کد خبر 50962
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
انبار خودروسازان خالی شد

پرشین خودرو: تاکنون بیش از 100 هزار خودرو با کمک وام 25 میلیونی تومانی دولت به فروش رفت بنابراین با این استقبال خوب مردم می توان نتیجه گرفت که قدرت خرید پایین دغدغه مردم بوده است نه گران و بی کیفیت بودن خودرو، با این وضعیت این پرسش مطرح است که وام 25 میلیون تومانی خودرو برد - برد است.

به گزارش «پرشین خودرو»، برخلاف انتظارها استقبال از خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی بسیار خوب بود و شرایط به گونه ای پیش رفت که در روزهای پایانی خودروسازان برای مشتریان شرط تعیین می کردند و اقساط 7 ساله را به چهار سال و سود 16 درصدی را به 19 درصد تبدیل کردند.

همزمان با آغاز طرح پرداخت وام 25 میلیونی خودرو بازار لطیفه ها و طنز نیز داغ بود. پیش بینی برخی طنزها نیز این بود که عدم خرید خودروها اگر ادامه پیدا کند خودروسازان مجبور هستند مانند اپراتورهای تلفن همراه، تبلیغات خود را با یکی بخر دوتا ببر جذاب کنند اما ماجرا به گونه ای دیگر رقم خورد.

شرایط دپو و موجودی انبار خودروسازان به گونه ای بود که مسئولان به دنبال جذاب تر کردن بازار بودن به گونه ای که اقساط هفت ساله، نرخ سود 16 درصد و قبول کردن سفته به جای چک و بدون نیاز به ضامن را در دستور کار قرار دادند و روزهای نخست این طرح علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: «اگر متقاضیان دریافت وام کالا یا خودرو دسته چک نداشته باشند، می توانند از سفته هم استفاده کنند» اما با استقبال بسیار خوب مردم تمام این شرایط برداشته شد.

حمایت از تولید داخل

در روز نخست آغاز ثبت نام در 2 ساعت 5 هزار نفر برای خرید خودرو ثبت نام کردند و وزیر صنعت، معدن و تجارت از استقبال خوب مردم از وام 25 میلیونی خودرو در ساعات اولیه و روز نخست طرح فروش مدت دار خودرو خبر داد و گفت:‌ این استقبال نشان می‌دهد که مردم ما همچنان از تولیدملی حمایت می‌کنند.

فروش بیش از 100 هزار خودرو در 5 روز

ثبت نام ایران خودرو و سایپا تا عصر روز پنجم اجرای طرح وام 25میلیون تومانی خودرو به بیش از 110 هزار نفر و واریز وجه به حدود 101 هزار نفر رسید. براساس اطلاعیه دو شرکت ایران خودرو و سایپا نمایندگی‌های فروش این دو شرکت در روز جمعه (22 آبان ماه ) هم به ارائه فروش محصولات خود درقالب طرح وام 25 میلیون تومانی فروش خودرو پرداختند.

مطابق آخرین آمار ایران خودرو تا ساعت 13:30 امروز حدود 53 هزار ثبت نام اولیه را انجام داده که ازاین میان 43 هزار متقاضی وجوه خود را واریز کرده‌اند. پژو405، پژو 206 و سمند تاکنون در لیست پر فروش‌ترین محصولات این شرکت قرار دارند.

شرکت سایپا نیز تا ساعت 15 پنجمین روز اجرای طرح وام 25 میلیون تومانی 57هزار و 844 خودرو را فروخته، این شرکت تاکنون 31هزار و 719 دستگاه پراید، 11هزار و 554 دستگاه تیبا، 8هزار و 193 دستگاه تندر و 5هزار و 284 دستگاه وانت نیسان را به فروش رسانده است.

خرید و فروش خودرو رونق نمی گیرد

سعید زمانیان دهکردی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان با بیان اینکه این رقم وام نمی تواند منجر به خرید و فروش خودرو در بازار شود، گفت: یک اصل در تولید هر کالا وجود دارد اینکه وقتی عرضه و تقاضای کالا به وضعیت تعادل نرسد نمی توان نتایج مطلوبی از ارائه سیاست ها در آن بازار داشت.

کیفیت و قیمت بازهم اصلاح نشد

دولت به جای اصلاح قیمت ها، وام 25 میلیون تومانی در نظر گرفت، متأسفانه صنعت خودروسازی کشور پس از گذشت بیش از 40سال با وجود مزایایی کشور داشته برای اصلاح آماده سازی نشد. جمشید پژویان کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، گفت: دلیل ضعف خودروسازی ها بی توجهی وزارت صنعت در دولت های مختلف، اتکای کشور به درآمد نفت، خودنمایی دولت برای تولید خودرو و حمایت های تعرفه ای بوده است. همه این عوامل باعث شده خودروسازی کشور یک صنعت پرهزینه با محصولات بی کیفیت باشد، به این ترتیب، مردم هم اعلام کنند که خودروی صفر داخلی نمی خرند.

منبع: میزان

کد خبر 50962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha