جنس بادوام و ارزان در «چراغ برق» یافت می شود؟

پرشین خودرو: بازار قطعات خودروهای رنگارنگ در خیابان چراغ برق. از ای.سی.یو 206 گرفته تا برف پاک کن بنز ای.230! شاید بر همین اساس باشد که جماعت خودرو سوار، بازار چراغ برق را یک بازار همیشگی می دانند که حتی جمعه ها هم باز است و فروش قطعه های گوناگون برقرار.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، اما در این بازار هفت رنگ و برخی کاسبان احتمالا هفت خط به دست آوردن جنسی سالم و به درد بخور برای یکی از اصلی ترین دارایی های آدمی به چه صورت است؟ کسانی که کمتر به این بازار و به طور کل به سیستم قطعات خودرو آشنایی دارند می دانند کاری بس دشوار است که قدم در این بازار شلوغ بگذاری و بی کلاهی بر سر به خانه بازگردی. پس هم پیدا کردن یک کاسب با انصاف دشوار است و هم یک جنس با اصل و نسب. با این تصور که گیر آوردن قطعات اصلی و با کیفیت یک خودرو اندکی سخت است پا به این بازار قدیمی و دوست داشتنی پایتخت می گذاریم تا از نزدیک وضعیت متعلقات خودرو را حس کنیم.

آش خوب خوردن در ازای پول بیشتر است
یک فروشنده قطعات خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا در بازار قطعات اصلی 2 خودروسازی بزرگ کشور به سهولت در دسترس است یا خیر؟ می گوید: در این راسته هر نوع قطعه ای که مشتری بخواهد گیر می آید فقط بحث بر سر این است که خریدار تا چه اندازه قصد دارد از بابت خرید یک قطعه پول پرداخت کند.
خسرو ملکشاهی به خبرنگار «پرشین خودرو» پیشنهاد می دهد: برای به دست آوردن قطعات اصلی و هولوگرام دار ایران خودرو و سایپا، نمایندگی های مجاز قطعاتی به مشتری می دهند که فقط آرم ایران خودرو و سایپا را دارد پس خیلی اوقات افرادی که به چر اغ برق می آیند لزوما دنبال قطعات اصلی نیستند.
این فروشنده قدیمی خیابان چراغ برق ادامه می دهد: در مجموع قطعات اصلی شرکتی هم در بازار کم یافت می شود به خصوص قطعات سایپا که کمتر از ایران خودرو در بازار موجود است.
وی می افزاید: اصولا در بازار این عقیده خیلی وجود ندارد که حتما قفسه های مغازه باید سرشاز از اجناس شرکتی باشند چرا که مشتریان خیلی اوقات جنسی صرفا خوب از ما می خواهند و نه لزوما با بسته بندی شرکت های مادر.

قطعات اصلی با قطعات متفرقه هیچ تفاوتی ندارد
یک فروشنده دیگر بازار لوازم یدکی خودرو به خبرنگار «پرشین خودرو» می گوید: گاها اجناس شرکتی با اجناس متفرقه در بازار با یکدیگر «مو» نمی زنند و تنها قطعات شرکتی به دلیل اینکه «هولوگرام» دارند قیمتی به مراتب بالاتر از دیگر قطعات هم جنس خود پیدا می کنند.
نادر عیوضی ادامه می دهد: آنهایی که در بازار سرد و گرم چشیده اند می دانند قطعات خودرو یا چینی هستند یا در کشور خودمان توسط تولیدکنندگان قطعه ساخته می شوند از آنجایی که ایساکو و سایپایدک خود کارخانه قطعه سازی ندارند از کارخانه های قطعه ساز همکار، قطعات خود را تهیه می کنند پس اینجا مساله ای که تعیین کننده است صرفا بسته بندی یک محصول است و نه قطعه درون آن.
این فروشنده راسته لوازم یدکی خودرو در مرکز شهر توضیح می دهد: البته بیشتر خود مشتری تاثیر گذار است و تعیین می کند که جنس خریدرای شده با چه کیفیتی باشد؛ زیرا غالبا به فروشنده پیشنهاد می شود به طور مثال لنت با این قیمت ها و تولید کننده این شرکت ها وجود دارد و طبیعتا اگر قصد دارد جنس بهتر و با دوام تری خریداری کند باید مبلغ بیشتری هم پرداخت کند.

کمبود قطعه؛ علت سوق دادن خریدار به اجناس متفرقه
یک خربدار در خیابان چراغ برق (کوچه ملت) به خبرنگار «پرشین خودرو» می گوید: برای من تفاوتی ندارد جنس خریداری شده از چه شرکتی باشد فقط درخواستم این است که فروشنده ها در این بازار رعایت انصاف را داشته باشند و اگر می گویند قطعه ای بهتر است و طبیعتا گرانتر، واقعا اینطور باشد چون بارها پیش آمده جنسی با قیمتی به مراتب بالاتر از عرف بازار خرید کردم به این بهانه که قطعه «عمری» کار می کند اما اینطور نبوده و پس از مدتی کارکرد لازم را به مصرف کننده ارائه نداده است.
احمد صدیقی توضیح می دهد: البته تصور می کنم شهروندان بیشتر در پی قطعات شرکتی خودرو باشند که ظاهرا به صورت گسترده در بازار موجود نیست. البته یک مساله دیگر کمبود برخی قطعات اصلی یک خودرو است که شرکت های تامین کننده قطعات خودروسازان آن قطعه را به هر علت ندارند و همین موضوع باعث می شود مشتریان به دیگر شرکت های قطعه سازی با برند های مختلف رجوع کنند.

همه به دنبال قطعه ای با دوام
موضوع کمبود قطعه یک طرف ماجرا است و بحث داشتن قطعه با کیفیت مطلوب سوی دیگر ماجرا. اما موضوع اصلی توانایی شرکت های مادر سازنده هستند. باید پذیرفت شهروندان بیشتر خواستار یک قطعه اصلی با قیمت مناسب تر هستند چرا که در این شرایط اقتصادی، قریب به اتفاق مردم آنچنان پولی برای خراب شدن خودرو و خرید یک قطعه برای اتومبیل زیر پایشان در نظر نمی گیرند پس زمانی که به بازار مراجعه می کنند طبیعی جلوه می کند به دنبال یک قطعه ارزان اما با کیفیت مناسب باشند. موضوعی که در حال حاضر نه شرکت های تامین کننده قطعات خودروهای داخلی راضی به اتخاذ چنین سیاستی هستند و نه کارخانه های تولیدکننده قطعه به علت بدهی بالا، تن به کاهش قیمت قطعات تولیدی خود می دهند.

کد خبر 52467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha