کد خبر 51948
۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
طرحی برای پیشگیری از سرقت خودرو

پرشین خودرو: رئیس کمیته امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: مصوبه ای داشتیم که وزارت صنعت موظف شده تا قطعات خودرو را کدگذاری کرده و ضریب ایمنی خودروها را بالا ببرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، سردار سرتیپ دوم مهدی معصوم بیگی با بیان اینکه کمیته امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مسئولیت انسجام، هم افزایی و هماهنگی میان دستگاه های مسئول در حوزه های امنیتی و انتظامی برعهده دارد، گفت: هم اکنون موضوع پیشگیری از جرائم خرد در دستور کار این کمیته قرار دارد.

وی افزود: نمی توان گفت که در این خصوص تنها دستگاه های امنیت ساز مانند نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید صفر تا صد کار را بر عهده داشته باشند. به عنوان مثال اگر سطح آگاهی مردم افزایش یابد آیا جرائم کمتر می شود؟ که پاسخ مثبت است. اگر شهروند بداند که چگونه از کارت های اعتباری و یا حتی کیف های دستی خود استفاده کند چقدر مانع سرقت های خرد می شود؟

معصوم بیگی در پاسخ به اینکه نزاع و درگیری و سرقت در صدر جرایم کشور قرار دارد اما مردم نقش پلیس را در مقابله به اینگونه جرائم کمرنگ می بینند، گفت: برخی از سرقت های خرد آنقدر از نظر ارزش ریالی کم است که شاید شهروندان به پلیس هم مراجعه نکنند اما چون فراوانی دارد احساس نا امنی رخ می دهد. به عنوان مثال شاید از شما که خبرنگار باشید یا من که یک فرمانده در نیروی انتظامی هستم تاکنون سرقتی انجام نشده باشد اما همین احساس اینکه ممکن است سرقتی رخ دهد خوب نیست و ما را رنج می دهد.

وی با بیان اینکه اگر از قبل به پدر و مادرها می گفتیم که مواد مخدر صنعتی چه اثراتی دارد و هیچ ربطی به لاغری و یا افزایش انرژی در انسان ندارد اینطور فراوانی این مواد رخ نمی داد گفت: ما نباید به دنبال پنهان کردن آسیب ها باشیم. اما اینکه می گوئید نیروی انتظامی کاری نمی کند درست نیست چون گاهی برخی کارهای بزرگ یک شبه دیده نمی شود. امنیت همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و غیره را در بر می گیرد و به هم مرتبط است. به عنوان مثال ما می گوئیم وجود قانونی که مانع حمل سلاح سرد غیرمتعارف می شود در پیشگیری از جرم موثر است چون ۱۰ درصد قتل های ما آنی است اما آیا برخی نمایندگان مجلس که روی این لایحه کار می کنند این اعتقاد را دارند؟ یا اینکه آیا می توان گفت اقتصاد ارتباطی با ناامنی کشور ندارد؟ اگر امروز همه گشتی های پلیس جمع شود شاید بتوانید تاثیر پلیس را بهتر درک کنید چون تا وقتی پلیس فعال است نمی توان تاثیر آن را بازگو کرد.

با کدگذاری قطعات داخل خودرو فروش قطعات دست دوم قابل پیگیری می شود

رئیس کمیته امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه بر اساس یک بررسی میدانی که خودم انجام دادم بخش قابل توجهی از جرایم خرد ریشه در اعتیاد دارد، گفت: معتاد از هر راهی باید هزینه اعتیادش را تامین کند و همین موجب سرقت ها یا جرایم خرد می شود. اما سارقان حرفه ای به دنبال مال اندوزی و کارهای بزرگ هستند و نیازی به جرائم خرد ندارند. امروز ۳۰ درصد سرقت های ما سرقت قطعات داخل خودرو است و معمولا خودروهایی که دارای ضریب امنیتی پایینی هستند بیشتر مورد سرقت قرار می گیرند.

وی افزود: می دانم چه خودروهایی هستند اما نمی توانم بگویم چه خودرویی چون کارخانه سازنده شاید بگوید چرا مثلا نام محصول ما را بردید!

معصوم بیگی اظهار داشت: در کمیته امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مصوبه ای داشتیم که بر اساس آن وزارت صنعت و معدن و تجارت موظف شده تا قطعات خودرو را کدگذاری کرده و ضریب ایمنی خودروها را بالا ببرد. با این کدگذاری می توان فروشندگان قطعات دست دوم را تحت بانکی مشترک هدایت کرد تا خرید و فروش قطعات خودرو دست دوم کاملا روشن و شفاف خرید و فروش شود.

کمیته امنیتی و انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: مصوبه دیگر ما این بود که لایحه ای به مجلس بدهیم که تمام ساختمانها و فروشگاه ها ملزم به این شوند که تائیدیه امنیتی انتظامی داشته باشند. همچنین مصوب شد تا نگهبانهای محله بر اساس یک طرح قانونی فعالیت بهتر و موثرتری داشته باشند و برخی ساختمانها ملزم به استقرار نگهبان شوند.

گفته های سردار معصوم بیگی در حالی است که سرهنگ علی غیاثوند معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی پیش از این گفته بود که پراید، بیشترین آمار سرقت را به خود اختصاص داده و پس از پراید، گروه پژو و پیکان، نیسان و وانت مزدا بیشترین آمار سرقت را به خود اختصاص داده اند.

منبع: مهر

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
 

کد خبر 51948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha