کد خبر 51464
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
آمار فروش تراکتور با وام 25میلیونی

مدیرعامل تراکتورسازی ایران گفت: به دلیل اینکه، ضمانت‌های اجرایی برای بازگشت مبلغ ودیعه وام ۲۵ میلیونی بر عهده تولید کننده گذاشته شده بود و این مبلغ برای خرید کم بود، حتی یک تراکتور نیز به فروش نرفت.

به گزارش «پرشین خودرو»، ابوالفتح ابراهیمی با اعلام این خبر اظهار کرد: صنعت تراکتور سازی ایران نیز مانند خودرو سازان مشکلاتی دارد اما این وضعیت مانند وضعیت خودرو سازان بحرانی نیست.

وی افزود: در تمام دنیا این صنعت به خاطر اینکه نیاز کشاورزان را تامین می کند دولت‌ها وام هایی برای خرید به کشاورزان پرداخت می کنند، اما در حال حاضر بانک های ما با توجه به مشکلات مالی خود؛ پرداخت تسهیلات را کاهش داده اند که این امر تقاضا برای خرید این محصول در کشور را کاهش داده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز، ادامه داد: براساس برآورد های انجام شده، نیاز سالانه کشور برای جایگزینی تراکتور 15 هزار دستگاه است، لذا این صنعت با توجه به مشتریان داخلی خود پابرجا است.

تراکتور ایران قیمت تمام شده کمتر از چین دارد

وی تصریح کرد: با وجود اینکه تعرفه واردات تراکتور به کشور تنها 4 درصد است تراکتور سازان ما، قیمت تمام شده کمتری از تولید کنندگان چینی دارند به طوری که قبل از بسته شدن راه های برخی از مناطق عراق تراکتورهای ما از این مسیر، سالانه 4هزار دستگاه صادر می شد که این رقم در حال حاضر به هزار دستگاه رسیده است.

ابراهیمی با بیان اینکه کشاورزان ما خود می توانند در بازار کالای مورد نظر خود را انتخاب کنند و انحصاری در بازار این محصول وجود ندارد، گفت: در حقیقت ما چندین سال است که وارد wto و بازارهای جهانی شده ایم و تولید کنندگان دیگر کشورها از جمله چین و هند قدرت رقابت با ما را ندارند و کشورهای اروپایی نیز با وجود اینکه تولیدات جدیدتری دارند اما قیمت‌های آنها قابل رقابت نیست.

وی افزود: تراکتور سازان ایران برای اینکه بازار خود را در کشور حفظ کنند، حتی حاضرند که محصول خود را باضرر به فروش برسانند تا خارجی‌ها نفود نکنند، اما در شرایط فعلی، با بالا رفتن قیمت منابع انرژی و دستمزد ها ما نیز تحت فشار قرار گرفته ایم.

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، اظهار کرد: قیمت های صادراتی تراکتورهای ما بیشتر از قیمت آنها در بازار مصرف داخلی است، اما با این وجود مشتری مناسبی برای بازار محصولات تولیدی ما وجود دارد که امیدواریم بعد از اجرای برجام صادرات ما دوباره افزایش یابد.

ابراهیمی با بیان اینکه، در حال حاضر تنها 50 درصد از واحدهای ما مشغول به فعالیت هستند، گفت: ادامه صادرات تا حدودی ما را از رکود در آورده است اما باید اذعان داشت که صنعت ما نیز با انباشتگی محصول در انبارها مواجه است.

تنها نام تراکتورسازان در وام 25 میلیونی قرار گرفت

وی همچنین درباره اعطای وام 25 میلیونی خرید تراکتور گفت: تنها نام تراکتور سازان در این طرح و در میان خودرو سازان قرار گرفت اما به مرحله عملیاتی نرسید.

ابراهیمی اظهار کرد: ضمانت‌های اجرایی برای بازگشت مبلغ ودیعه وام بر عهده ما گذاشته شده بود و از آنجا که به راحتی امکان رهگیری تراکتور‌های فروخته شده وجود ندارد، شرایط فروش این محصول فراهم نشد، از طرفی وام 25 میلیونی برای تراکتور مناسب نبود.

وی افزود: قیمت تراکتورهای زراعی ما حدود 50 میلیون تومان است و کشاورز به راحتی نمی تواند مابه التفاوت این مبلغ را تامین کند.

ابراهیمی درپایان گفت: در این طرح دولت، حتی یک تراکتور نیز فروش نرفت زیرا در حقیقت برای بخش ما عملی نبود.

منبع: تسنیم

کد خبر 51464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha