تیزپای رام شده

پرشین خودرو: جی‌ای‌سی را باید در دسته برندهایی قرار داد که توانست تصور بازار ایران را نسبت به بدنامی خودروهای چینی تغییر دهد. عرضه و برندینگ خوبی که برای محصولات این خودروساز چینی انجام شد، حجم تقاضا و خرید و فروش این ستاره‌های پنج پره در ایران را بالا برده است.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، البته این خوشنامی را باید تا حد زیادی به کیفیت بالای سواری‌های جک و استفاده از تکنولوژی موتورهای میتسوبیشی مدیون دانست. با این خوشنامی بازگشته به کرمان موتور، شاسی بلند جی‌ای‌سی نیز توانست به خوبی جای پای خود را در بازار پیدا کند، تا جایی که در حال حاضر S5 با فروش حدود 18 هزار دستگاهی بالاترین حجم تقاضا را میان محصولات کرمان موتور پیدا کرده است.

با این حال هنوز تعداد قابل توجهی از مشتریان به دنبال نسخه‌ای بودند که در ترافیک‌ کلان شهر‌ها کار را برای‌ آن‌ها ساده‌تر کند. در شرایطی که مدیران خودرو تیگو5 را رو کرد و ایران‌خودرو نیز هایما اس7 را در دو نسخه دستی و اتوماتیک روانه بازار کرده بود، نیاز به حضور نسخه «اتوماتیک S5» بیش از پیش احساس می‌شد.

کرمان موتور برای پاسخگویی به این نیاز مشتریان برگ برنده خود را در سفری یک روزه به بم برای خبرنگاران حوزه خودرو رو کرد. برنامه معرفی و تجربه رانندگی با دو خودرو لیفان 820 و جک S5 اتوماتیک پس از بازدید از خط تولید کرمان موتور و در پیست آزمایش این کارخانه انجام شد.

 

طراحی و فضای داخلی

طراحی S5 به اندازه‌ای هماهنگ و متناسب است که هر کسی جرات تغییر در آن را به خود راه نمی دهد، هر چند انتقاد‌های زیادی به الگو گیری آن از خودروهای غیر چینی‌ وارد است. با این حال جک این جسارت را به خود راه داده و نمونه اتوماتیک آن را با تغییرات مختصری به بازار ارائه کرده است. البته این تغییرات بیشتر در تجهیزات که به این خودرو اضافه شده است خلاصه می‌شود و در همین حد اندک هم تغییرات، چشمگیر است. تغییرات ظاهری نیز موجب افزایش 4.5 سانتی‌متری در طول S5 اتوماتیک شده است. علاوه بر این در نمای ظاهری می‌توان به تغییر طرح رینگ‌ها و افزایش سایز آن به 18 اینچ اشاره کرد.

 

صندلی راننده

کرمان‌ موتور در پیروی از سیاستی که برای تفکیک نسخه‌های جی5 پیش‌گرفته بود، مدل اتوماتیک اس5 را نیز با تجهیزات بیشتری به دست مشتری‌های خود خواهند رساند. وجود سیستم ورود بدون کلید اولین نکته‌ای است که توجه شما را جلب خواهد کرد، این سیستم و در کنار آن سیستم مکمل استارت بدون کلید هر چند موجب افزایش قیمت قابل توجه این خودرو می‌شود اما گزینه‌ای است که به سادگی می‌تواند توجهات زیادی را به خود جلب کند. در کنار این‌ها ترمز پارک الکترونیکی نیز آپشن جدیدی است که برای لوکس‌تر جلوه کردن اس5 اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

با وجود اینکه اخبار رسمی و جاسوسی منتشر شده از S5 در چین از بهره‌گیری آن از موتورهای 1.5 و 1.8 لیتری داشت، کرمان موتور همان نمونه 2 لیتری توربو با قدرت 174 اسب بخار را برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفته است.

مهم‌ترین تغییری که در این خودرو صورت گرفته در واقع گیربکس خودکار آن است. جعبه دنده 6 سرعته خودکار دو کلاچه اس5 توسط جک توسعه داده شده است. این دقیقا همان جعبه‌ دنده‌ای است که در سفر سال گذشته‌مان به چین موفق به آزمایش نمونه اولیه آن شدیم. در واقع باید گفت این جعبه دنده به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرده است. با این حال به نظر می‌رسد رفتار این گیربکس با بهترین نمونه‌های دوکلاچه اندکی فاصله دارد، مکث کوتاه در تعویض دنده‌ها که در معکوس دادن‌ها ملموس‌تر می‌شود، اس‌5 را به یک تیزپای رام شده تبدیل می‌کند. موضوعی که معمولا در خودروهای اتوماتیک با آن مواجه هستیم، و باید آن را به افزایش وزن 40 کیلویی نسخه اتوماتیک اضافه کرد.

هر چند مهندسان کرمان موتور از کارکرد بالای این خودرو که تنها نمونه وارد شده برای گذراندن تست دوام است و کارکرد بالای آن موجب بروز نقص در برخی سیستم‌های آن شده است اشاره می کنند، اما می‌توان آن را با فاصله زیادی از رقبای اتوماتیک خود همچون تیگو5 و هایما اس7 سریع‌تر دانست.

باید S5 را اولین خودرو چینی و البته زیر 100 میلیون دانست که به سیستم‌های کمکی جدید مجهز شده است. با فعال کردن سیستم HDC با این خودرو وارد سرازیری با شیب نسبتا تندی شدیم و که فعال بودن سیستم اجازه عبور سرعت از مرز 10 کیلومتر را نمی‌داد. علاوه بر این S5 از سامانه HAS نیز بهره می‌برد که به آغاز حرکت در سربالایی‌ها کمک می‌کند. بهره گیری S5 از سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری در کنار فاصله از سطح زمین 210 میلی‌متری موجب می‌شود این خودرو با وجود دیفرانسیل جلو بودن، چندان در مسیرهای خارج جاده‌ای بی استعداد نباشد.

با بردن این خودرو به مسیر‌ تست صداهای اضافی که برای تست خودروهای تولیدی در کرمان موتور طراحی شده، می‌توان عایق‌بندی آن را مناسب و حتی خوب تلقی‌کرد. در واقع نه خبری از صدای برخورد قطعات با یکدیگر است و نه صدای اضافه و آزار دهنده‌ای به گوش می‌رسد.

 

تجهیزات

فرمان، دسته دنده و تودری‌های چرمی ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین تجهیزاتی است که می‌توان در S5 جست و جو کرد. امکاناتی ساده که به افزایش لذت راندن S5 کمک می‌کند. سیستم صوتی که از طریق یک صفحه نمایش لمسی کنترل می‌شود قابلیت پخش MP5 به همراه ورودی‌های Aux، USB و آی‌پاد را دارد که صدا را توسط 6 بلندگو پخش می‌کند و علاوه بر کنترل از روی فرمان، امکان اتصال بلوتوثی به تلفن همراه را نیز فراهم می‌کند.  یک صفحه دیجیتالی آبی رنگ نیز بین دو عقربه بزرگ سنجش سرعت و دور موتور تعبیه شده که اطلاعاتی نظیر مصرف سوخت متوسط، حدود زمان خروج از پمپ بنزین و … را نمایش می‌دهد. 

سانروف، آینه‌های جانبی که توسط کلیدهای سمت چپ فرمان به صورت الکتریکی تا می‌شود و به گرمکن مجهز شده، سیستم روشنایی خودکار، تنطیم صندلی راننده در 6 جهت به صورت دستی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، آنتن شیشه‌ای، تهویه مطبوع و دو کیسه ایمنی هوا دیگر امکاناتی است که می‌توان در این قد بلند تازه وارد یافت.

از امکانات تازه‌ای که به امکانات نسخه دنده‌ای اضافه شده می‌توان به سنسور باران، کیسه‌های هوای سرنشینان جلو و جانبی(در مجموع 4 عدد)، مموری صندلی راننده، ترمز پارک الکترونیکی، چراغ‌های روزتاب و سامانه ورود و استارت بدون کلید اشاره کرد.

 

وضعیت اس5 اتوماتیک در بازار ایران

کرمان موتور با ارایه آپشن‌های جذاب و ایجاد فاصله بین دو نسخه اس5، نسخه اتوماتیک را به گزینه‌ای برای افرادی که به دنبال راحتی و امکانات بیشتر هستند تبدیل کرده است. این موضوع هم در بحث ایمنی صادق است و هم در بحث عملکرد و امکاناتی که در اختیار مشتری قرار می‌دهد. پیش فروش این خودرو از اول بهمن ماه جاری و با قیمت 88 میلیون تومان آغاز و موعد تحویل آن تیرماه سال95 اعلام شده است.

اس5 یا این قیمت یک رده پایین‌تر از رقیب هم‌وطن خود قرار می‌گیرد، در حالی که می‌توان آن را گزینه‌ای منطقی‌تر برای خرید قلمداد کرد.

 

تعداد سیلندر ها

4سیلندر -خطی

حجم موتور(cc)

1997مجهز به توربوشارژر

حداکثر قدرت (hp/rpm)

5200/174

حداکثر گشتاور(nm/rpm)

4000-2000/235

وزن خالص(Kg)

1545

حداکثر سرعت (Km/h)

180

نوع جعبه دنده

اتوماتیك دو كلاچه-6 سرعته

وضعیت انتقال قدرت

دیفرانسیل جلو

حجم مخزن سوخت(L)

55

حجم صندوق بار (L)

1100-505

مشخصات چرخ

225/55 R18

ترمز های جلو و عقب

دیسکی

تعلیق جلو

 فنر حلقوی با ستون مک فرسون

تعلیق عقب

سیستم تعلیق مستقل

طول×عرض×ارتفاع(mm)

1680×1840×4475

فاصله بین دو محور(mm)

2645

قیمت(میلیون تومان)

88

 

 

کد خبر 52572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha