خط سیاه بالای سر کلانشهرها

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، آلودگی و آلایندگی؛ معضلی که می رود تا وارد سومین دهه از عمر خود شود. اتفاقی ناگوار که می گوید به صورت «روزانه» جان 4500 نفر را در چین می گیرد؛ عمر 80 نفر را دهلی نو به پایان می رساند و البته 23 نفر را فقط در تهران به کام مرگ می کشاند.
عوامل آلودگی البته یکی 2 تا نیستند. بخش اعظم آن ناشی از کارخانه ها و البته از عوامل اصلی شکل گیری آن استارت زدن اتومبیل هاست.
وقتی گفته می شود اتومبیل ها از عوامل موثر در آلودگی هوا هستند ناگریز نگاه کارشناسان به خودروهای فرسوده جلب می شود. در این بین اما انداختن تقصیر آلودگی بر گردن خودروهای فرسوده یا اتوبوس های شرکت واحد محل بحث و اختلاف است.

وضعیت در جنوب بغرنج است
شهروندانی که گذرشان به عوارضی جاده قم-تهران خورده باشد چند صد متر پس از سپری شدن به سمت تهران خط سیاهی را می توانند به راحتی مشاهده کنند.
خط سیاهی که خود بیانگر وضعیت «دود آلود» شهر به خصوص در جنوب شهر است. خطی که به طور معمول ختم به حالت تهوع، تنگی نفس و در نهایت مرگ می شود.
یکی از راننده های جنوب شهرکه به قول خود دنده ای جز دنده پیکان را با دستان خود چفت نمی بیند به خبرنگار «پرشین خودرو» می گوید: حجم موتور و میزان آلایندگی این خودرو با اینکه قدیمی است اما به اندازه اتوبوس های خط واحد نیست!
صادق ادامه می دهد: در حال حاضر اتوبوس های برون شهری وارد شهر نمی شوند اما باز هم در محدوده کرج و ورامین در تردد هستند که به نظرم در آلوده کردن هوا نقش موثری ایفا می کنند.
این راننده ساکن محله نازی آباد می گوید: با اینکه تردد خودروهای زیر 20 سال در محدوده شهر ممنوع است اما کسی نیست جلوی تردد اتوبوسهای فرسوده شرکت واحد را بگیرد. به غیر از اتوبوس های تندرو با قاطعیت می توان گفت بیشتر اتوبوس های شرکت واحد قدیمی است.
وی توضیح می دهد: تردد اتوبوس های قدیمی و آلاینده در جنوب تهران بسیار بیشتر از بقیه مناطق شهر است و این موضوع را تنها با چند دقیقه در خیابان ایستادن می توان تایید کرد.

3 هزار اتوبوس فرسوده در تهران تردد می کند
در این میان اما هیچ کس نیست که وجود اتوبوس های فرسوده و آلوده کننده شهر تهران را منکر شود. تعداد البته محل مناقشه است ولی تعدادی که مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه تایید می کند عمق فاجعه کثیفی هوا در جنوب تهران را می رساند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی پایتخت به خبرنگار «پرشین خودرو» می گوید: اکنون در سطح شهر 3 هزار خودروی فرسوده تردد می کند که عمده این اتوبوس ها در مناطق 18، 19 و 20 فعالیت دارد.
پیمان سنندجی ادامه می دهد: بیش از 3 سال است که در مجموعه شهرداری به دنبال نوسازی ناوگان اتوبوسرانی هستیم که در این مسیر همواره با موانعی روبه رو بوده ایم.
وی توضیح می دهد: نوسازی ناوگان حمل و نقل در دستور همیشگی سازمان اتوبوسرانی تهران و حومه است و در این راستا به صورت مرتب اتوبوس های نو خریداری می کنیم اما همچنان به میزان 4 هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران کمبود داریم.
وی در همین زمینه بیان می کند: به همان میزان که نیازمند اتوبوس هستیم ناچاریم اتوبوس های سالمند خود را به صورت مستمر از رده خارج کنیم ولی به همان علت کمبود اتوبوس در شهر، به تازگی 700 دستگاه را تعمیرات اساسی کرده و به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تزریق کردیم چراکه نمی توانیم کاهش زمان دیر رسیدن اتوبوس به ایستگاه را جبران کنیم.
وی راهکاری در زمینه کاهش آلودگی هوا از طریق اتوبوسهای درون شهری را اینگونه بیان می کند: در حقیقت در حال حاضر تصور می کنیم باید خطوط برقی گذشته را احیا کنیم البته نه عینا به همان صورت گذشته. طرح هایی را به وسیله اساتید و دانشجویان دانشکده فنی تهران بررسی و به مرحله اجرا گذاشته ایم که اتوبوس ها بتوانند از طریق باتری های لیتیومی در برخی مناطق جنوی شهر تردد کنند.
وی اظهار می کند: چند دستگاه محدود اتوبوس هیبربدی خریداری شده که در برخی خطوط شهر مشغول فعالیت هستند. همچینین 200 دستگاه اتوبوس بی آرتی یورو 4 و بالاتر به ناوگان اضافه شده که میزان آلاندگی کمی دارند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پاسخ به این پرسش که وضعیت آلایندگی این اتوبوسهای جدید به چه صورتی است اظهار می کند: اتوبوس های هیبریدی فاقد هرگونه آلودگی هستند چون بحث ورود این گونه اتوبوس ها از سه سال پیش در دستورکار شهرداری تهران قرار گرفته بود.
وی در پایان خاطر نشان می کند: اتوبوس هایی که وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران شده اند سه کابین هستند و از این نظر حجم بیشتری از مساقران را می توانند جا به جا کنند. این قول را به همه شهروندان می دهیم که این گونه اتوبوس ها در حوزه کاهش آلودگی هوا و افزایش کارآیی توان مناسبی را به شهر می رسانند و در کاهش آلودگی هوا موثر هستند. البته نباید فراموش کرد همچنان 3 هزار اتوبوس فرسوده داریم که باید همگی نوسازی شوند.

عدم همکاری های مشترک میان سازمان ها
هر زمان سخن از آلودگی هوا به میان می آید همواره نقش سازمان ها و ارگان های مختلف در این زمینه مانند ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت، شهرداری، سازمان حفظ محیط زیست، تاسیس مراکز اسقاط خودروها، واحد نوسازی همگان و بسیاری دیگر مطرح می شود. آنچه در این میان مشهود است عدم همکاری های مشترک و ارائه یک طرح بی حرف و حدیث میان سازمان های مسئول است.
بارها گفته شده که تاکنون هیچ کدام از طرح های (ناموفق) مطرح شده نتوانسته گره کور خودروهای فرسوده و به طبع آن کاهش آلودگی هوا را باز کند. مساله ای که ما را وادار می کند گزارش های تحلیلی و دقیق تری از این معظل قدیمی و خطرناک شهرها در کشور تهیه کنیم.

کد خبر 50150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    1 0
    این پول بشکه های نفت را اتوبوس بخرند والا