کد خبر 50932
۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
خودرو صفر کمیاب می‌شود؟

پرشین خودرو: بازار داغ خودروهای اقساطی در سایه تسهیلات دولتی چند روزی است که روی غلتک فروش افتاده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، آمار و ارقام ارائه شده از‌سوی دو شرکت مطرح خودروسازی کشور در مجموع ثبت‌نام و فروش قطعی حدود 48هزار دستگاه خودرو را در دو روز ابتدایی آغاز طرح تسهیلات 25میلیونی نشان می‌دهد؛ آماری که خودروسازان در روز سوم اعطای تسهیلات، بیش از 71‌هزار خودرو اعلام کردند. این در شرایطی است که در گفتار مسوولان این حوزه نسبت به ارائه آمار فروش خودروسازان تناقض وجود دارد. آمارهای ضد‌ونقیضی که از‌سوی خودروسازان و وزارت صنعت ارائه شده است، به عقیده برخی کارشناسان، ممکن است با هدف ترغیب مردم به خرید خودرو، با کمی اغراق اعلام شده باشد. رضا تقی‌زاده معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا فروش محصولات این شرکت را در دو روز ابتدایی اجرای طرح، 20هزار و 509دستگاه خودرو، اعلام کرده بود که طبق این آمار گروه خودروسازی سایپا در این دو روز، هر دو ثانیه یک خودرو فروخته است! ایران‌خودرو نیز در روز دوم اجرای این طرح 27هزار و 143دستگاه را به فروش رسانده است. این در‌حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت، در آخرین ساعات کاری روز سه‌شنبه، مجموع خودروهای به فروش رفته در طرح جدید را طی دو روز، 40هزار خودرو عنوان کرده بود. بر این اساس، با درنظر داشتن برخی حرف و حدیث‌ها که از سقف 100هزارتایی فروش خودرو با تسهیلات دولتی حکایت دارد، باید منتظر اعلام پایان طرح خرید خودرو با وام 25‌میلیون تومانی در آخر این هفته باشیم.

مالیات مضاعف برای خریداران خودرو

با عبور از شروط غیرواقعی دریافت وام که از‌سوی دولت مطرح شده بود، آنچه در این میان، متقاضیان را بیش از هر چیز آزرده می‌کند، سود مرکبی است که به نوع تقسیط وام و تعداد چک‌های ارائه شده ازسوی مشتری بستگی دارد و هنوز اطلاعات شفافی از‌سوی مسوولان در این زمینه ارائه نشده است؛ ازسوی دیگر، خودروسازان بابت عرضه خودرو در این طرح، هزینه جدیدی را تحت عنوان مالیات تسهیلات گنجانده و روی هر قسط فرد متقاضی اضافه کرده و در‌نهایت میزان اقساط را محاسبه می‌کنند؛ حال آنکه مالیات بر ارزش افزوده یک بار در قیمت نهایی و مصوب خودرو محاسبه شده و اخذ دوباره آن در اقساط مشتری، توجیه منطقی ندارد.

تحویل فوری خودروها نیز نقض شد

بسته خروج از رکود دولت در‌حالی تسهیلات 25میلیونی را دراختیار متقاضیان خودرو قرار داد که پارکینگ‌های خودروسازان داخلی در شرف انفجار بود. در ماه‌های اخیر، تحریم خودرو داخلی ازسوی مشتریان بیشتر بازار تعداد مشخصی از خودروهای تولید داخل را تحت‌تاثیر قرار داده بود که منجر به مکثی در تولید انبوه خودروسازان شد. اما دولت برای جلوگیری از نشان دادن تمایل خود برای به جریان انداختن تحرک پارکینگ‌های خودروسازان، دست مشتریان را برای انتخاب خودرو مشمول وام، باز گذاشت که این مساله خود آغاز تناقضی دیگر در وعده‌های خودروسازان مبنی بر تحویل فوری خودروهای اقساطی به‌شمار می‌رود. به‌طور مثال، ثبت‌نام برای فروش اقساطی تندر90 درحالی انجام می‌شود که هم‌اکنون شرکت سایپا با مشکل تاخیر در تحویل تندر 90‌های ثبت‌نام شده از قبل روبه‌رو است و هم‌اکنون تحویل تندر90 با موعد تحویل اردیبهشت 94 در حال انجام است. این مساله احتمال تاخیر در تحویل به‌موقع خودروهای ثبت‌نام شده در طرح جدید دولت را نیز ایجاد می‌کند. به همین جهت، در سومین روز اجرای طرح فروش خودرو با تسهیلات بانکی در قالب بسته خروج از رکود، زمان تحویل تندر90 از 30روز به 60روز تغییر کرده است. در همین راستا، مصطفی خان‌کرمی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو در رابطه با دلایل تغییر زمان تحویل برخی خودروها در سومین روز طرح وام 25میلیون تومانی، گفت: استقبال مردم از طرح فروش باعث شده تا میزان تولید یک ماه شرکت تمام شود و از ظرفیت ماه آینده خود استفاده کنیم؛ بر همین اساس ثبت‌نام برخی خودروها با تحویل 60‌روزه آغاز شده است و از امروز ظرفیت تندر دستی، پژو پارس و پژو‌206 تیپ‌2 افزایش یافته است.

تا 3‌ماه دیگر خودرو صفر نایاب می‌شود

با تایید استقبال مردمی از این طرح، ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز، استقبال مردم از اجرای طرح تسهیلات خودرویی را رضایت‌بخش دانست و گفت: این احتمال وجود دارد که در صورت تداوم استقبال مردمی از این تسهیلات، در سه ماه آینده با کمبود خودرو صفر در بازار روبه‌رو شویم؛ چراکه تجربه نشان داده که همواره در نیمه دوم سال و با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی کشش بازار خودرو افزایش می‌یابد. در شرایط کنونی نیز با ارائه وام 25‌میلیونی خرید خودرو، تحرک بازار نشان می‌دهد که امسال روند متفاوت‌تری را به لحاظ افزایش تقاضا در 6‌ماه دوم سال شاهد باشیم.

مُسکنی که نباید خودروسازان را به خواب ببرد

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو نیز با تاکید بر ارتقای کیفی خودروهای داخلی، گفت: تزریق یک مسکن به بازار خودرو نباید خودروسازان را از مسیر اصلی تحرک و پویایی منحرف کند؛ چراکه ارائه وام نمی‌تواند موتور محرک دایمی در صنعت خودرو تلقی شود. وی یکی از دلایل درج اسامی شرکت‌های خودروساز چینی در فهرست اعلامی وزارت صنعت در طرح وام 25میلیونی خودرو را قیمت ارزان آنها دانست و گفت: دولت درصدد است تا سطح تقاضای خودرو را در بازار تحریک کند، به‌همین دلیل خودروهایی با قیمت‌های متوسط و ارزان در این فهرست قرار داده است.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو با تاکید بر اینکه خودروسازان چینی نیز متعهد شدند تا تلاش لازم را برای داخلی‌سازی محصولات خود انجام دهند، اظهار داشت: اجرای طرح وام 25‌میلیونی خودرو بسیار مناسب و اقدامی قابل تقدیر است اما نباید خودروسازان در این شرایط به خود غره شوند و توجهی به حل مشکلات صنعت بحران‌زده خودرو نکنند. وی افزود: خودروسازان می‌توانند از این فرصت 6‌ماهه اجرای طرح وام 25میلیونی فروش خودرو استفاده کرده و تا‌حدودی به رفع ایرادات این صنعت بپردازند تا صنعت خودرو از بحران خارج شود. در غیر این صورت فقط فروش خودرو در این بازه زمانی نوعی مسکن بوده و دردی از صنعت دوا نمی‌کند.

منبع: روزنامه تعادل

کد خبر 50932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha