کد خبر 52642
۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
درآمد جایگاهداران چقدر است؟

پرشین خودرو: با توجه به افزایش کارمزد توزیع سوخت از سوی جایگاه داران 95 ریال کارمزد بابت هر لیتر گازوئیل و 350 ریال بابت هر لیتر بنزین به عنوان کارمزد به جایگاه داران پرداخت می شود.

به گزارش «پرشین خودرو»، از ابتدای اردیبهشت ماه که اعلام شد قیمت بنزین تک نرخی شده و با قیمت 1000 تومان عرضه خواهد شد؛ پیش بینی هایی مبنی بر کاهش مصرف این سوخت در سبد انرژی کشور مطرح می شد و اکنون ارقام مصرف بنزین در کشور موید این امر است، بر اساس آمار ارائه شده در 10 ماه گذشته روزانه به طور متوسط حدود 71 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده و رشد مصرف آن بسیار منطقی شده و نسبت به سال گذشته صرفا 2 درصد رشد را نشان می دهد ضمن اینکه از زمان تعیین نرخ بنزین 1000 تومانی؛ رشد مصرف شهرها و مناطق مرزی کاهش یافته و عدد منفی 3 درصد را نشان می دهد که این رقم نشان دهنده عدم رغبت به قاچاق سوخت است.

غیر از تک نرخی شدن بنزین گازرسانی روستایی نیز در روند کاهشی مصرف فرآورده و سوخت مایع تاثیر بسزایی داشته است به طوری که با توجه به گازرسانی روستایی و تکمیل شبکه‌های گازرسانی شهری و صنعتی نسبت به سال گذشته 20 میلیون لیتر کاهش را در مصرف نفت گاز شاهدیم یعنی از رقم 103 میلیون لیتر به 83 میلیون لیتر کاهش یافته است. گازرسانی در کاهش مصرف نفت کوره نیز نقش بزرگی داشته به طوری که در 10 ماه گذشته سال جاری به طور مفید روزانه 25 میلیون لیتر مصرف شده که نسبت به سال گذشته که مصرف روزانه این فرآورده 40 میلیون لیتر بوده است، 15 میلیون لیتر یعنی 37 درصد کاهش را نشان می دهد.

نکته قابل توجه اینکه با وجود کاهش مصرف بنزین و فرآورده های نفتی میزان دریافتی جایگاه‌داران کاهش نیافته و حتی افزایش نیز داشته است بطوری که در سال جاری حدود 3 هزار و 200 میلیارد ریال بابت افزایش کارمزد به جایگاه داران پرداخت می شود که از این مبلغ 2 هزار و 600 میلیارد آن مربوط به بنزین و 600 میلیارد مربوط به نفت گاز است و به این ترتیب با توجه به افزایش کارمزد؛ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران باید به طور متوسط سالانه 13 هزار و 200 میلیارد ریال کارمزد به جایگاه داران پرداخت کند.

در حال حاضر با توجه به افزایش کارمزد توزیع سوخت از سوی جایگاه داران 95 ریال کارمزد بابت هر لیتر گازوئیل و 350 ریال بابت هر لیتر بنزین به عنوان کارمزد به جایگاه داران پرداخت می شود.

منبع: ایلنا

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 52642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha