وام خودرو باعث بی‌اعتمادی مردم شد

پرشین خودرو: دولت همه قول‌هایی که در این طرح به مردم داد زیر پا گذاشت، توجیه خسروتاج عذر بدتر از گناه است، اینکه این طرح شش ماه طول نمی‌کشد از قبل مشخص بود

به گزارش «پرشین خودرو»، محمد صادق مفتح معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص طرح وام 25 میلیونی خرید خودرو اظهار کرد: دولت از این طرح به عنوان یکی از عوامل تحریک تقاضا برای خروج از رکود سنگین موجود استفاده کرد، که البته در مورد کارایی این طرح بحثهای زیادی وجود دارد.

وی افزود: مشخص نیست که دولت با این هزینه سنگینی که برای این طرح در نظر گرفت به نتیجه مورد نظر خود خواهد رسید یا خیر، اما مهمترین مسئله در اقتصاد اعتماد آفرینی در مردم و ایجاد خوش بینی نسبت به آینده است.

بدبینی که با اجرای وام 25 میلیونی خودرو در مردم ایجاد شد، رکود را تشدید می کند

این مقام سابق مسئول خاطرنشان کرد: از نکات مهم و کلیدی یک طرح این است که وقتی دولت برنامه ای برای اقتصاد اعلام می کند، ذی نفعان و مردم باید ثبات را در آن ببینند. اگر برنامه ای اجرا شود که به بدبینی و بلاتکلیفی ذی نفعان منجر شود، نه تنها حرکتی در جهت تحریک تقاضا و رشد اقتصادی ایجاد نمی شود، بلکه مردم را بیشتر در بلاتکلیفی فرو می برد.

دولت همه قولهایی که در این طرح به مردم داد زیر پا گذاشت

مفتح با انتقاد از طرح وام 25 میلیونی خرید خودرو گفت: متاسفانه در این طرح شرایط مدام تغییر کرد. ابتدا بازپرداخت 7 ساله چهار ساله شد یا گفتند تحویل فوری انجام می شود، اما بعد اعلام کردند که تحویلها تا یک ماه زمان می برد. همچنین عملا بهره وام تا 19 درصد افزایش یافت. این یعنی مبانی طرح دولت و قولهایی که دولتمردان به مردم دادند به طور کامل تغییر کرد.

وی تصریح کرد: از همه بدتر هم این بود که ناگهان برای اجرای این طرح سقف گذاشته شد. اگر از ابتدا سقف 110 هزار خودرو اعلام می شد شاید کسان دیگری هم می توانستند برای شرکت در این طرح مراجعه کنند، چون در حال حاضر می بینیم، بسیاری از مردم قصد داشتند پول قرض کنند، وام بگیرند و یا چک تهیه کنند و در این طرح شرکت کنند، اما نوبت به آنها نرسید.

خودروسازان برنده اصلی این طرح بودند

معاون وزیر سابق صنعت بیان کرد: اگر در چنین طرحهایی غیر کارشناسی و بدون برنامه ورود کنیم کاملا نتیجه عکس می گیریم. بنابراین این طرح نه تنها به یک خوش بینی نسبت به آینده و به یک رونق و شکوفایی در اقتصاد منجر نشد، بلکه تنها هزینه ای توسط سیستم بانکی انجام شد و تنها خودروسازان از ان منتفع شدند.

مفتح افزود: خودروسازانی مشکل فروش محصولات داشتند، حداقل 110 هزار خودرو آنها فروش رفت. البته مشخص نیست از این 110 هزار خودرویی که اعلام کردند، چه مقدار از خودروها چینی بوده ، زیرا خبرها حاکی از این است که در قالب این طرح خودروهای چینی هم فروخته شده است. همچنین مشخص نیست این خودرو کیفیت مناسبی دارند یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: باید از کسانی در دولت که بدون کارشناسی این گونه طرحها را می دهند، گله کنیم، زیرا متاسفانه نتیجه این طرح عکس خواهد بود و مردم هم خسارت سنگینی را متحمل می شوند.

پول وام ازدواج ندارند بدهند، اما وام خودرو می دهند!

معاون وزیر سابق صنعت با انتقاد از اولویت سنجی غلط دولتمردان در این طرح گفت: اولین سوالی که مردم از دولتمردان دارند این است که چرا برای ازدواج که هزینه های آن، قطعا از خرید خودرو بیشتر بوده و مشکل آن در جامعه از خودرو حادتر است، فقط 3 میلیون تومان با این همه موانع وام داده می شود، ولی برای خودرو 25 میلیون تومان با این تسهیلات وام داده می شود؟

مفتح افزود: این یعنی در اصل موضوع هم بحث وجود دارد. بنابراین این طرح اثر عکس را در جامعه می گذارد و حتی ممکن است رکود را تشدید کند. به نظرم تجربه یک هفته اخیر تجربه خوبی نبود و ای کاش دولت این وام را به شکل نمی داد. این طرح به دلیل بلاتکلیفی که در مردم ایجاد کرد تحریک تقاضا را انجام نداد. اتفاقی که در رکود می افتد این است که عوامل اقتصادی بلاتکلیف بوده و مردم نسبت به آینده خوش بین نیستند. آنها نمی دانند در آینده چه اتفاقی می افتد، این یعنی همین اتفاقی که در این هفته اخیر برای طرح وام 25 میلیونی خودرو افتاد.

وام 25 میلیونی خودرو بی اعتمادی مردم به خودروسازان را تشدید کرد

وی تصریح کرد: خلف وعده ای که دولت در این طرح انجام داد، و این که قرار نبود سقفی برای این طرح گذاشته شود، اما ناگهان سقف گذاشته شد و مبانی طرح که تمام آن تغییر کرد، از زمان تحویل گرفته تا نرخ سود، باعث شد که عکس خواست دولت اتفاق بیفتد و این بی اعتمادی مردم به تصمیمات دولت تشدید شود. تنها این دو کارخانه بزرگ خودروسازی و برخی از کارخانه های چینی از این طرح دولت سود بردند.

معاون وزیر سابق صنعت با انتقاد از سخنان روز گذشته قائم مقام وزیر صنعت در اتاق بازرگانی به نسیم گفت: این که آقای خسروتاج علنا اعلام کردند که ما سقف را می دانستیم، ولی اعلام نکردیم که رانت ایجاد نشود به هیچ وجه درست نیست زیرا اولین چیزی که مردم از دولتمردان انتظار دارند، صداقت است.

توجیه خسروتاج عذر بدتر از گناه است

مفتح افزود: ایشان شب قبل از اجرای طرح به رسانه ملی آمدند و به وضوح اعلام کردند که هیچ محدودیتی برای عرضه خودرو وجود ندارد. ایشان اگر می خواستند رانتی ایجاد نشود، لااقل موضوع را مسکوت می گذاشتند، بنابراین این حرف دیروزشان این حرفشان عذر بدتر از گناه است.

وی خاطرنشان کرد: این که یک مقام کشور یک خبر غیر واقع را قویا در تلویزیون اعلام کند خیلی بد است. اگر ایشان سکوت می کرد و می توانستیم بگوییم که مصلحت نبوده گفته شود و باید بعدا اعلام می شده، اما این که در یک برنامه تلویزیونی این خبر با علم به این که قرار است محدودیت برای فروش خودرو گذاشته شود، اعلام شود، جای تاسف دارد.

معاون وزیر سابق صنعت با انتقاد از توجیه خسروتاج در خصوص رانت اطلاعاتی در صورت اعلام سقف وام 25 میلیونی خودرو به نسیم بیان کرد: در خصوص رانت اطلاعاتی که آقای خسروتاج مطرح کردند، باید به این نکته توجه کرد که ما با اقتصاد طرف هستیم و در علم اقتصاد اگر از اول سقفی وجود داشته، قطعا عده ای از آن خبر داشتند. البته بعید می دانم از اول سقفی وجود داشته باشد، چون آقای خسروتاج و باقی مسئولان را به صداقت و سلامت می شناسم. ولی اگر این سقف واقعیت داشته باشد کسانی که از این سقف مطلع بوده اند رانت اطلاعاتی بزرگی داشته اند، می توانستند باب سو استفاده را باز کنند. بنابراین این حرف آقای خسروتاج عذر بدتر از گناه است.

دو هفته صبر کنید تا بی نیتجه بودن این طرح برای خروج از رکود را ببینید

مفتح در خصوص تاثیر این طرح بر خروج اقتصاد کشور از رکود گفت: این طرح هیچ تاثیری بر خروج از رکود نداشته و نخواهد داشت و شما اگر دو هفته صبر کنید، بی نتیجه بودن این طرح را به وضوح خواهید دید.

این که این طرح شش ماه طول نمی کشد از قبل قابل پیش بینی بود

وی با انتقاد از برخی از اظهار نظرها از سوی دست اندرکاران این طرح بیان کرد: این توجیه که برخی مطرح می کنند که ما نمی دانستیم این سقف شش روزه به پایان برسد و فکر می کردیم شش ماه به طول خواهد انجامید، آنقدر توجیه بیهیوده ای است که هر نمایشگاه دار اتومبیلی می تواند به آن پاسخ دهد! مگر می شود این طرح با این شرایط شش ماه به طول بکشد؟ از اول هم می توان حدس زد که اگر برای این طرح سقف 110 هزار خودرو در نظر گرفته شود، در مدت زمان کوتاهی به پایان می رسد.

منبع: نسیم

کد خبر 51014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha