کد خبر 49978
۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
حواشی افزایش تعرفه واردات خودرو

پرشین خودرو: "مشکل خودروسازی سوءمدیریت است نه واردات"، "افزایش تعرفه واردات خودرو باعث تنبل‌تر شدن خودروسازان می‌شود"، "به جای افزایش تعرفه واردات، خودروسازی اصلاح شود" و نظایر اینها چکیده واکنش‌های برخی کارشناسان به طرح افزایش تعرفه واردات خودرو است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، حدود 10 روز پیش نادر قاضی‌پور - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس - از تهیه طرحی دو فوریتی برای افزایش تعرفه واردات خودرو تا 1000 درصد خبر داد.

این اقدام در حالی است که مصرف‌کنندگان ایرانی از قیمت و کیفیت خودروهای داخلی و همچنین کیفیت خدمات پس از فروش خودرو در کشور ناراضی بوده و خواستار افزایش کیفیت و کاهش قیمت این محصولات هستند.

در این شرایط کارشناسان و اساتید دانشگاه ارائه طرح افزایش تا 1000 درصدی تعرفه واردات خودرو را طرحی غیر کارشناسی و در حد شوخی دانسته و آن‌را پاسخ مناسبی به مطالبات مصرف‌کنندگان در این حوزه نمی‌دانند.

در این زمینه امرالله امینی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - می‌گوید:" افزایش 1000 درصدی تعرفه واردات خودرو بیشتر به شوخی شبیه است و در هیچ کجای دنیا چنین تعرفه‌ای برای واردات خودرو اخذ نمی‌شود. نمایندگان مجلس به جای ارائه طرح برای افزایش تعرفه واردات خودرو طرحی برای اصلاح صنعت خودروی داخلی ارائه کنند".

وی خاطرنشان می‌کند:" افزایش تعرفه واردات خودرو تنها موجب سستی و تنبلی بیشتر خودروسازان و ادامه روند معیوب گذشته در صنعت خودرو خواهد شد. به نظر من به جای افزایش تعرفه واردات خودرو باید شرکتهای خودروسازی را به مجلس فراخوانده و از آنها بخواهند طرحی برای افزایش کیفیت خودروهای تولیدی ارائه کنند".

محمدقلی یوسفی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - نیز در این زمینه می‌گوید:" مشکلات خودروسازان داخلی ناشی از مواردی چون مدیریت نادرست و سیاستهای غلط پولی و بانکی است و با افزایش تعرفه واردات خودرو نمی‌توان این مشکلات را حل کرد".

به گفته وی،‌" به جای افزایش تعرفه واردات خودرو باید بررسی شود که چرا در زمانی‌که تعرفه واردات خودرو بالا بود، خودروسازان اقدامی برای تولید خودروهای با کیفیت انجام ندادند".

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز از ناکارآمدی شرکتهای خودروساز می‌گوید:" تولید خودروهایی که پلت‌فرم آنها مربوط به سه دهه پیش است نشان‌دهنده ناکارآمدی شرکتهای خودروسازی است، در این شرایط افزایش تعرفه واردات خودرو تنها باعث تنبلی بیشتر خودروسازان خواهد شد".

محمد جعفری خاطرنشان می‌کند:" افزایش تعرفه واردات خودرو به معنای این است که به خودروسازان بگوییم روند نامطلوب گذشته را ادامه داده و همچنان خودروهایی با تکنولوژی سه دهه پیش را تولید کنید".

شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - نیز در این رابطه می‌گوید:" اگر تعرفه واردات خودرو را افزایش دهیم خودروسازان دیگر انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان نخواهند داشت. در این شرایط به جای ارائه طرح افزایش تعرفه واردات خودرو، دولت و مجلس باید هم‌راستا با یکدیگر طرحی کارشناسی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای تولید داخل ارائه کنند".

وی خاطرنشان می‌کند:" اتفاقا راه حمایت از صنعت خودروی ایران، کاهش تعرفه واردات خودرو برای تسهیل ورود خودروهای خارجی، افزایش رقابت و اجبار خودروسازان به ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولاتشان است".

کد خبر 49978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha