باران، تاکسی، دربست و چند اتفاق ناگوار دیگر

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش «پرشین خودرو»، 24 ساعت باران مداوم در بیشتر نقاط کشور هم موجب خوشحالی بیشتر ساکنان کشور شد؛ هم درختان و زمین های کشاورزی تشنه را که در این چند سال کمتر رنگ باران را به خود دیده بودند نمناک کرد و هم سد های خالی از آب سراسر کشور را تا مدتی سیراب کرد با مشکلاتی هم همراه شد که البته در کشورمان امر کاملا طبیعی است.
در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا وقتی باران می بارد جدای از اینکهش حتی یک قطره آب هم بر روی زمین نمی ماند، آب ناشی از باران از طریق تونل های زیر زمینی هدایت می شود. اینجا در تهران و قریب به اتفاق شهرهای کشور به غیر از آب گرفتگی معابر و سیل های احتمالی شهروندان از هر نوع که وجود دارد، دچار دردسر می شوند. این دردسر اما اصلا به کم کاری شهرداری و هندسه نامتوازن خیابان ها و جوی های بد قواره ربطی ندارد و یک عامل 100 درصد انسانی موجب این دردسر عظیم می شود؛ و آن، کار نکردن تاکسی هاست.
معضلی زشت که بی تردید در هیچ کجای جهان مشاهده نمی شود و تازه موقع باران راننده های تاکسی از دو جهت پی در پی دنبال «مسافران» می گردند و نه «مسافر»، تا در این وضعیت غیر عادی هم درآمد بیشتری کسب کنند و در عین حال کمکی به دیگر همنوعان زیر باران مانده خود کرده باشند.

امان از برخی راننده های بی انصاف
در حال نگارش این گزارش باران در تمام نقاط تهران فراگیر شده است. باران بی امان اما یکدست و یک شکل به ریزانه ترین حالت ممکن در حال باریدن است. ساعت 8 صبح میدان 7تیر اما این باران باعث نگرانی شهروندان شده است. در یک اتفاق احتمالا عجیب و بی سابقه برای یک شهروند خارجی صفی طویل مقابل ایستگاه های تاکسی شکل گرفته است، تاکسی ها هم منظم سرجای خود توقف کرده اند اما مسافران را سوار نمی کنند!
یکی از شهروندان حاضر در این صف به خبرنگار پرشین خودرو می گوید: موقع باران تازه درسر ما شروع می شود چرا که راننده های اندکی هستند که حاضرند در این شرایط مسافر سوار کنند.
سارا نیازی می افزاید: باید تا چند دقیقه دیگر سر کار حاضر باشم اما اتوبوس احتمالا به خاطر ترافیک ناشی از باران و روند کند حرکتی بیش از 30 دقیقه است که نیامده است. ایستگاه های تاکسی هم با آنکه سرشار از خودروهای زرد رنگ هستند اما هیچ کدام حاضر به سوار کردن مسافر نیستند.
این شهروند ادامه می دهد: متاسفانه یک رویه غیر اخلاقی شکل گرفته که راننده هنگام باران تنها به فکر «دربستی» سوار کردن مسافر هستند. البته نباید چشم پوشی کرد که مقصر اصلی خود شهروندان هستند که راننده ها را «بدعادت» کرده اند.

راننده ها هم حق دارند
شیشه ها را تا انتها بالابرده است و در حالی که به پشتی صندلی اش تکیه داده و دستانش را پشت بالشتک صندلی پنهان کرده در حال گوش دادن به موسیقی پخش کننده سمند باران گرفته خود است.
تا با دستانم به آرامی به شیشه سمت مسافر می کوبم به هوای به تور افتادن یک «مسافر دربستی شیرین» سریع خود را جمع و جور کرده شیشه را پایین می آورد. می پرسم: سهروردی بالاتر از عباس آباد دربست چند؟
راننده جوان سمند این گونه پاسخ می دهد: «اتفاقا همون طرف ها هم کار دارم با قیمت مناسبی 3 سوته می رسونمت؛ بپر بالا! ناقابل 25 تومن!!»
در حالی که غرولند کنان می گویم انصافت کجا رفته به سمت خودروی دیگری می روم و اینبار می پندارم یک راننده منطقی دقایقی علت این اقدام ناشاسیت را توضیح دهد چه بسا اگر خود ما راننده تاکسی می بودیم همین کار را انجام می دادیم.
راننده مرد میانسالی است به نام تورج. موضوع را در میان می گذارم و پاسخ می دهد: اساسا نمی دانم چرا هر مشکلی در این مملکت به وجود می آید مردم اول راننده تاکسی ها را مقصر می پنداردند.
وی ادامه می دهد: الان مردم در همین میدان هفت تیر یک مانتوی 40 هزار تومانی را 200 هزار تومان خریداری می کنند و صدایشان هم در نمی آید ولی اگر یک راننده تاکسی 100 تا تک تومنی اضافه از مسافر بگیرد درگیری فیزیکی رخ می دهد.
وی توضیح می دهد: حقیقت فکر می کنم اصلا کار درستی نیست که راننده ها از جمله خودم متنتظر مسافر دربستی بمانیم و بقیه مردم زیر باران خیس و معطل شوند ولی شما به ما بگویید حاضرید 4 مسافر برای شما اندازه 8 هزار تومان نان تامین کنند یا یک مسافر 20 هزار تومان؟
اگر 4 نفر را سوار کنیم جدا از اینکه همه صندلی را خیس می کنند استهلاک ماشین هم در این مرتب توقف کردن ها زیاد می شود اما دربستی یک مسافر را سوار و در آخر پیاده می کنیم درآمد بهتری هم دارد.
وی در پایان اظهار می کند: خوب است تا شهروندان راننده ها را هم تا حدی درک کنند. از صبح تا شب دنده عوض کردن در این ترافیک وحشتناک و خیابان های پر چاله چوله مگر برای صنف ما چقدر سبب درآمد می شود؟

کمبود نیروهای نظارتی در سازمان تاکسیرانی
ظاهرا حرف حساب این راننده جواب ندارد وانگهی شاید این راننده و بقیه همکاران ندانند این اقدام اصولا یک «تخلف» به حساب می آید.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران در گفت و گو با پرشین خودرو اظهار می کند پدیده تاکسی دربستی زیر بران را کاملا می شناسد ولی با تعداد خودورهای نظارتی فعلی که این سازمان در اختیار دارد نمی توان فعالیت چشمگیری داشته باشد و راننده های پر شماری که این اقدام غیر اخلاقی را انجام می دهند جریمه کند.
میثم مظفر در همین رابطه ادامه می دهد: تمامی مدیران ارشد سازمان تاکسیرانی اعم از مدیرعامل، معاونان و مدیران دفاتر مناطق موظف هستند که هنگام وقوع بارش در خیابان‌ها و پایانه‌ها حضور پیدا کنند و به صورت سرزده و میدانی بر عملکرد ناوگان تاکسیرانی شهر تهران نظارت کنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اذعان به کمبود تاکسی در پایتخت هنگام وقوع بارش بیان می کند: حقیقت از چند روز پیش از بارندگی با توجه به اطلاعاتی که از سازمان هواشناسی می گیریم یک آمادگی نسبی با توجه به این معضل پیدا می کنیم و به عبارتی تشدید نظارت بر تاکسی‌ها در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار می گیرد.
مظفر در خاتمه تاکید کرد: رانندگان توجه داشته باشند در صورت دیده شدن چنین اقدامی جریمه خواهند شد ولی جدا از جریمه توقف فعالیت ها این قبیل اقدامات برخوردی بهتر است خود راننده ها رعایت حال مسافران را داشته باشند.

باران مشابه سکه های طلا
باران به خصوص در این چند ساله اخیر با توجه به خشکسالی های گسترده در ایران نه تنها برای کویر نشینان، حتی برای ساکنین دوست داشتنی شمال کشور هم «غنیمت» است و باید بسان سکه های طلا که از آسمان می بارد ارزشمند تلقی شود. قدر مسلم با این رفتار غیر اخلاقی که متاسفانه برخی راننده ها انجام می دهند شهروندان به جای شکر گذاری بابت این نعمت گرابهای خدادادی غرولند کنان نگران این هستند که آیا در خیابان زیر باران کاشته می شوند یا یک راننده خیِر پیدا می شود و استثنائا به فکر سو استفاده در این شرایط تا حدی اضطراری نیست. فعلا که «هنوز» هم دارد باران می بارد و دست کم خودرو داران جملگی در حال شکر گذاری قادر متعال هستند.

* گزارش از محمد گلچین زاده

کد خبر 50697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۱
    0 0
    ممنون از این گزارش به روز؛این معضل شهرستانها هم هست.