کد خبر 52086
۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
گزارش میدانی از وضع خدمات پس از فروش سایپا

پرشین خودرو: خدمات پس از فروش شرکت ها این بار کانون توجه کارشناسان و روزنامه نگاران قرار گرفته است اینکه به خصوص در این چند سال و بعد از تعویض دولت، همگان انتظار داشتند دگرگونی ویژه ای در این خصوص صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، مسأله البته این است که همگان می دانند وضع خدمات پس از فروش خودرو در کشور خیلی مطلوب نیست و یا دست کم با آرمان های مورد نظر قریب به اتفاق مردم فاصله بسیار دارد. در این خصوص تعارف و سیاسی بازی هم در کار نبوده و همه می دانند اوضاع آنچنان که می باید راضی کننده نیست. در این رابطه اما "پرشین خودرو" می خواهد دقیق تر این حوزه را دنبال کند.
در همین راستا چند گزارش در خصوص خدمات پس از فروش و طرح های زمستانی خدمات پس از فروش ایران خودرو و وضع کلی خدمات این شرکت تهیه شد . این بار اما به سراغ خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا رفتیم و وضعیت را از نزدیک دنبال کردیم تا ببینیم وضعیت در دومین خودروسازی بزرگ کشور به چه شکل است.

نگاه به آینده داریم
یک نمایندگی تقریبا بزرگ در غرب تهران پذیرای ما است . بعد از اینکه 2 نمایندگی تقریبا مشهور در همین محدوده به شکل نامطلوبی با روزنامه نگاران برخورد داشتند، مدیران این نمایندگی با روی باز خبرنگاران "پرشین خودرو" را پذیرفت.
مدیر این نمایندگی به خبرنگار «پرشین خودرو» می گوید: وضعیت از 2 سال پیش در حوزه خدمات پس از فروش تاکنون تا حدی بهبود یافته است اما همچنان شایسته نیست و برخی مشتریان همچنان ناراضی از نمایندگی ها خارج می شوند.
وی ادامه می دهد: مسأله ای که برای شخص خودم جالب و البته تعجب آور است این است که بیشتر مراجعه کنندگان به این نمایندگی صاحبان خودروی نو هستند که برخی قطعات آنها مرتب خراب می شود و نیاز به تعویض دارد.
مدیر نمایندگی فوق توضیح می دهد: امید به آینده در میان کارکنان این نمایندگی بسیار بالاست و همه امیدواریم مراجعه برای تعمیر صرفا مختص خودروهایی با کارکرد بالای 10 سال باشد.
وی تصریح کرد: تصور می کنم اکنون در خدمات پس از فروش وضعیت تا حدی بهتر شده است اما باز در زمینه قطعه و لوازم یدکی باید دقت نظر بیشتری اعمال شود و خودروسازان کمتر از قطعات بعضا چینی استفاده کنند.

عدم حکم قطعی در خصوص رضایت مندی
مشتریان اما نظر متفاوتی دارند. بیشتر مشتریان همانطور که پیش بینی می شد رضایت چندانی از وضعیت خدمات پس از فروش و به خصوص قطعات ندارند اما برخی ها هستند که نظرات جالبی ارائه می دهند.
اکبر حاجت زاده می گوید: انتظار از پراید و قطعات ارزان و دم دستی آن برای کار راه انداختن کافی است و تعجب می کنم چرا برخی از مردم انتظاری فراتر از قیمت تمام شده این خودرو دارند.
این مشتری ساکن خیابان کارون ادامه می دهد: به نظر من همه چیز این خودرو و خدمات پس از فروش آن خوب است و باز تأکید می کنم باید قیمت این خودرو را هم در نظر گرفت.
یکی دیگر از مشتریان اما حرف دیگری دارد. او می گوید واتر پمپ خودروی "تیبا هاچ بکش" 2 روز بعد از تعویض در نمایندگی دوباره خراب شده است و آب پس می دهد.
ایرج عوض زاده می افزاید: متأسفانه آن طور که اطلاع دارم خودروی "تیبا" از بدترین قطعات غیر استاندارد چینی ساخته شده و همین می شود که تا این حد خودروهای مدل 94 در نمایندگی های سایپا زیاد است.
این شهروند تصریح می کند: من هم می پذیرم که قیمت این خودرو پایین است اما آیا جان مردم هم بی ارزش است که باید به خاطر استفاده از کیفیت پایین، جان شهروندان به خطر بیافتد؟

مشتری نمی خواهد بر گردد
قدر مسلم آنچه در خدمات پس از فروش نمود دارد این است که مشتری تحت هیچ شرایطی تمایل ندارد بعد از تعمیر دوباره به نمایندگی بازگردانده شود.
مشتریان می خواهند جنس خوب دریافت کنند و اتفاقا برخلاف مدیران و دست اندرکاران حاضر هستند برای دریافت این جنس خوب مبلغ بیشتری هم پرداخت کنند. از دگر سو بد نیست آنان که دستی بر آتش خدمات پس از فروش خودرو دارند قیمت های متنوع و اجناس با کیفیت متفاوت ارائه دهند که مشتری تکلیف خودش را با خود و با قطعه بداند.
هر چه هست در گزارش های پیشین در خصوص نمایندگی های پس از فروش مشاهده شد ایران خودرو( ایساکو) قدم محکم و بلندی در راستای رضایت هر چه بیشتر مشتریان برداشته است. باید دید سایپا در نظر دارد چنین گامی بردارد یا خیر؟ باید منتظر آینده بود و دید در نهایت مشتریان به کدام سو «غش» می کنند.

کد خبر 52086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha