کد خبر 51037
۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
فروش خودرو به سبک دولت

پرشین خودرو: کارشناسان اقتصادی قبل از اینکه به طور رسمی وام خودرو به مشتریان ارائه شود با شک و شهبه از استقبال این وام توسط مردم سخن می گفتند.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، نمود عینی این تردید را نیز می توان از زمان تعیین شده برای ثبت نام این وام و به طبع آن تحویل خودرو مشاهده کرد. دست اندرکاران که مهلتی 6 ماهه را تعیین کرده بودند در عرض 6 روز غافلگیر شدند و با افتخار اعلام کردند دیگر خودرویی در انبار ها برای فروش ندارند.
کمپین خودروی صفر نخرید، کیفیت خودروها، رکود اقتصادی حاکم در کشور و عدم نقدینگی ملزوم بین مردم این شائبه را ایجاد کرد که خالی کردن انبار خودروها از بیش از 100 هزار خودروی تولید شده(اما بی مشتری) توسط خودروسازن احتمالا با بی میلی روبه رو خواهد شد.
اما این اتفاق هرگز نیفتاد و آنان که در خوشبینانه ترین حالت می پنداشتند خودروها دست کم ظرف 3 ماه به فروش می رسد حسابی رو دست خوردند.
کار بدان جا برای تولید کنندگان خودرو خوب پیش رفت که حتی زیر قول زدن رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت مبنی بر نخواستن ضامن و اقساط 7 ساله هم نتوانست جلوی اشتیاق خریداران را بگیرد.
در این میان اما چه اتفاقی افتاد که بعد از 5 ماه رکود ویران کننده برای بازار خودرو این تکاپو برای خرید به وجود آمد؟ آیا واقعا این وام های بانکی دولتی بود که شوق و ذوق را میان مردم به وجود آورد؟

شرایط خوب نبود اما چاره ای نداشتیم
در این میان اما شهروندان حرف های متفاوتی می زنند. آنها که از تغییر شرایط خرید اقساطی خودرو به ظاهر شوکه شدند، وسوسه سوار شدن بر خودرویی نو و احتمالا لوکس موجب دست به جیب شدن شهروندان شد.
محمد مهدی به پرشین خودرو می گوید: حقیقت قصد خرید خودرو نداشتم اما با توجه به میزان حقوقی که می گیرم با حساب کتابی که انجام دادم متوجه شدم از پس اقساط خودرو بر می آیم چون تاکنون خودرو نداشته ام و چون تازه دارای یک فرزند شده ام بیشتر از قبل نیاز به خودرو در خانواده ام احساس می شود.
این کارمند شرکت آب و فاضلاب تهران ادامه می دهد: باید بپذیریم شرایط ارائه شده توسط خودروسازان و بانک مرکزی نسبت به شرایطی که در کشورها به خریدران خودرو ارائه می شود واقعا سخت تر است ولی چاره ای جز این نیست. نیاز به خودرو در جامعه به شدت احساس می شود و نمی توان به راحتی از خیر نداشتن خودرو گذشت.
این شهروند می افزاید: دوستانم در خارج از کشور شرایط بسیار راحت تری برای خرید خودرو دارند حتی شنیده ام خودرو از دم قسط با سود صفر درصد به متقاضیان تحویل می دهند. البته باید اشاره کرد که تورم در دیگر کشورها نیز بسیار پایین است و اقساط به همان میزان اولیه حساب می شود.
در این میان شهروند دیگری به پرشین خودرو می گوید نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در تهران خیلی زیاد است و داشتن خودرو در مجموع به صرفه تر در می آید.
فهیمه ادامه می دهد: گاه برای یک تردد با اتوبوس باید 800 تومان پرداخت کنم. وقتی حساب کنید روزی 6 هزار تومان فقط تردد با اتوبوس تاکسی در می آید اما از طرفی یک باک بنزین را 30 هزار تومان پر می کنیم و شاید تا 1 هفته نیازی به زدن بنزین مجدد نداشته باشیم.
وی توضیح می دهد: می گویند از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنید ولی کرایه ها به حدی بالاست که برای خیلی ها به صرفه نیست در نتیجه آدم خودرو بخرد دست کم می داند یک وسیله حمل و نقل ثابت دارد.

ارائه تسهیلات «کم سابقه» توسط دولت
یک کارشناس صنعت خودرو به پرشین خودرو می گوید: وام 25 میلیون تومانی با این تسهیلات در نظر گرفته شده شاید در دیگر کشورها به هیچ وجه پذیرفتنی نباشد اما با توجه به وام های بانکی ارائه شده که اغلب با سود بسیار بالا به مردم ارائه می شود تسهیلات مناسبی محسوب می شود.
حسین مظاهری ادامه می دهد: باید به این نکته توجه داشت که با میزان اقساط پرداختی در سال های سوم و چهارم دیگر رقم خیلی بالایی به حساب نمی آید. می توان وام های بانک مسکن که سالیان پیش به مردم داده می شد را ملاک قرار داد. بسیاری از شهروندان هستند که هنوز هر ماه 10 هزار تومان قسط پرداخت می کنند که ناگفته پیداست رقم قابل توجهی به حساب نمی آید.
وی عنوان می کند: به نظر می رسد عدم نقدینگی لازم بین شهرندان دلیل این میل بالا برای خرید خودرو با وام های 25 میلیونی باشد چرا که خودرو وسیله ای است که تقریبا برای همه شهروندان نیاز مبرم است. در گذشته که قیمت خودرو ومسکن به یک اندازه بود شهروندان مایل به خرید خانه نبودند و حاضر بودند با رهن و اجاره خانه ای داشته باشند اما حتما دارای خودرو باشند.

وام دولتی همیشه متقاضی دارد
در این میان یک نماینده مجلس شورای اسلامی به «پرشین خودرو» اضافه می کند: حقیقت این است که ارائه وام یکی از سیاست های تشویقی دولت برای «ترغیب» خرید خودرو توسط مردم است و بسته های پیشنهادی متفاوتی برای رونق گرفتن صنعت خودرو وجود دارد که دولت مردان می توانند آنها را نیز برای خارج کردن از وضعیت فعلی خودرو ارائه کنند.
«ایرج ندیمی» در پاسخ به این پرسش که مردم چرا از وام های ارائه داده شده توسط دولت استقبال کردند توضیح می دهد: به طور کلی ایرانیان همواره از وام پذیرایی شایانی کرده اند و در همه حال خواهان آن هستند در واقع به هیچ گاه وام ها بدون متقاضی نمی مانند. قبل از روز ثبت نام گفته بودم از این وام ها استقبال شایانی به عمل می آید.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همین رابطه ادامه می دهد: به طور کلی هر نوع تسهیلاتی که از سوی دولت ارائه شود قطعا متقاضی خاص خودش را خواهد داشت اما باید منتظر ماند و اثر این وام ها را دید چرا که از الان نمی توان نقش تعین کننده در ازای ارائه وام به متقاضیان خرید خودرو تصور کرد و صرفا باید بازخورد این وام ها را در آینده مشاهده کرد.

لطف به سبک دولتی ها
سایپا می گوید در طرح وام های 25 میلیونی 58 هزار دستگاه آب کرده است و ایران خودرو نیز ادعا می کند 54 هزار خودرو. هر چه است با نظر لطف دولت، خودروسازان بعد از ماه ها رکود و خودرو نفروختن اکنون نفسی به راحتی کشیدند و می توانند به تولید بیشتر در سال جاری امیدوار باشند.
اینجا همه از هم می پرسند آیا خودروسازان با این فروش بیش از انتظار توانستند سد محکمی به نام کمپین نخریدن را دور بزنند یا خیر؟

کد خبر 51037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha