احتمال انفجار بمب در هواپیمای روس

پرشین خودرو: کارشناسان هوانوردی می‌گویند شواهدی وجود دارد که گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال بمبگذاری در هواپیمای روسی را تقویت می‌کند.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از فارس،  با گذشت دو روز از سقوط هواپیمای مسافربری روسیه در صحرای سینای مصر، فرضیه انفجار این ایرباس 321 قوت گرفته است.

روز گذشته «الکساندر نرادکو» رئیس آژانس فدرال هوانوردی روسیه تائید کرد که این هواپیما در ارتفاع بالا «تکه تکه شده است.»

هرچند که گروه تروریستی داعش مدعی هدف قرار دادن این هواپیما شده، اما ارتفاع بالای پرواز هواپیما و اینکه این گروه اسلحه‌ای برای هدف قرار دادن آن نداشته، موجب شده تا بسیاری از کارشناسان این ادعا را رد کنند. 

 

با این وجود فرضیه بمبگذاری در هواپیما هنوز رد نشده و حتی شواهدی برای تائید آن نیز پیدا شده است. به نوشته روزنامه دیلی میل، کارشناسان هوانوردی و تروریسم، می‌گویند با توجه به اینکه خلبان پیش از سقوط پیام وضعیت اضطراری ارسال نکرده و ضمنا لاشه هواپیما به سمت بیرون خم شده است، احتمالا «نیرویی (واگرا) که به سمت خارج فشار آورده» عامل حادثه بوده است. 

این هواپیما که تنها دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه شرم الشیخ مصر سقوط کرد، حامل بیش از 220 سرنشین بود که اغلب آن‌ها اتباع روسیه بودند.

در پی این حادثه که همزمان با عملیات روسیه در سوریه رخ داد، مسکو یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد. تاکنون اجساد دستکم 144 نفر از قربانیان این حادثه به روسیه بازگردانده شده است.

 

هرچند در ابتدا گزارش‌هایی از احتمال نقص فنی هواپیما منتشر شد، اما مقامات روسی این مسئله را رد و اعلام کردند که هواپیما کاملا سالم بوده و خلبان نیز باتجربه و حرفه‌ای بوده است. 

کارشناسان و تیم‌های جست‌وجوی مصری و روسی همچنان در حال بررسی منطقه‌ای به مساحت 16 کیلومتر مربع هستند تا بقایای اجساد و هواپیما را شناسایی کنند. دو جعبه سیاه هواپیما در همان روز نخست پیدا شده و به گفته مقامات روس آسیب چندانی هم ندیده‌اند.

«مایکل کلارک» مدیر کل اندیشکده «موسسه خدمات سلطنتی انگلستان» می‌گوید انفجار بمب در مقایسه با برخورد موشک، گزینه محتمل‌تری برای توضیح دلیل سقوط این هواپیما است. 

 

وی که با رادیو بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد، گفت: «هیچ پیام اضطراری صادر نشده است، در حالی که اگر هواپیما با نقض فنی مواجه می‌شد یا موتور ایراد پیدا می‌کرد، یا حتی آتش‌سوزی یا چیزی شبیه به این رخ می‌داد، طبیعتا باید یک پیام وضعیت اضطراری صادر می‌شد.»

کلارک افزود: «به همین خاطر، اینکه هواپیما ناگهان در ارتفاع 31000 پایی به طرزی فاجعه‌بار پائین می‌آید و دو تکه می‌شود، از نظر من به این معنی است که انفجار در آن رخ داده است.»

این کارشناس انگلیسی ادامه داد: «به این خاطر، به نظرم احتمالا یا تصادفی رخ داده، که احتمالش کمتر است، یا اینکه بمبگذاری‌ای صورت گرفته که بیشتر محتمل به نظر می‌رسد، نه اینکه از روی زمین کاری صورت گرفته باشد.»

یک کارشناس دیگر هم در شبکه مباحثه فعالان حرفه‌ای صنعت هوانوردی موسوم به «pprune» ادعا کرده است که بخش دم هواپیما آثاری وجود دارد که نشان می‌دهد «بدنه هواپیما به بیرون خم شده، که این احتمالا نشان از وجود نیرویی واگرا از داخل است.»

 

او همچنین گفته است که روی بدنه نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه گویی هواپیما از داخل تحت فشار قرار گرفته و بدنه تکه تکه شده است. 

«ویکتور سوروشنکو» رئیس کمیته تحقیقات در مورد این حادثه روز گذشته گفته بود: «از هم گسستگی زمانی اتفاق افتاده که هواپیما هنوز روی هوا بوده و تکه‌های آن نیز در گستره وسیعی پخش شده‌اند. ارزیابی‌ها این است که هواپیما در ارتفاعی بسیار بالا شروع به تکه تکه شدن کرده است.»

هرچند که دختر «سرگئی تروخاچف» کمک خلبان هواپیما می‌گوید که پدرش صبح روز حادثه از وضعیت هواپیما گلایه کرده، اما کارشناسان این مسئله را رد کرده‌اند.

 

یک مهندس مصری که پیش از حرکت هواپیما یک ساعت و نیم روی آن کار کرده، می‌گوید: «شوکه شدیم. هواپیمای خوبی بود. 35 دقیقه‌ای آماده حرکت شد.»

وی هرچند اذعان کرده که یک پرواز همین هواپیما 3 ماه قبل به دلیل مشکل فنی لغو شده، اما می‌گوید چنین رخدادی برای هواپیماها «امری معمول» است.

کد خبر 50698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha