جزئیات نشست قطعه سازان در کمیسیون اقتصادی مجلس

پرشین خودرو: عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: در نشست با کمیسیون اقتصادی مجلس، پیشنهاد تأخیر در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و بیمه کارفرمایی ارائه شد و بانک‌ها هم قول استمهال بدهی معوق تولیدکنندگان را دادند.

به گزارش «پرشین خودرو»، محمدرضا نجفی منش درباره جزئیات نشست قطعه‌سازان و خودروسازان با کمیسیون اقتصادی مجلس که هفته اخیر برگزار شد، گفت: با توجه به مشکلات اخیر قطعه‌سازان، دو هفته گذشته ابتدا نشستی با کمیسیون صنایع مجلس برگزار شد و سپس نشست دیگری در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور اعضا و رئیس کمیسیون، مدیران ایران‌ خودرو و سایپا و نمایندگان بیشتر بانک‌ها از جمله بانک مرکزی برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مشکلات نقدینگی و کاهش تولید مطرح شد، چرا که این مشکلات سبب شده تا اکثر قطعه سازان با وجود هزینه‌ زیادی که کرده‌اند نیروهایشان را تعدیل کنند که زنگ خطری برای تولید کشور و اقتصاد است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به این نکته هم اشاره کرد که حتی نمایندگان شهرهای مختلف در مجلس بر این نکته اذعان داشتند که طی بازدیدهایی که از کارخانه‌های قطعه‌سازی حوزه انتخابیه خود داشته‌اند، تمام این شرکتهای تولیدی دچار مشکلات کمبود نقدینگی و کاهش تولید شده‌اند.

تشکیل کمیته تامین مالی برای خودروسازان و قطعه سازان در مجلس

نجفی منش به پیشنهادات مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: قرار شد تا یک کمیته تامین مالی برای خودروسازان و قطعه‌سازان تحت نظر کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شود.

مهلت یکساله برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده و بیمه کارفرمایان

وی در ادامه با اشاره به نامه 4 وزیر که اخیراً به دلیل مشکل مالی تولیدکنندگان به رئیس جمهور نوشته شده، خاطرنشان کرد: در همین راستا پیشنهاد کردیم، مالیات بر ارزش افزوده در راستای رفع این مشکلات، با تأخیر یک ساله دریافت شود و همچنین بیمه کارفرمایان نیز با تاخیر 6 ماه تا یکسال انجام گیرد.

قول مساعد بانک‌ها برای استمهال بدهی معوق تولیدکنندگان قطعات

عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو همچنین گفت: بانک‌ها هم قول دادند که بدهی معوق تولیدکنندگانی که دچار مشکل شده‌اند، را مهلت بدهند و از طرفی عنوان کردیم که ترکیه نیز طی 7 سال اخیر دچار مشکل مشابهی شده بود که دولت ترکیه برای پیشگیری از بیکار شدن کارگران این گونه کارها 50 درصد از حقوق کارگران را تا مدتی مشخص بر عهده گرفت و ما هم طرح مشابهی پیشنهاد کردیم.

نجفی منش همچنین سود بالای بانکی را یکی دیگر از مشکلاتی عنوان کرد که با وضع تولید همخوانی ندارد و افزود: پیشتر نیز هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که سقف اعتباری خودروسازان را افزایش دهند. این موضوع نیز در جلسه مطرح شد، در عین حال قرار شد تا برای آنکه مردم رغبت بیشتری به خرید خودرو نشان دهند، وام‌های 15 میلیون تومانی برای خرید خودرو با سود کمتر ارائه شود.

200 هزار خودروی نو جایگزین خودروهای فرسوده می‌شود

وی تصریح کرد: قرار شد تا 200 هزار خودروی فرسوده از رده خارج و خودرو نو با دادن تسهیلات جایگزین شود و در عین حال طلب خودروسازان توسط دولت از سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و 85 میلیون دلار طلبی که از ونزوئلا چند سالی است، مسکوت مانده نیز پیگیری شود تا رونقی در این زمینه اتفاق بیافتد.

 

منبع: فارس

کد خبر 50318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha