لكسس هایبرید چگونه كار می كند؟

از زمان معرفی لكسس در سال 2006، مالكان این كمپانی همواره در تلاش و به فكر آرامش حداكثری و استفاده از سوخت حداقلی برای مشتریان خودروهایشان بودند تا این كه معرفی سیستم هایبرید این تلاش را محقق كرد. اما این فن آوری چگونه عمل می كند؟

به گزارش «پرشین خودرو»، برای كمك به آشنایی هرچه بیشتر با چگونگی عملكرد فن آوری هایبرید و این كه این خودرو از چه طریقی به محیط زیست و هزینه های شما كمك میكند به اختصار به معرفی این تكنولوژی می پردازیم.


خودرو هایبریدی چیست؟


خودروهای هایبریدی وسایل نقلیه با 2 یا چند منبع قدرت هستند كه معمولاً امروزه این خودروها با 2 نیروی احتراق بنزین محور داخلی و الكتریكی فعالیت دارند. با این حال، که این دو منبع قدرت ترکیبی ماشین معمولا یکی از سه گونه متمایز از ترتیبات ترکیبی زیر است.
لکسوس درایو هایبرید به عنوان یک سیستم ترکیبی"کامل" شناخته شده است، به این معنی که دو منبع قدرت خود را - یک موتور الکتریکی با باتری و یک موتور احتراق بنزین محور - به طور کامل از هم جدا هستند. هر کدام از آن ها می توانند به صورت جداگانه و یا تركیبی به كار افتاده و خودرو را هدایت كنند.
لكسس درایو هایبرید از شركت مادر خود یعنی تویوتا ژاپن، پیشگام در فن آوری هایبرید مشتق شده كه محبوب ترین سیستم هایبرید در جهان را داراست و بیش از 5 میلیون دستگاه از سال 1997 تا به امروز به فروش رسانده است.
.
تغییر دوم هایبرید به صورت "موازی" رخ می دهد به این صورت كه در حالی كه خودرو از سیستم احتراق داخلی در قدرت اولیه خود استفاده می كند، موتور برق به صورت موازی به كمك سیستم احتراق سوخت آمده و به افزایش نیرو به صورت مؤثر و موازی یاری می رساند این در حالی است كه یك خودروی تمام هایبریدی نیروی بیشتری در قیاس با خودروهای تركیبی دارد.

در نهایت، نوع سوم هایبریدی ها مدل " تسلسلی" آن هاست. در حالی که این نوع ترکیبی هنوز هم دارای دو منبع قدرت در وسیله نقلیه است اما خودرو توسط موتور الكتریكی به تنهایی رانده می شود و موتور احتراق به طور مستقیم به انتقال متصل نیست و تنها به عنوان یک ژنراتور برای تأمین برق برای موتور الکتریکی به خدمت گرفته می شود. چالش اصلی برای این نوع از خودروها زمانی است كه باتری رو به خالی شدن می رود. حفظ كارایی باتری خودرو در این حالت بسیار حائز اهمیت است.

همه ی لكسس درایوهای هایبریدی ا ز6 قسمت اصلی تشكیل شده اند:


یک موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی، ژنراتور برق، باتری، یک واحد کنترل قدرت، و یک دستگاه تقسیم قدرت.
دستگاه تقسیم قدرت با استفاده از یک گیربکس سیاره ای ویژه برای توزیع برق بین موتور و ژنراتور فعالیت می كند.


از طریق این ترکیب هوشمندانه از فن آوری، لکسس درایو هایبرید به عنوان یک صرفه جوی سوخت هوشمند شناخته می شود كه بر حسب محاسبات خود از موتور بنزین به الكتریكی یا برعكس سوئیچ می كند. این نوع از خودروها با نظارت بر شرایط رانندگی به مدیریت هوشمند پرداخته و جریان برق و بنزین را یا به صورت جداگانه و یا در مواردی كه خودرو نیاز به عملكرد بالاتری در جهت بهره وری بیشتر در جاده دارد به طور تركیبی و همزمان به كار می گیرد.


لكسس درایو هایبرید با استفاده از سیستم مدیریت هوشمند خود در زمان لزوم با به كارگیری این 2 نیروی فوق العاده خودرو را به بالاترین میزان بهره وری می رساند. زمانی كه خودرو با موتور بنزینی در حركت است با همان نیروی بنزینی باتری خودرو در حال شارژ شدن است. در سرعت های پایین (غالباً مصارف درون شهری) مدیریت خودرو به سوی استفاده از باتری سوق می یابد كه در این حالت خودرو بدون مصرف كوچكترین بنزینی و تنها با نیروی الكتریكی خود در حال حركت است. بدیهی است كه در این حالت خودرو هیچ گونه آلایندگی ای ندارد. موتور هوشمند خودرو همچنین در زمانی كه این خودرو در حال سكون و فاقد حركت است علاوه بر این كه در صورت شارژ باتری در حالت استفاده از باتری قرار میگیرد، در صورت ادامه ی سكون خودرو به طور خودكار موتور بنزین خودرو را خاموش می كند تا از اتلاف انرژی در این حالت نیز جلوگیری كند.

باید خاطرنشان نمود كه لكسس درایوهای هایبریدی در نوع جدید خود با به كارگیری مدیریت هوشمند دیگری نیازی به این ندارند كه از طریق اتصال به برق شارژ شوند، بلكه همان طور كه گفته شد شارژ كامل برق تنها از طریق موتور بنزین مهیا می شود و این خودرو از هر عامل دیگری برای شارژ مستقل است.

باتری خودروهای هایبرید چگونه شارژ می شوند؟


شارژ موتور خودرو از 2 طریق حاصل می شود:


علاوه بر شارژ باتری از طریق روشن شدن موتور بنزین كه پیشتر به آن اشاره شد، این خودروها از طریق گرفتن ترمز نیز از نیروی حاصله به شارژ باتری مبادرت می ورزند. درحقیقت با گرفتن ترمز سیستم مدیریت هوشمند این خودرو، انرژی ایجادشده توسط ترمز را به نیروی برق برای باتری تبدیل كرده و آن را بازیابی می كند. به بیان دیگر هربار كه راننده به فشار دادن پدال ترمز مبادرت می ورزد و پدال گاز را برای كاهش سرعت رها می كند، برای موتور الكتریكی حالت معكوسی رخ می دهد كه در نتیجه ی ترمز نیروی الكتریكی بازیابی شده ای برای باتری ایجاد می شود.

تصور كنید با شروع رانندگی در شهر و ترافیك چند بار ترمز گرفته می شود، به دفعات با گرفتن ترمز نیروی حاصله به برقی برای شارژ باتری تبدیل می شود و تمام رانندگی در سرعت پایین با حالت باتری خودرو ادامه می یابد و این درحالی است كه علاوه بر استفاده حداكثری از انرژی ذره ای آلودگی نیز انتشار نیافته است.

باتری لكسس درایو هایبرید چقدر طول عمر دارد و باقی می ماند؟


باتری در خودروهای هایبریدی نقش اصلی را در زندگی این خودروها ایفا می كنند. در هر حالتی باتری خودرو شما دارای 5 سال وارانتی است. باتری های تولید شده توسط این كمپانی ها كمك قابل توجهی به موضوع زیست محیطی و مبارزه با آلودگی هستند. از سوی دیگر باتری این خودروها قابل بازیافت هستند و در تمامی نمایندگی های لكسس قابل بازیافت برای استفاده مجدد هستند.

آیا موتور بنزین خودروهای هایبریدی با موتور ماشین های معمولی متفاوت است؟


بله. بر خلاف موتورهای چهار زمانه معمولی، موتور احتراق داخلی مورد استفاده در خودروهای لکسس درایو هیبرید با استفاده از ی چرخه ی متفاوتی است که كمتر تولید گرما می كند. این چرخه (Atkinson cycle) گازهای گرم خروجی را سرد كرده و به كاهش دمای موتور كمك قابل توجهی می كند.


این در حالی است كه یک موتور چهار زمانه معمولی گاهی اوقات به تزریق سوخت بیش از حد به منظور خنک كردن محفظه احتراق مبادرت می ورزد. اگرچه كه این امر به منظور حفاظت از اجزای درگیر صورت می پذیرد اما مصرف سوخت در این حالت افزایش می یابد. این در حالی است كه خودرو هایبرید علاوه بر این كه به صورت خودكار و بدون اتلاف انرژی این كار را انجام می دهد، قابلیت اطمینان بیشتری نیز در این زمینه دارد.


آیا به منظور به حداكثر رساندن بهره وری از خودرو هایبرید باید متفاوت رانندگی كرد؟


خیر- لكسس درایو هایبرید ساخته شده تا شما از رانندگی تنها لذت بردن از آن را تجربه كنید و باقی امور را به دست مدیریت هوشمند این خودرو بسپارید تا با كمترین اتلاف انرژی بالاترین بهره وری را در اختیار شما گذارد.

کد خبر 52209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha