می شود، تعیین شود.
روحانی با بیان اینکه با نصب دستگاه ها در روی خودروها، عملکرد واقعی آنها شناسایی خواهد شد، گفت: هر خودرو باید به هر میزان که کار کند سوخت تحویل بگیرد.
وی تصریح کرد: اگر خودروهای فعال به درستی شناسایی شوند، سقفی برای سهمیه سوخت در نظر گرفته نمی شود بلکه اختصاص سهمیه بر اساس عملکرد خواهد بود.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اظهار داشت: هرچه بیشتر به سوی شناسایی عملکرد واقعی خودروها حرکت کنیم، توزیع سوخت عادلانه تر شده و سوءاستفاده و قاچاق کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.

منبع: فارس

کد خبر 49946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha