خودروسازان علاقه‌ای به حضور اساتید ندارند

پرشین خودرو: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به چالش‌های موجود برای اجرای کامل طرح پسادکتری صنعتی گفت: در این زمینه صنایع و شرکت‌های بزرگ تمایل کمتری برای جذب اساتید در این دوره را داشتند که با قول‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از دانشگاه‌ها درخواست شده تا اسامی اساتید واجد شرایط را به وزارت علوم اعلام کنند.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از ایسنا، دکتر وحید احمدی که در حاشیه نشست استانی هفته پژوهش و فناوری با خبرنگاران سخن می‌گفت با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و واحدهای صنعتی کشور گفت: قرار بود که بخش صنعت نیازهای خود را برای پذیرش اساتید در دوره پسادکتری صنعتی اعلام کند که متاسفانه صنایع بزرگ تمایل چندانی برای مشارکت در این طرح نداشته‌اند.

وی با تاکید بر این که تنها بخش‌های صنعتی کوچک نیازهای خود را برای پذیرش اساتید در این دوره اعلام کردند، اظهار داشت: بخش‌های صنعتی کوچک ظرفیت‌های کمی دارند و انتظار ما این بود که بخش‌های صنعتی بزرگ چون مس سرچشمه، صنایع فولادسازی، بخش‌های معدنی و خصوصا خودروسازی‌ها که اعتراضات مردمی زیادی را نسبت به کیفیت محصولات آنها شاهد هستیم از این طرح استقبال کنند.

احمدی با بیان این که در اجرای طرح پذیرش اساتید در دوره پسادکتری صنعتی تلاش شده تا اساتید معرفی شده به بخش صنعت دچار سردرگمی نشوند، خاطرنشان کرد: در نشست‌هایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم مسوولین این وزارتخانه اعلام کردند که هماهنگی‌های لازم را با صنایع ایجاد خواهند کرد و بر این اساس ما از دانشگاه‌ها خواستیم تا اسامی اساتید واجد شرایط را برای جذب در دوره پسادکتری صنعتی به وزارت علوم اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که این طرح برای اولین بار ایجاد می‌شود لازم است که به گونه‌ای اجرایی شود که اساتید با کمترین مشکلات مواجه شوند.

گفتنی است براساس طرح پسادکتری صنعتی که به تازگی در دستور کار وزارتخانه‌های صنعت و علوم قرار گرفته، دانش آموختگان مقطع دکتری عضو هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی یا داوطلب عضویت در هیات علمی با تایید و معرفی وزارت علوم می توانند مدت یک سال و به صورت تمام وقت در واحدهای صنعتی متقاضی فعالیت داشته باشند. حقوق داوطلبان از محل دانشگاهی که آنها را معرفی کرده، پرداخت می شود و بنگاه متقاضی، سایر پرداخت ها و امتیازات را در زمان تقاضا اعلام می کند و داوطلب با پذیرش شرایط متقاضی، متعهد به انجام خدمات خواهد بود.

اجرای برنامه‌های هفته پژوهش با محوریت استانداری‌ها

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که از سال گذشته تلاش شده تا برنامه‌های هفته پژوهش با محوریت استانداری‌ها اجرایی شود، گفت: اجرای این برنامه تعمیق فرهنگسازی امر پژوهش در استان‌ها است از این رو تلاش کردیم که همه ارکان استان و بازیگران مدیریتی استان و همچنین دستگاه‌های مختلف در فعالیتهای هفته پژوهش مشارکت داشته باشند.

احمدی با اشاره به برنامه‌های استانی هفته پژوهش اظهار داشت: مراسم هفته پژوهش از روز 22 تا 27 آذر ماه برگزار می شود و یک هفته قبل از این تاریخ برنامه‌های استانی این هفته برگزار می‌شود.

وی برگزاری نشست‌های تخصصی، برنامه‌ریزی برای تعاملات حوزه پژوهش و فناوری، معرفی ایده‌های برتر استانی و تجلیل از پژوهشگران را از برنامه‌های استانی هفته پژوهش عنوان کرد و ادامه داد: فرهنگ اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی با حضور و مشارکت همه اجزاء کشور و استانهای کشور نهادینه می‌شود از این رو اجرای برنامه‌های استانی می‌توان مدل‌های بومی و علمی را با تعاملات استانها به یکدیگر ارائه دهند.

130 میلیارد تومان، کل اعتبار سالانه پارک‌های علم و فناوری کشور

احمدی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در هفته پژوهش سال گذشته اظهار داشت: در سال گذشته با برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای علمی محققان کشور حدود 25 میلیارد تومان قرارداد پژوهش در محل نمایشگاه به امضاء رسید.

وی توضیح داد: محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه می‌شود از جنس دانش بنیان است که در این حوزه تاکنون سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی نداشته ایم.

احمدی، کل اعتبارات یک سال پارک‌های علم و فناوری کشور را 120 تا 130 میلیارد تومان ذکر کرد وادامه داد: سرمایه‌گذاری ای که برای کل پارکهای علم و فناوری اختصاص داده شده است در حد قابل قبولی نیست ولی فروش 25 میلیارد تومانی در این نمایشگاه می‌تواند گامی در جهت توجه بیشتر به این حوزه باشد.

به گفته وی در نمایشگاه هفته پژوهش سال 92 حجم قراردادهای امضا شده پنج میلیارد تومان بوده است که در سال 93 با پنج برابر افزایش به 25 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد که در نمایشگاه سال جاری این میزان افزایش یابد.

عدم توفیق کشور در کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر این که آماری دقیقی از کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها در بخش صنعت در اختیار نداریم، گفت: بر اساس اطلاعات بدست آمده حدود 10 تا 15 درصد از پایان‌نامه‌ها کاربردی شده‌اند ولی با برنامه‌هایی چون امضای قراردادهایی با وزارت نفت، صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است، درصدد هستیم تا بخشی از پروژه‌های صنعتی به دانشگاه‌ها واگذار شود.

احمدی با تاکید بر این که به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که بر اساس طرح‌های کلان ملی پایان‌نامه‌ها را تعریف کند، اضافه کرد: با امضای قراردادهای همکاری با دستگاه‌ها و همچنین تعریف پایان‌نامه‌ها بر اساس طرح‌های کلان امیدواریم تا درصد بیشتری از پایان‌نامه‌ها کاربردی شوند.

رییس ستاد هفته پژوهش تغییر آیین‌نامه ارتقاء را از دیگر زمینه‌های کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها در بخش‌های صنعتی دانست و گفت: در حال حاضر چالشی که با آن مواجه هستیم بیشتر در حوزه صنعت است چرا که بخش‌های صنعتی تمایل کمتری برای حرکت به سمت دانش بنیان شدن را دارند ولی با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت، نفت و دفاع امیدواریم این موانع برداشته شود.

کد خبر 50303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha