چرا بنزین سبز در دسترس نیست؟

پرشین خودرو: بنزین پاک، 2 سال پس از مطرح شدن اینک حال و روز عجیبی در برخی شهرهای کشور دارد.

به گزارش «پرشین خودرو»، این بنزین که از نظر استاندارد با بنزین یورو4 رقابت می کند( البته در حد یورو4 نیست) ابتدا به ساکن قرار بود در 8 کلانشهر کشور شامل تهران، مشهد، اهواز، شیراز، اصفهان، تبریز، قم و کرج با توجه به میزان آلایندگی طبیعی که بابت تردد خودروها به این کلانشهرها به وجود می آید توزیع شود.
پس از مدتی اراک به واسطه داشتن پتروشیمی شازند و کرج به واسطه نزدیکی به تهران هم از نعمت بنزین پاک برخوردار شدند. در این میان شنیده ها حاکی از آن بود استان اصفهان به دلیل تامین کردن بخشی از بنزین یورو 4 تهران تحت فشار شهروندان قرار گرفت که چرا خود شهر با وجود این همه آلودگی هنوز مجهز به بنزین پاک نشده است. همین مساله موجب شد اصفهان با ابراز لطف وزیر نفت از بنزین پاک استفاده کند.
در این میان سر شهرهای تبریز و اهواز و قم از یک سو و مشهد و شیراز از سویی دیگر بی کلاه ماند و در این بین اراکی ها بودند که نفع داشتن پتروشیمی بزرگی همچون شازند را بردند و با آنکه جز کلانشهرها نبودند به راحتی یک لیوان آب خوردن از نازل های جایگاه سوختشان بنزین سبز رنگ بیرون می آید.

تزریق بنزین پاک به مشهد متوقف شد
در میان کلانشهرها مشهد مقدس داستان جالب تری پیدا کرد. در دیار «توس» که جز اولین شهرها برای دریافت بنزین یورو 4 معرفی شده بود اینک حدود 4 ماه است که دیگر این نوع سوخت پاکیزه را دریافت نمی کند.
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی به «پرشین خودرو» می گوید: در حال حاضر بیش از 4 ماهی می شود که بنزین یورو4 وارد این شهر نشده است.
محمدمهدی قرایی ادامه می دهد: متاسفانه به دلیل توقف تولید در پالایشگاه‌های تامین کننده بنزین یورو4 در کشور، بنزین پاک در مشهد فعلا توزیع نمی‌شود.
این مقام مسئول در خصوص وارد شدن دوباره بنزین پاک به مشهد اظهار می کند: امیدواری زیادی داریم با توسعه پالایشگاه‌های نفتی و آغاز تولید بنزین یورو4 شاهد توزیع مجدد این بنزین در مشهد باشیم اما تا این لحظه فعلا خبری نیست و باید منتظر بود در آینده چه اتفاقاتی می افتد.

در شیراز یورو4 هست؛نیست
در شیراز وضعیت با مشهد اندکی متفاوت است. یکی از شهروندان شیرازی در گفت و گو با «پرشین خودرو» می گوید: بنزین یورو 4 شیراز را پالایشگاه اصفهان تولید می کند اما جایگاه های زیادی در این شهر بنزین پاک را عرضه نمی کنند.
حمید ملکی ادامه می دهد: پاییز سال گذشته زمزمه ها مبنی بر این بود که این بنزین وارد شهر شیراز شود که این اتفاق چندی بعد افتاد اما عرضه در سراسر شیراز به صورت یکسان نیست و همواره با افت و خیزهایی همراه است.
این شهروند شهر« شعر و غزل» در پایان عنوان کرد: قرار بود از مهر ماه سال گذشته شیراز دارای بنزین یورو4 شود که با آنکه چند باری این زمان به تعویق افتاد اما افتان و خیزان بالاخره این اتفاق البته به صورت محدود در شهر افتاد.

دریافت سوخت پاک با اعمال فشار
در اصفهان تقریبا گردونه به کام ساکنان «نصف جهان» می چرخد. گرچه شهروندان اصفهانی دلیل این که شهرشان برخوردار از این بنزین پاک است تامین بنزین یورو4 تهران می پندارند از بین مدیران نفتی اصفهان هیچ کس حاضر نمی شود این جمله را تایید کند.
مدیر عامل شرکت پالایش فرآورده های نفتی اصفهان به خبرنگار «پرشین خودرو» می گوید: حقیقت وظیفه این شرکت تنها تولید بنزین یورو4 است که خوشبختانه از پس این وظیفه تاکنون بر آمده ایم و هیچ گونه کمبودی از این حیث نداریم.
محمد صادق حاجیان ادامه می دهد: در حال حاضر روزانه 2.5 میلیون لیتر بنزین یورو4 در پالایشگاه اصفهان تولید می شود که البته در صورت به اتمام رسیدن برخی از این پروژه ها در این پالایشگاه، ظرفیت تولید بیشتر از این رقم می شود.
وی در همین رابطه ادامه داد: در زمینه تولید تاکنون مشکلی نداشتیم. روند تولیدی ما به گونه ای است که فقط بنزین را به میزان مورد نیاز تامین و تحویل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می دهیم و آن شرکت خود می داند این بنزین را چگونه توزیع کند.
در این بین یکی از مدیران واحد ارتباطات شرکت پخش فرآورده های نفتی اصفهان می گوید: بنزین یورو4 اصفهان و شیراز از طریق شرکت پخش فرآوده های نفتی اصفهان تولید و عرضه می شود و شخصا اطلاعی از اینکه بخشی از بنزین پاک تهران هم از این طریق تامین می شود یا خیر، ندارم.

اهواز؛ وعده پشت وعده
مساله بنزین اما در اهواز که خود معدن فرآورده های نفتی و گازیست مساله عجیبی است. بنزین پاک در اهواز از آنجا حساسیت ها را بالابرده که اصلا نفت، گاز و بنزین این مملکت از این خطه از سرزمین تامین می شود و اینجاست که مردم انگشت به دهان از هم می پرسند دولت چرا دارد راه دور می رود؟
نفت که از دل این شهر به بیرون می آید و بنزین هم 100کیلومتر آن طرف تر در آبادان تبدیل به بنزین می شود پس ایراد کار کجاست که تاکنون 6 تاریخ مختلف برای ورود این نوع بنزین به «دیار کارون» اعلام شد است اما هر بار خبری از این بنزین سبز رنگ نمی شود.
مدیر ارتباطات و رسانه های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز اما اعتقاد دارد در خصوص عرضه بنزین پاک در اهواز این تنها وزیر نفت است که می تواند تصمیم بگیرد و مجوز نهایی را صادر کند.
اسد میرعالی در گفت و گو با خبرنگار «پرشین خودرو» اظهار می کند: در خصوص عرضه بنزین پاک در اهواز ما نیز مانند شهروندان تنها منتظریم و هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص زمان قطعی آن نداریم.
این مقام مسئول ادامه می دهد: تاریخ های مختلفی از سال 92 تاکنون برای ورود بنزین پاک به دومین شهر بزرگ کشور از نظر وسعت اعلام شده اما هیچ کدام از تاریخ های اعلام شده مانند آبان 94 که آخرین تاریخ است که مدیران اعلام کرده بودند به دلایلی که هیچ کس نمی داند عملی نشده است.

بنزین پاک در تبریز حاضری می زند
از میان کلانشهرهای بی بهره از بنزین پاک، تبریز نیز همچون اهواز وعده های مختلفی دریافت کرده اما چیزی که تاکنون دریافت نکرده همانا بنزین یورو4 است.
یکی از شهروندان تبریزی در این رابطه به خبرنگار «پرشین خودرو» می گوید: بنزین یورو4 هم مانند مترو در تبریز مساله ساز بوده است البته خوشبختانه مترو بعد از 14 سال بالاخره کج دار و مریز راه اندازی شد اما از بنزین یورو4 هنوز خبری نیست.
این شهروند تبریزی عنوان می کند: چندین مرتبه قول ورود بنزین یورو4 را به شهرتبریز داده اند اما تاکنون این وعده عملی نشده است و شهروندان منتتظرند ببیند چه زمان این بنزین پاک وارد دیار «ایل گلی» می شود.
در عین حال اما مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به «پرشین خودرو» می گوید: بنزین یورو4 تبریز از اول مهر ماه وارد این شهر شده است.
حسین آقایان در این رابطه توضیح می دهد: بنزین شهر تبریز قرار بود از شهریور ماه تامین شود که این اتفاق از ماه پیش افتاده است. البته تا زمانی که سراسر پمپ های بنزین این شهر مجهز به بنزین سبز رنگ شود شاید تا مدتی طول بکشد.

یورو 6 در دنیا؛ یورو4 پشت خط
در بیشتر کشورهای دنیا اکنون عرضه بنزین یورو5 به پایان رسیده و حرف و حدیث ها از تولید یورو6 به میان آمده اما با کمال تاسف همچنان بیشتر از نیمی از ساکنان ایران زمین، آلودگی ناشی از احتراق یورو2 را در کشور استنشاق می کند.
خیلی ها می گویند با رفع تحریم و بازگشایی درهای دنیا بر روی کشور شاید از درز این درهای باز شده، آرام آرام بنزین پاکیزه که نفعش به تک تک ساکنان کشور می رسد وارد کشور شود.
کسی چه می داند شاید در آینده ای نزدیک از اگزوز سیاه خودروهای موجود در کشور بخار سبز رنگ به بیرون ساطع شود.

گزارش از محمد گلچین زاده

کد خبر 50575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    0 0
    ما قمی ها را فراموش کردید چرا؟ قم محض اطلاع جز کلالنشهرهاست؛ خودتون هم گفتین تو گزار ش
  • علیرضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    1 0
    ممنون،گزارش خوب و بجایی بود با شروع زمستان و پدیده ی وارونگی هوا...
  • رها ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    0 0
    اگر میشه این گزارش را آبدیت کنید. برای یک تحقیق می خوام. با تشگر