کد خبر 51955
۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶

پرشین خودرو: مجهزترین ماسك‌های سفید آلودگی هوا هم دردی از ریه‌های خاكستری مردم شهرهای بزرگ درمان نمی‌كند، ‌آنقدر كه پلیس سر چهارراه، ‌كه یكی از قربانیان بالقوه آلودگی هوا به شمار می‌رود، ‌به خاطر تنفس روزانه دود اگزوز خودروها، ‌راهی بیمارستان شود و ریه‌اش دیگر جایی برای اكسیژنی كه وصل شده به بینی‌اش، ‌نداشته باشد، ‌ایست قلبی و تمام.

به گزارش «پرشین خودرو»، مجهزترین ماسك‌های سفید آلودگی هوا هم دردی از ریه‌های خاكستری مردم شهرهای بزرگ درمان نمی‌كند، ‌آنقدر كه پلیس سر چهارراه، ‌كه یكی از قربانیان بالقوه آلودگی هوا به شمار می‌رود، ‌به خاطر تنفس روزانه دود اگزوز خودروها، ‌راهی بیمارستان شود و ریه‌اش دیگر جایی برای اكسیژنی كه وصل شده به بینی‌اش، ‌نداشته باشد، ‌ایست قلبی و تمام.

به گزارش اعتماد، گرچه رییس پلیس راهور، ‌مرگ پرسنل‌اش را خیلی هم مرتبط با هوای آلوده و پستی كه او بر سرش بوده، نمی‌داند و سابقه مشكلات ریوی او را مقصر اصلی مرگش اعلام می‌كند، اما شاید كسی جز خود پرسنل پلیس، ‌آنهایی كه پست میدانی دارند و باید ساعات مشخصی در روز را در خیابان‌ها بگذرانند، ‌نفهمند این روزها، ‌پست دادن در خیابان ‌به قیمت جان‌شان تمام می‌شود.

توزیع ماسك‌های فیلتر‌دار و یك بسته شیر روزانه، نه جان ماموران پلیس را نجات می‌دهد و نه‌جان هیچ آدمی كه روزانه این حجم دود را می‌بلعد. طبق اعلام سازمان محیط زیست، آلودگی هوا به این زودی مرتفع نخواهد شد و تا پایان دی ماه ادامه دارد، ‌شاید تا روز هوای پاك كه نزدیك به آخرین روز ماه است هم، هوای سنگین و پر دوده راهی ریه‌های مردم شهر شود و عددی بر آمار افزایش ٥٠ درصدی مراجعه كودكان و افزایش بیش از دوبرابری مراجعه بیماران قلبی ریوی به بیمارستان‌ها بیفزاید.

سخنگوی اورژانس كشور، از مراجعه ۱۰۱۲بیمار قلبی و تنفسی به اورژانس خبر داد. مجتبی خالدی در این خصوص به فارس گفته بود: «در مجموع در شش شهر تهران، اصفهان، قم، تبریز، كرج و اراك ٢٣١٨ نفر با اورژانس ١١٥ تماس گرفتند.

تعداد تماس‌ها در تهران به تنهایی هزار و ٥٠٣ مورد می‌شود كه ٢٩٥ مورد آن مربوط به بیماران قلبی و ١٩٥ مورد آن مربوط به بیماران تنفسی می‌شد. در كل این شش شهر، ٣٩٢ مورد بیماری قلبی و ٢٣٥ مورد بیماری تنفسی گزارش شده است.

از سوی دیگر، رییس بخش ریه اطفال مركز طبی كودكان هم از افزایش ٣٠ تا ٥٠ درصدی مراجعه به اورژانس به دلیل آلودگی هوا خبر داد. محمدرضا مدرسی با اشاره به علایم مشكلات تنفسی به دلیل آلودگی اظهار داشت: تنگی نفس و افزایش تعداد نفس زدن نسبت به زمان عادی، گشاد شدن مرتب سوراخ بینی و زنش پره‌ آن از نشانه‌های بیماری‌های تنفسی محسوب می‌شود كه افراد در صورت مواجهه با این مشكلات در كودكان‌شان حتما باید به پزشك و مراكز اورژانس مراجعه كنند.
 

اختیارات جدید برای مقابله با آلودگی هوا


كمیته اضطرار آلودگی هوا، ‌در هفته گذشته تقریبا هر روز جلسه برگزار كرده تا به تكلیفی مشخص برسد كه نهایت امر، ‌تعطیلی مدارس بود و هشدارهای لازم.

اما جلسه كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا كه روز پنجشنبه به ریاست معصومه ابتكار، ‌رییس سازمان حفاظت محیط زیست تشكیل شد، ‌اختیارات جدیدی به استانداران كلانشهرها داد؛ ‌اختیاراتی كه علاوه بر مصوبات پیشین در خصوص راهكارهای كوتاه‌مدت و فوری، ‌دست آنها را برای ایجاد محدودیت و تصمیم‌گیری‌های جدید و تاثیرگذار‌تر، ‌باز می‌گذارد.

رییس مركز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، ‌یكی از شركت‌كنندگان در این جلسه بود. علی اصغر رجبی، ‌از اختیارات جدیدی كه این كارگروه به استانداران داده است می‌گوید.

او با تاكید بر پابرجا بودن مصوبات و قوانین قبلی در خصوص محدودیت‌های زوج و فرد و تعطیلی مدارس در صورت نیاز، از مصوبات جدید كارگروه می‌گوید: «در جلسه پنجشنبه كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا كه به ریاست دكتر ابتكار برگزار شد، مسائل جدیدی مطرح شد كه دست استانداران را در كلانشهرها باز می‌گذارد تا به تصمیم خودشان و شرایط هوای شهر، ‌تصمیمات جدیدی را اتخاذ كنند.

علاوه بر زوج و فرد از در خانه‌ها تا پایان بهمن ماه، مسائلی چون خاموش كردن اتوبوس‌ها در شرایط توقف در ترمینال‌ها و پایانه‌های مسافربری، محدودیت زمانی فعالیت مراكز تجاری حداكثر تا ٩ شب تا پایان بهمن ماه، مدیریت آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های پروازی در شرایط آلودگی هوا تا پایان بهمن برای كلانشهرهایی مثل تهران كه فرودگاه نزدیك یا داخل شهر دارند، محدودیت نوعی و زمانی برای تردد خودروها و موتوسیكلت‌ها مخصوصا موتوسیكلت‌های كاربراتوری، محدود كردن فعالیت‌های شبانه كامیون‌های حمل مصالح ساختمانی، نخاله‌ها و حفاری‌ها، ممنوعیت فعالیت صنعتی و معدنی در تهران و محدوده‌های اطراف شهر در شیفت شب بخش‌هایی از تصمیمات این كارگروه است.»

به گفته رجبی، ‌در شرایط اضطرار، برای كل استان‌ها كمیته اضطرار تشكیل می‌شود كه دستورالعمل‌هایی دارد و در هر مورد خاص، ‌استانداران می‌توانند تصمیم متفاوتی بگیرند. ممكن است در شهر یا استانی یكی از این تصمیمات گرفته شود یا همه. بستگی به شرایط جوی آن منطقه دارد.

این مدیر اقلیمی در ادامه سخنانش به موارد دیگری هم كه در این جلسه مصوب شد اشاره كرد و گفت: «جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی كه موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود مثل ساخت‌و‌ساز شهری، راهسازی و پروژه‌های عمرانی شهری، اولویت استفاده از سوخت گاز در نیروگاه‌های تاثیرگذار در آلودگی هوای شهرها مخصوصا نیروگاه‌های اطراف شهرها، عدم برگزاری مسابقات ورزشی در فضای باز و تعطیل كردن ساعات ورزشی در مدارس و دانشگاه‌ها، بهره‌گیری از حداكثر ظرفیت حمل و نقل عمومی و كاهش فاصله زمانی متروها و بی‌آرتی‌ها، نظارت ویژه برای جلوگیری از سوزاندن ضایعات، زباله‌ها و شاخ و برگ درختان توسط شهرداری‌ها، استقرار پایگاه‌های سیار اورژانس در مناطق پرتردد شهر برای كاهش زمان دسترسی به واحدهای درمانی، اعلام پیش‌بینی وضعیت هوای ١٥ روزه جهت برنامه‌ریزی دقیق، اعلام توصیه‌های مرتبط با آلودگی هوا به مردم از طریق صداوسیما دستورالعمل‌های آخرین جلسه تشكیل شده برای یافتن راهكارهای عملی برای كاهش آلودگی هوا بود.»

رجبی همچنین به نیروگاه‌هایی چون شازند اشاره می‌كند و می‌گوید: «اولویت سوخت گاز در نیروگاه‌هایی چون شازند كه آلاینده است، ‌بیش از بقیه در دستور كار است.

اینها علاوه بر راهكارهای بلندمدتی است كه باید در زمان طولانی‌تری به دست‌ آید. اینها دستور كاری است كه با توجه به شرایط هوای كلانشهرها و احتمالی كه برای وارونگی تا آخر ماه می‌دهیم، تدوین شده است.»

معاینه فنی خودروها و ایجاد سیستم یكپارچه برای این مهم، ‌بحث دیگری بود كه رجبی در پایان به آن اشاره كرد و گفت: « بحث دیگری كه خارج از این بحث، انجام شد، ایجاد سامانه مدیریت یكپارچه معاینه فنی بود كه دقیقا توسط وزارت كشور تاكید شد كه باید سریع‌تر این سیستم یكپارچه شود.

در حال حاضر، ٤٢٢ مركز معاینه فنی در كل كشور وجود دارد، طبق تصمیماتی كه گرفته شد، تمام سعی دستگاه‌ها بر این است كه تا پایان دی‌ماه این سیستم راه‌اندازی شود.»او اما در خصوص انتقاداتی كه به بنزین وارد می‌شود، ‌با قطعیت گفت: «در مورد بنزین همه حرف‌های‌مان را زده‌ایم، تمام اندازه‌گیری‌های‌مان را گفتیم و اعلام كردیم. دیگر چیزی برای گفتن و اعلام كردن وجود ندارد.»

ابتكار و دیگر مسوولان راهی مجلس می‌شوند

فراكسیون محیط زیست مجلس، ‌در جلسه‌ای كه بر خلاف جلسات دیگر، ‌با شركت ٣٥ نماینده و استقبال آنها تشكیل شده بود، ‌تصمیم بر تشكیل دو جلسه صحن علنی و فراكسیونی با حضور مسوولان آلودگی هوای كشور گرفت.

موید حسینی صدر، ‌عضو فراكسیون محیط زیست مجلس درخصوص جلسات مذكور به «اعتماد» گفت: «در فراكسیون جلسه‌ای تشكیل شد در خصوص رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا كه این‌بار بر خلاف سری‌های پیش، ‌با حضور ٣٥ نفر از نمایندگان تشكیل شد، كه در نهایت قرار شد دو جلسه در این خصوص تشكیل شود، كه در آن نه فقط خانم ابتكار كه تعدادی از مسوولان كه با بحث آلودگی هوای كلانشهرهای سراسر كشور مرتبطند، به جلسه دعوت شوند. سازمان محیط زیست، وزارت كشور، شهرداری‌ها، دستگاه‌های مرتبط با حمل و نقل از جمله مدعوین هستند.

قرار شد دو جلسه داشته باشیم، از هیات رییسه خواستیم وقت بدهند، چند نفر از مسوولان از جمله خانم ابتكار، راهنمایی رانندگی، معاینه فنی، شهرداری، وزارت نفت و صنایع در مورد كیفیت خودرو، كیفیت سوخت و مسائلی از این دست در صحن علنی توضیح دهند.»

او در ادامه گفت: «یك جلسه دیگر هم در فراكسیون در محل كمیسیون تلفیق تشكیل می‌شود كه همه افراد مسوول حضور داشته باشند تا راجع به بحث محیط زیست و آلودگی صحبت كنیم. از آنجایی كه این سه‌شنبه تعطیل است، ممكن است جلسه به هفته آینده موكول شود.»

منبع: اعتماد


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 51955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha