کد خبر 52219
۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳
کمک اتوبوسی «فولکس» به محیط زیست

پرشین خودرو: فولکس‌واگن در نمایشگاه CES امسال مدلی مفهومی از یک خودروی الکتریکی مناسب حمل و نقل عمومی معرفی کرده و نام آن را «میکروباس» (Microbus) گذاشته است. این خودروی الکتریکی ظاهرا مجهز به جدیدترین فناوری‌های ارتباطی هوشمند است و از جنبه‌های زیادی مصداق بارز بهره‌گیری از ایده‌ی اینترنت اشیا به حساب می‌آید.

به گزارش «پرشین خودرو»،  2015 سال خوبی برای فولکس‌واگن نبود. ولی ظاهرا این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۱۶ نظر افکار عمومی را نسبت به خود تغییر دهد و در نمایشگاه CES امسال، مدل مفهومی خودرویی عمومی و الکتریکی به نام BUDD-e را معرفی کرده است. فولکس‌واگن آن را میکروباس نامیده است، بدین معنی که این خودرو، یک اتوبوس خیلی کوچک است. در قسمت جلوی آن جای راننده و کمک راننده (با صندلی چرخان) است و قسمت پشت آن نیز صندلی‌هایی مثل نیمکت برای نشستن مسافر تعبیه شده است.

microbus1

به طور کلی فولکس‌واگن به ون‌های خود، میکروباس هم می‌گوید. نخستین آن‌ها را می‌توانیم فولکس واگن تیپ 2 بدانیم. با این حال میکروباس سال ۲۰۱۶، علاوه بر طراحی کاملا متفاوت و آینده‌نگرانه، کاملا الکتریکی است و از فناوری‌های دیجیتالی خیلی پیشرفته‌ای بهره‌ می‌برد. این خودرو مجهز به باتری ۱۰۱ کیلووات ساعتی است که می‌تواند انرژی کافی برای طی مسافتی به اندازه‌ی ۶۰۰ کیلومتر را برای آن فراهم کند. این درحالیست که می‌توان در عرض ۱۵ دقیقه، ۸۰ درصد باتری را شارژ کرد. BUDD-e دارای دو موتور الکتریکی است که می‌توانند سرعت آن را به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت برسانند.

این خودرو از معماری جدید MEB فولکس‌واگن بهره می‌برد که صرفا برای خودروهای الکتریکی کوچک آن درست شده است. بدین معنی که پلتفرم الکتریکی ماژولار دارد و دو موتور را تا جایی که می‌تواند به قسمت جلو و عقب خودرو برده تا بین دو محور قرار گیرند. بنابراین قسمت کف خودرو کاملا خالی می‌شود و می‌توان تعداد خیلی زیادی باتری در آن جای داد. این چیزی است که در دیگر خودروهای الکتریکی جدید هم می‌بینیم. فولکس‌واگن قول داده تا کمتر از ۱۰ سال آینده، خودروهای الکتریکی خود که بر اساس پلتفرم MEB ساخته شده‌اند را به بازار عرضه کند. در ضمن می‌گوید که تا آن زمان، همه‌ی خودروهای الکتریکی این شرکت به اندازه‌ی خودروهای بنزینی و گازوییلی برد خواهند داشت.

microbus2

درباره‌ی طراحی و فناوری‌های دیجیتال آن حرف‌های زیادی وجود دارد. فولکس‌واگن از طراحی داخلی این خودرو با عبارت «جهش کوانتمی» یاد کرده است. جهشی مثل رفتن از گوشی‌های ساده به گوشی‌های هوشمند یا رفتن از ساعت آنالوگ به ساعت هوشمند. در جایی که داشبورد خودروهای معمولی قرار می‌گیرد، یک نمایشگر بزرگ تعبیه شده است. به طور کلی همه‌ی اطلاعات خودرو برای راننده روی نمایشگرها نشان داده می‌شوند. در کنار جایگاه مسافران و جای یکی از پنجره‌ها هم نمایشگر بزرگ دیگری دیده می‌شود. از طریق نمایشگرها می‌توان انواع اطلاعات را دید و چیزهای مختلفی را کنترل کرد. از سرعت، مسافت طی شده و نقشه گرفته تا فیلم، موسیقی، وضعیت هوا و هرچه که فکرش را بکنید.

microbus3

این خودرو آینه‌ی بغل هم ندارد و در عوض دوربین‌هایی دارد که پشت سر را به راننده نشان می‌دهند. روی فرمان خودرو به جای کلید، تاچ‌پدی وجود دارد که به فشار حساس است و به هر صورت کنترل‌های مختلفی را می‌توانید از طریق آن به عهده بگیرید. تنظیمات مختلف خودرو را می‌توانید از طریق نمایشگرهای لمسی تعبیه شده کنترل کنید.

microbus4

همچنین اگر با صدای بلند بگویید: «Hello BUDD-e»، کنترل صوتی خودرو فعال می‌شود. سپس می‌توانید با فرمان صوتی، تنظیمات خودرو را انجام دهید. این خودرو حتی صدای افراد را هم تشخیص می‌دهد. مثلا اگر یکی از مسافران فرمان داد که دمای هوا زیاد شود، خودرو می‌فهمد که صدای یک مسافر است و فقط دمای قسمت عقب خودرو را افزایش می‌دهد.

 بعلاوه این خودرو به اینترنت هم وصل می‌شود تا دیگر همه‌ی آن کارهایی که فکر می‌کنید را بتوان با آن انجام داد. وقتی در خودرو هستید هم می‌توانید با فرمان صوتی یا لمسی، خانه‌ی خود را کنترل کنید. مثلا ببینید دوربین امنیتی خانه چه نشان می‌دهد یا دمای سیستم گرمایشی منزل را تنظیم کنید.

microbus5

BUDD-e از جمله خودروهای مفهومی به حساب می‌آید که احتمالا تا زمان رسیدن به مرحله‌ی تولید تغییرات زیادی خواهند کرد و در عمل بسیاری از این ویژگی‌ها را نخواهند داشت. ولی به هر صورت در نمایشگاهی که هرکس می‌خواهد چیز جالبی از توانایی‌های فناورانه‌ی خود نشان دهد، این کار فولکس‌واگن هم خالی از لطف به نظر نمی‌رسد.

‌مترجم: مهدی مومن زاده

منبع: The Verge, Car and Driver

کد خبر 52219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha