کد خبر 52212
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
ایجاد اشتغال با داخلی سازی قطعات

پرشین خودرو: قطعه‌سازی نقش مهمی در اشتغالزایی کشور برعهده دارد. اگر چه در شرایط فعلی مشکلات نقدینگی منجر به تعدیل بسیاری از نیروهای انسانی شاغل در این صنعت شده و قطعه‌سازی را با چالش‌های زیادی مواجه کرده

به گزارش «پرشین خودرو»، اما در تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که با عنوان آسیب‌شناسی صنعت خودرو و ارائه راه‌های برون‌رفت از چالش‌های موجود در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی منتشر شده، صنعت قطعه کشور در سال‌های ۸۰ تا ۹۰ روند روبه رشدی را به خود اختصاص داده است. در این بین فعالان این صنعت افزایش تولید خودرو به‌ویژه در سال ۹۰، افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه و رشد عمق ساخت داخل قطعات خودرو و همچنین سیاست‌های حمایتی دولت از این صنعت را مهم‌ترین عوامل رشد اشتغالزایی صنعت قطعه در این سال‌ها عنوان می‌کنند. در همین زمینه عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازی کشور درباره رشد صنعت قطعه در دهه ۸۰ تا ۹۰ در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: عمده‌ترین دلیل روند صعودی میزان اشتغال از سال ۸۰ تا ۹۰، افزایش میزان تولید خودرو بوده است. به گونه‌ای که در سال ۹۰تولید خودرو به بیش از یک میلیون و ۶۵۰ دستگاه رسید. از این رو تقاضا برای خرید قطعات نیز افزایش یافت که همین عامل باعث افزایش اشتغال در این صنعت شد. محمدرضا نجفی‌منش خاطرنشان کرد: در سال‌جاری نسبت به سال گذشته شاهد ۱۰درصد کاهش تولید در حوزه خودروسازی بوده‌ایم که همین امر منجر به کاهش تقاضا در صنعت قطعه شد. از این‌رو بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی اقدام به تعدیل نیرو کردند که این روند منجر به کاهش میزان اشتغال در قطعه‌سازی نسبت به سال‌های ۸۰ تا ۹۰ شد.


رشد سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه


علی‌اکبر جوانروح، عضو انجمن قطعه‌سازان کشور و یکی از فعالان بخش قطعه‌سازی نیز درباره عواملی که منجر به افزایش اشتغال صنعت قطعه در دهه ۸۰ تا ۹۰ شده است، نیز گفت: در سال‌های ۸۰ تا ۹۰ مجموعه‌ای از عوامل باعث شد میزان اشتغال در صنعت قطعه افزایش یابد. در این سال‌ها میزان داخلی‌سازی قطعات خودرو و همچنین میزان سرمایه‌گذاری در صنایع براساس سیاست‌هایی که در کشور وجود داشت، افزایش یافت و این سرمایه به قطعه‌سازی وارد شد. این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: در سال‌های ۸۰ تا ۹۰ میزان داخلی‌سازی قطعات خودرو افزایش یافت زیرا در این دوران سیاست‌های اجرایی در کشور منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در بخش صنایع شد که بر این اساس، سرمایه به صنعت قطعه ورود پیدا کرد، به‌گونه‌ای که شاهد افزایش میزان اشتغال در این صنعت در طول این سال‌ها بوده‌ایم. وی افزود: در سال‌های ۸۰ تا ۹۰ دولتمردان به سمت خودکفایی در تولید حرکت کردند و به نوعی فرهنگ خودکفایی در این دوران ترویج می‌شد اما به‌تدریج میزان ساخت داخل قطعات خودرو کاهش و در مقابل روند واردات قطعه افزایش یافت، علاوه بر آن سیاست صنعت خودرو نیز تغییر کرد به گونه‌ای که شاهد تغییر شیوه مدیریت در این صنعت بودیم.


افزایش تقاضا برای داخلی‌سازی


در همین حال عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازی کشور نیز اظهار کرد: در سال‌های ۸۰ تا ۹۰ رشد تقاضا برای خودروهای داخلی منجر شد تا خودروسازان کشور ظرفیت‌های تولید را افزایش دهند و به دنبال آن نیز میزان عمق ساخت داخل افزایش یافت و از این‌رو درصد اشتغالزایی صنعت قطعه به‌تدریج افزایش پیدا کرد که این روند از نیمه دوم دهه ۸۰ شدت گرفت.


رضا رضایی با بیان اینکه در دهه ۸۰ تا ۹۰ قوانین موجود در کشور در راستای حمایت از تولید داخلی بود، تصریح کرد: مهم‌ترین عامل افزایش اشتغال در قطعه‌سازی در این دهه، حمایت‌های دولتی از صنایع به ویژه قطعه‌سازی بود، به گونه‌ای که سیستم بانکی، قوانین مالیاتی و گمرکی در راستای حمایت از تولید داخلی بودند. قوانین کشور نقش مهمی در توسعه و رشد صنایع ایفا می‌کنند به گونه‌ای که در صورت حمایت این ارگان‌ها از قطعه‌سازی این صنعت مسیر پیشرفت را آسان‌تر طی می‌کند. رضایی با اشاره به روابط مناسب ایران با کشورهای خارجی در این دهه افزود: تبادل دانش فنی و فناوری با کشورهای صاحبنام در این دهه مناسب بود و این امر نیز از عوامل دیگری بود که میزان تولید خودرو و ساخت قطعات را در کشور افزایش داد و خودروسازان نیز به دلیل اینکه میزان تقاضای بازار در این سال‌ها زیاد بود، برنامه‌های توسعه‌ای خود را گسترش دادند. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازی کشور گفت: مجموع عواملی که عنوان شد منجر به رشد قطعه‌سازی در دهه ۸۰ تا ۹۰ شد. این درحالی است که با ایجاد تحریم‌های اقتصادی در کشور فشارهای زیادی به قطعه‌سازان وارد شد. از طرفی بسیاری از قوانین داخلی مانعی در مسیر رشد تولید و رشد اشتغال در صنعت قطعه بود و از سویی نیز نبود ارتباط با کشورهای صاحبنام در حوزه قطعات خودرو باعث شد این صنعت با روند کندتری مسیر توسعه را طی کند. براساس این گزارش و به اذعان کارشناسان و فعالان صنعت قطعه، رشد اشتغال در قطعه‌سازی در سال‌های ۸۰ تا ۹۰ به دلیل افزایش تولید خودرو و به دنبال آن افزایش میزان تقاضا برای داخلی‌سازی قطعات خودرو بود. البته در کنار این عوامل همکاری و مشارکت با کشورهای خارجی و معتبر دنیا نیز باعث شد قطعه‌سازان در این صنعت موفق عمل کنند که نتیجه آن روند صعودی اشتغال در صنعت قطعه در این دهه شد.


منبع: گسترش صمت



برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 52212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha