کد خبر 52136
۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
تلفات جاده‌ای 2.7 درصد کاهش داشت

پرشین خودرو: رئیس پلیس راهور ناجا از کاهش ۲.۷ درصدی میزان تلفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

به گزارش «پرشین خودرو»، سردار تقی مهری در نشست خبری با اعلام برنامه‌های پلیس راهور برای کاهش میزان تلفات جاده‌ای و همچنین تمهیدات ویژه پلیس برای اجرای برنامه‌های زمستانی که تا ۲۳ اسفند ماه ادامه خواهد داشت، گفت: خوشبختانه طبق هماهنگی‌های صورت گرفته بین همه دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسانی و مطابق برنامه‌های زمانبندی‌ شده‌ای که ابلاغیه آن به دستگاه‌هایی اجرایی ارسال شده است، تاکنون مشکلی برای انجام ویژه برنامه‌های پلیس راهور در اجرای طرح زمستانی نداشته‌ایم.

وی با اعلام اینکه امسال خوشبختانه سال پربارشی را پیش‌رو داشته‌ایم، افزود: بارش به ویژه در شمال و شمال غرب کشور و استان‌های غربی به حدی بود که چندین بار باعث مسدود شدن جاده‌ها شد اما حضور به موقع همکاران بنده و عوامل راهداری باعث باز شدن شریان‌های اصلی و جلوگیری از مسدود شدن مدت‌دار جاده‌ها شد. فقط بعضی از روستاهای صعب‌العبور دچار مسدودی جاده‌ها شده بودند که رسیدگی به امورات این روستاها نیز در دستور کار ویژه قرار گرفت و قبل از ۲۴ ساعت مسیرهای مسدود شده، باز شد.

مهری در ادامه با اعلام اینکه پلیس راهور از ابتدای سال کنترل تصادفات و کاهش فوتی‌های ناشی از تصادف وسایل نقلیه را در دستور کار خود قرار داده بود، افزود: در طی هشت ماه گذشته برابر آمار پزشکی قانونی، شاهد کاهش ۲.۷ درصدی کشته‌ها نسبت به سال گذشته در همین تاریخ بوده‌ایم که این رقم نشان می‌دهد در مجموع با انجام برنامه‌های کنترلی پلیس راهور، ۳۳۱ نفر کمتر نسبت به سال گذشته در جریان وقوع تصادفات رانندگی کشته شده‌اند.

فرمانده راهور ناجا در ادامه با اعلام اینکه هموطنان در رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته همکاری بیشتری با ماموران پلیس داشته‌اند، افزود: حدود ۵۰ درصد کسانی که بر سر صحنه کشته می‌شوند، ۵۰ درصد نیز در بیمارستان و در بخش پیش بیمارستانی فوت می‌کنند.

وی به همکاری رانندگان و کاربران ترافیک و نقش کاهنده آن در میزان تلفات جاده‌ای اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۱ هزار و ۸۰۷ نفر در جریان وقوع تصادفات کشته شده‌اند؛ این عدد، عدد بالایی است و همه کاربران ترافیک و از جمله رانندگان باید همکاری لازم را داشته باشند تا شاهد کاهش میزان تلفات راهنمایی و رانندگی باشیم.

مهری با اعلام اینکه همچنان سرعت بالا و عدم توجه به جلو باعث وقوع تصادفات جاده‌ای و واژگونی خودروها می‌شود، افزود: سرعت بالا، خستگی و خواب‌آلودگی از جمله مواردی است که همچنان در جاده‌های درون شهری و برون شهری، قربانی می‌گیرد.

برخورد جدی با خودروهای دودزا

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پدیده آلودگی هوا و همچنین افزایش روزهای قرمز در بین روزهای سرد سال، افزود: پلیس برای مبارزه با آلودگی هوا، برنامه‌های ویژه‌ای دارد و بارها اعلام آمادگی کرده تا با دیگر دستگاه‌ها در این امر مهم همکاری کند. از جمله طرح‌های پلیس در روزهای آلوده، برخورد جدی و بدون اغماض با خودروهای دودزا و خودروهای فاقد برگه معاینه فنی است.

فرمانده راهور ناجا افزود: در ۹ ماهه امسال نزدیک به ۲۳ میلیون خودرو متوقف کرده‌ایم که از این تعداد خودرو، بیش از دو میلیون خودرو متاسفانه فاقد برگه معاینه فنی بوده و یا در زمره خودروهای دودزا محسوب می‌شدند.

مهری تصریح کرد: از مجموع خودروهای متوقف شده، ۹ درصد خودروها فاقد برگه معاینه فنی بوده‌اند که از این تعداد ۷.۵ درصد در سطح شهر تردد می‌کردند و ۱۰ درصد از خودروها نیز در جاده‌های برون شهری تردد می‌کردند.

وی با اعلام اینکه برابر قانون پلیس با خودروهایی که به صورت ظاهری، دودزا هستند برخورد می‌کند افزود: برخورد پلیس با خودروهای دودزا فقط جریمه‌ای است. فک و نصب پلاک و اعزام به تعمیرگاه از سوی قانون به پلیس واگذار شده است. ماشین باید فقط رفع عیب کند و بعد از رفع عیب می‌تواند با مراجعه به مامور پلیس، مدارک خود را بگیرد.

فرمانده راهور ناجا با اعلام اینکه در رابطه با معاینه فنی در سطح کلانشهرها، آنچه که مقررات مشخص کرده، تخصیص ۲۰ هزار تومان جریمه است، افزود: این کار توسط ماموران پلیس انجام می‌شود، اما همه می‌دانند که برخورد با خودروهای دودزا و همچنین خودروهایی که فاقد برگه معاینه فنی هستند، باید جدی‌تر صورت بگیرد. هر چقدر قوانین و مقررات ما سختگیرانه‌تر باشد، توجه و الزام رانندگان به اجرای آن نیز بیشتر خواهد شد.

مهری افزود: در سایر کلانشهرها جریمه نداشتن برگه معاینه فنی ۱۰ هزار تومان، در تهران ۲۰ هزار تومان و در شهرهای کوچک پنج هزار تومان است؛ این مقدار جریمه به هیچ وجه بازدارنده نیست و باعث نمی‌شود که راننده، خود را به داشتن برگه معاینه فنی ملزم کند.

کاهش شماره‌گذاری خودرو از ابتدای سال تاکنون

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آماری از خودروهای نوشماره در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد کاهش ۲۳ درصدی در میزان خودروهای نوشماره برای پلاک‌گذاری در زیرگروه خودروهای ساخت داخل بوده‌ایم، ۳۴ درصد در پلاک‌گذاری خودروهای وارداتی شاهد کاهش بوده‌ایم و ۱۷ درصد نیز در بحث شماره‌گذاری موتورسیکلت کاهش داشته‌ایم و ۱.۵ درصد نیز در بخش اسقاط خودروها، شاهد کاهش بوده‌ایم.

مهری گفت: یک میلیون وسیله نقلیه نوشماره در ۹ ماهه امسال به چرخه حمل و نقل اضافه شده است که از این رقم ۶۷۷ هزار خودرو ساخت داخل، ۴۱ هزار خودرو خارجی و ۳۳۶ هزار موتورسیکلت، نمره پلاک شده و به چرخه تردد و حمل و نقل درون شهری اضافه شده‌اند.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۲۹ میلیون وسیله نقلیه در سطح کشور شماره‌گذاری شده‌اند، افزود: از این تعداد ۱۷ میلیون خودرو در سطح کشور و یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو به سن فرسودگی رسیده و باید از چرخه حمل و نقل خارج شوند.

منبع: مهر


برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 52136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha