کد خبر 50716
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
قیمت بنزین در عربستان چقدر است؟

پرشین خودرو: در پی اظهارات وزیر نفت عربستان مبنی بر کاهش یارانه دولتی از قیمت انواع سوخت در این کشور این سوال مطرح است که این اقدام بر جمعیت 30 میلیونی این کشور چه تاثیری خواهد داشت؟

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از روزنامه اخبار الساعه، اظهارات هفته گذشته «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان مبنی بر اینکه افزایش قیمت سوخت و حذف یارانه آن در دست بررسی است، این سوال را مطرح می‌کند که این اقدام بر جمعیت 30 میلیونی عربستان چه تاثیری خواهد داشت به ویژه اینکه مردم این کشور به قیمت پایین برق و انواع سوخت عادت کرده اند.

قیمت بنزین در عربستان یکی از ارزان ترین قیمت‌ها در دنیا

این در حالی است که قیمت انواع سوخت و گاز که تولید کنندگان پتروشیمی در عربستان از آن استفاده می کنند، مشمول یارانه فراوان دولتی است و در واقع قمیت آن یکی از پایین ترین قیمت های سوخت در جهان به شمار می آید و به عبارت بهتر قیمت یک لیتر بنزین فقط حدود 15 سنت است.

کسر بودجه عربستان از مرز یکصد میلیارد دلار می‌گذرد

در این میان همزمان با کاهش درآمدهای نفتی عربستان که 93 درصد کل درآمدهای آن را تامین می کند، پیش بینی می شود با کاهش قیمت نفت در بازاراهی جهانی کسرد بودجه این کشور در سال جاری از یکصدر میلیارد دلار فراتر رود.

هشدار صندوق بین المللی پول به عربستان

نکته قابل ملاحظه اینکه صندوق بین المللی پول هفته گذشته هشدار داد در صورتی که مسئولان سعودی در خصوص کاهش هزینه های دولتی و افزایش درآمدها اقدامی اتخاذ نکنند، ذخایر مالی فراوان این کشور در کمتر از پنج سال آینده تمام خواهد شد.

بنابراین چه بسا کاهش یارانه دولتی از قیمت انوع سوخت در کسر بودجه تاثیر بسزایی داشته باشد زیرا گزارش های صندوق بین المللی پول حاکی از این است که عرسبتان سالانه 107 میلیارد دلار به یارانه سوخت اختصاص می دهد و از این رقم 86 میلیارد دلار برای بنزین و ده ملیارد دلار به گاز طبیعی هزینه می شود.

رفع یارانه سوخت و توقف پروژه های زیر بنایی در عربستان

در این شرایط پیش بینی می شود در تنظیم بودجه سال آینده که در ماه دسامبر اعلام خواهد شد، گام های دیگری نیز در راستای کاهش آن اتخاد شود که بخشی از آن شامل کاهش فراوان هزینه های دولت در امور زیربینایی است.

سرانه مصرف سوخت در عربستان بالاتر از میانگین‌های جهانی است

تکاپوی مسئولان سعودی برای کاهش یارانه دولتی انواع سوخت در حالی است که میانگین مصرف داخلی انواع سوخت 4.2 بشکه در روز است و میانگین رشد مصرف انرژی در عربستان نیز یکی از بالاترین میانگین های جهانی به شمار می آید تا جایی که سرانه مصرف برق برای هر شهروند سعودی دو برابر سرانه جهانی است.

اما مصرف نفت نیز حدود سه میلیون بشکه در روز است که سالانه پنج درصد افزایش دارد در حالی که تولید نفت عربستان اکنون فقط حدود ده میلیون بشکه در روز است.

گزارش بررسی های مربوط به بخش انرژی در سال گذشته حاکی از این است که هر یک هزار سعودی روزانه حدود 110 بشکه نفت در روز مصرف می کنند که این رقم در آمریکا 60 بشکه در روز و در چین نیز روزانه شش بشکه است.

تاثیر مستقیم حذف یارانه سوخت بر زندگی شهروندان سعودی

در این شرایط حذف یارانه دولتی از سوخت به طور مستقیم زندگی شهروندان عادی سعودی را تحت تاثیر قرار خواهد داد به ویژه اینکه آنان مدت ها به قیمت پایین سوخت در مقایسه با قیمت جهانی آن عادت کرده اند.

همچنین قطع یارانه سوخت به طور مستقیم بر افزایش قمیت انواع کالاهای تولید داخل به ویژه کالاهایی که سوخت یکی از ارکان اصلی آن به شمار می آمد، تاثیر خواهد گذاشت.

نکته مهم اینکه عربستان در این شرایط از چند ماه پیش با برخی کشورهای عربی برای جنگ در یمن ائتلاف تشکیل داد و همین اقدام میلیاردها دلار هزینه را برای آن به دنبال داشته است.

روزهای سخت کارگران خارجی در عربستان

از سوی دیگر کاهش هزینه های دولتی در پروژه های مختلف موجب می شود میلیون های کارگر خارجی ساکن عربستان به سختی بتوانند با این وضعیت سازگار شوند.

در این شرایط این سوال مطرح است: در صورت اجرایی شدن قطع یارانه دولتی از سوخت، چه کسی بار مالی آن را به دوش خواهد کشید؟ آیا قطع یارانه سوخت ثبات کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ این اقدام بر کارگران خارجی چه بازتابی خواهد داشت؟

سوال دیگر اینکه آیا دوران فراوانی و ارزان بودن سوخت در کشورهای عربی خلیج فارس سر آمده است؟

 

منبع: تسنیم

کد خبر 50716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha