طرح LEZ در آستانه اجرا متوقف شد

پرشین خودرو: درحالی که بارها اعلام شده بود که طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) از ابتدای آبان ماه اجرایی خواهد شد، با این وجود نتیجه جلسه دیروز کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر حکایت از آن دارد که عملا اجرای این طرح، به تعویق خواهد افتاد.

به گزارش «پرشین خودرو»، براساس این طرح قرار بود خودروها براساس میزان آلایندگی خود وارد محدوده تعیین شده به عنوان طرح ترافیک شوند.

شورا: طرح به تعویق بیفتد

اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در خصوص مباحث مطرح شده در این جلسه در مورد اجرایی شدن طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) می گوید: این طرح درجلسه کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد تا در مورد این طرح تحقیق های تکمیلی تری انجام شود و دوباره این گزارش به شورا ارایه شود. وی با ذکر اینکه این جلسه با حضور نمایندگانی از سازمان حمل و نقل و ترافیک و دستگاه های ذیصلاح تشکیل شده بود در مورد دلایل مخالفت شورا با اجرای این طرح در وضعیت کنونی می گوید: یکی از دلایل ما این است که هنوز پلیس راهور با اجرای این طرح موافقت نکرده است.
آنها در مورد نحوه معاینه خودروها و واقعی بودن گزارش های آلایندگی خودروها حساسیت دارند که البته از دید ما هم درست است. وی در مورد دیگر دلایل شورا نیزمی گوید: از سویی هنوز برای اعضای کمیسیون جا نیفتاده که این طرح تا چه حد تردد خودروها را محدود خواهد کرد، چرا که با اجرای این طرح به نظر می رسد خیلی از خودروهای کنونی نمی توانند در سطح شهر تردد داشته باشند. به بیانی بیشتر، خودروهای لوکس و مدل بالا می توانند در شهر تردد کنند درحالی که خیلی از خودروهای تهران، خودروهای فرسوده یا خودروهایی هستند که نمی توانند از این طرح نمره قبولی بگیرند.


دوستی اشاره ای هم به وضعیت تاکسی ها در این طرح دارد و می گوید: با اجرای این طرح درصد زیادی از تاکسی های پایتخت عملا قادر به تردد در شهر نخواهند بود که باید دید شهرداری چه طرحی برای جایگزینی آنها خواهد داشت چرا که اگر قرار باشد این تاکسی ها تردد نکنند، تهران در بحث حمل و نقل با مشکلی جدی روبه رو خواهد شد. وی همچنین به ضعف موجود در مراکز معاینه فنی اشاره کرده و گفت: مساله بعدی بحث معاینه فنی خودروهاست. روزانه یک تا ٥/١ میلیون خودرو به تهران به صورت شناور وارد می شوند که معلوم نیست با اجرای این طرح چطور می توانند امکان تردد در تهران را داشته باشند. ضمن اینکه مراکز معاینه فنی ما هم باید تجهیزات خود را به روز کنند چرا که پلیس راهور معتقد است که گواهی های این مراکز چندان قابل استناد نیست و باید تجهیزات آنها به روز شود. با این وجود دوستی معتقد است که پلیس راهور در اجرای طرح زوج و فرد موفق بوده است. بدین معنا که با کنترل الکترونیکی و نصب دوربین در مبادی ورودی طرح زوج و فرد؛ به خوبی از عهده کنترل رانندگان بدون آرم طرح ترافیک برآمده است و ٨٥ تا ٩٠ درصد در این امر موفق بوده است.

شهرداری: ما کاملا آماده اجرای طرحیم

چندی قبل، سرهنگ مراد مرادی، معاون آموزش، فرهنگ ترافیک و اطلاع رسانی پلیس تهران در یادداشتی به «اعتماد» در مورد ابهاماتی که راهور در اجرای این طرح دارد، گفته بود: به اعتقاد راهور، هنوز بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری اجرای این طرح فراهم نشده است. مثلا هنوز دوربین های ما قابلیت کنترل و نظارت بر خودروها با طبقه بندی آلایندگی را ندارند چرا که اصولا بانک اطلاعاتی کاملی وجود ندارد. ضمن اینکه بخش اعظمی از تاکسی ها و ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده هستند و با اجرای این طرح حمل و نقل شهری دچار مشکل خواهد شد. وی در این یادداشت در مورد راهکار اجرایی شدن این طرح نیز گفته بود: باید این طرح به صورت فازبندی و گام به گام اجرا شود و اول از همه، از خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی آغاز شود تا نواقص آن مشخص و بعد از رفع شدن به شکلی فراگیر اجرایی شود.


با این وجود دکتروحید حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدیرعامل کنونی شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در گفت وگو با «اعتماد» با رد ایرادهای وارد شده به این طرح، به خصوص از سوی پلیس راهور می گوید: واقعیت این است که با وجودی که سردار مومنی نیز زیر این طرح را امضا کرده است، راهورعلاقه ای به اجرای این طرح ندارد، چرا که آنها فکر می کنند اجرای این طرح، فرآیند پیچیده ای است، درحالی که اصلا اینچنین نیست و برخلاف تصور آنها، اجرای « LEZ» باعث افزایش بارترافیکی در تهران نخواهد شد.


وی در مورد این انتقاد راهور که معتقد است با اجرای این طرح بسیاری از خودروهای کنونی تهران دیگر به جز خودروهای مدل بالا قادر به تردد نخواهند بود، می گوید: برخلاف آنچه تصور می شود، همین که خودرویی انژکتوری باشد و کاتالیزور سالمی داشته باشد برای دریافت مجوز تردد کافی است. یعنی در این طرح، تنها خودروهای کاربراتوری یا خودروهایی که از لحاظ موتوری مشکل اساسی دارند، نمی توانند در محدوده های تعیین شده تردد داشته باشند. فکر می کنم با این حساب حتی تمامی پرایدهای مدل ٨٣ به بالا می توانند مجوز بگیرند. بنابراین این حرف که فقط خودروهای لوکس و گرانقیمت می توانند در طرح تردد داشته باشند درست نیست.


مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری با ذکر اینکه با اجرای این طرح تنها ١٠ درصد از خودروهای تهران که کاربراتوری هستند نمی توانند در آزمون فنی آن موفق شوند در مورد وضعیت و سرنوشت تاکسی های فرسوده تهران می گوید: این طرح از سوی همه لازم الاجرا خواهد بود. تاکسی ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند.


واقعیت این است که درصد بالایی از تاکسی های ما در تهران فرسوده هستند وباید نوسازی شوند. برای همین شهرداری به دنبال آن است تا همزمان با اجرای این طرح روند نوسازی تاکسی های خود را نیز سرعت ببخشد.


اما مراکز فنی کنترل آلایندگی شهرداری تا چه حد قادر به تعیین میزان سطح آلوده بودن یک خودرو خواهد بود؟ سوالی که دکتر حسینی در مورد آن این گونه پاسخ داد: این طرح به گونه ای است که مراکز فنی ما با همین امکانات نیز می توانند از عهده تعیین میزان آلودگی خودروها برآیند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
وی با تاکید براینکه بهتر است به جای اجرای طرح های رویایی و فضایی برای کاهش آلودگی هوا، به قابلیت ها و طرح های قابل اجرا تکیه داشته باشیم، گفت: این طرح کاملا اجرایی است و شهرداری تهران هم کاملا آمادگی اجرای آن را دارد، حتی بد نیست بدانید که ما اجرای آزمایشی این طرح را با همان بانک اطلاعاتی راهور از ٢٢ فروردین آغاز کردیم و تا امروز هم آن را ادامه می دهیم. یعنی همه خودروهای وارد شده به طرح را کنترل می کنیم.بنابراین با اطمینان می توانم بگویم که این طرح اجرایی است. دکترحسینی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد قابلیت دوربین های کنونی برای اجرای این طرح نیز می گوید: دوربین ها این قابلیت را دارند که براساس فاکتورهای مختلف برنامه ریزی شوند.


این دوربین ها فقط شماره پلاک ها را ثبت می کنند تا آن را با بانک اطلاعاتی موجود تطبیق دهند. بنابراین در این مورد هم مشکلی نداریم. با تمام تفاصیل، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری اجرای این طرح را منوط به تصمیم گیری مدیریت شهری می داند اما باز هم تاکید می کند که این طرح اجرایی است. به این ترتیب به نظر می رسد، اجرای این طرح با وجود مخالفت شورای شهر و راهور، حداقل تا زمان قانع شدن آنها به تعویق خواهد افتاد.

LEZ چیست؟

این طرح خودروها را به چهار رنگ قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم می کند. براساس این طرح در مواقع شدت آلودگی هوا محدودیت تردد براساس رنگ بندی خودروها صورت می گیرد.


به طوری که خودروهای قرمز که خودروهای کاربراتوری هستند و میزان آلایندگی شان بسیار بالاست اجازه تردد در هسته مرکزی شهر را نخواهند داشت. براساس این طرح خودروهای زرد، خودروهایی هستند که به سن فرسودگی نزدیک بوده، خودروهای سبز، خودروهایی هستند که استاندارد بیش از یورو ٢ دارند (که برای این دسته از خودروها نیز در شرایط اضطرار آلودگی هوا محدودیت تردد در هسته مرکزی شهر در نظرگرفته می شود) و بالاخره خودروهای آبی، خودروهای دارای استاندارد یورو ٥ و خودروهای هیربدی هستند که حداقل محدودیت را خواهند داشت.

 

منبع: روزنامه اعتماد

کد خبر 50202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha