متهم اصلی آلودگی هوا در ارومیه

پرشین خودرو: ورود مجدد خودروهای فرسوده به ناوگان خودرویی، افزایش کانون ریزگردهای داخلی در کنار مشکل ریزگردها در سالهای اخیر، ارومیه را به سمت پیوستن به جمع شهرهای آلوده کشور سوق داده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، با وجود قرار گرفتن آذربایجان غربی به خصوص ارومیه در موقعیت جغرافیایی کوهستانی در سال‌های اخیر شاهد افزایش آلودگی هوا در برخی شهرهای استان به خصوص مرکز آن هستیم موضوعی که به مرز هشدار نیز رسیده است.

بر اساس آمارهای اعلامی از سوی کارشناسان محیط زیست استان، امسال تا کنون مردم آذربایجان غربی تنها ۱۷۷ روز هوای پاک تجربه کرده‌اند و مابقی روزها کیفیت هوای ارومیه ناسالم برای گروه‌های حساس، ناسالم، خیلی ناسالم و خطرناک بوده است.

بی توجهی به این موضوع از سوی مسئولان و نهادهای ذیربط با توجه به تهدید جدی سلامت مردم در سال‌های اخیر به علامت سوال بزرگی در ذهن ها تبدیل شده، علامت سوالی که تا کنون پاسخ درخوری نداشته است.

کانون ریزگردهای داخل کشور در دست مطالعه است

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص آلودگی هوا در استان به خصوص ارومیه گفت: متاسفانه ارومیه با وجود قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب به جمع شهرهای آلوده کشور محلق شده است.

سعید موسوی با اشاره به اینکه هر چند آلودگی هوای ارومیه در مقایسه با تهران و کلانشهرهای کشور کم است اما ادامه این روند وضع موجود را بدتر خواهد کرد افزود: خودورهای فرسوده، خشکسالی و ریزگردهای ناشی از آن در داخل کشور به همراه هم مرزی با کشورهای عربی کیفیت هوای این شهر را تهدید می‌کند.

موسوی تاکید کرد: با خشکسالی‌های اخیر و روند بحرانی دریاچه ارومیه ، تعداد کانون‌های ریزگردها در حال افزایش است که در این زمینه طرح مطالعات کانون ریزگردهای داخل کشور طی سال‌جاری و سال آینده در دست مطالعه قرار دارد.

طرح جامع کاهش آلودگی هوای ارومیه تدوین می‌شود

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: براساس نتایج بدست آمده از سامانه‌های پایش هوا در مرکز استان، شهر ارومیه به جرگه شهرهای آلوده کشور ملحق شده که برای جلوگیری از ادامه وضعیت طرح جامع کاهش آلودگی هوا در دست مطالعه و تدوین است.

موسوی با اشاره به اینکه بر اساس این طرح عوامل آلودگی هوای استان به خصوص ارومیه مشخص و با تفکیک منشأ آلودگی هوا راهکارهای اساسی اتخاذ می‌شود عنوان کرد: محیط زیست استان تنها متولی این امر نبوده بلکه رفع این معضل نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط است.

ورود خودروهای فرسوده به ارومیه معضل جدی آلودگی هواست

وی در خصوص سایر علل آلودگی هوا و راهکارهای پیشنهادی پاسخ داد: متاسفانه در کنار معضل ریزگردهای خارجی و داخلی بحث خودروهای فرسوده و آلودگی ناشی از آن در حال تبدیل شدن به معضل جدی زیست محیطی در ارومیه است.

موسوی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر خودروهای فرسوده سایر استان‌ها به خصوص تهران از سوی سازمان‌های دولتی خریداری شده و بعد از تعمیرات جزئی مجدد شماره گذاری و به ناوگان خودرویی ارومیه افزوده می‌شود.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یادآور شد: ورود مجدد این خودروهای فرسوده به شهر و تردد آن در حال حاضر یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوا در شهر ارومیه به شمار می‌روند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر بخشی از آلودگی هوای ارومیه ناشی از تردد خودروهای فرسوده عمومی به ویژه تاکسی و اتوبوس در سطح شهر است.

موسوی اضافه کرد: تردد خودروهای فرسوده عمومی هم اکنون از معضل‌های جدی زیست محیطی در شهر ارومیه محسوب می‌شود که نیازمند چاره اندیشی اساسی از سوی نهادهای متولی و ذیربط است.

علل افزایش آلودگی هوا در ارومیه آسیب شناسی شود

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی نیز در خصوص علل آلودگی هوای ارومیه و راهکارهای رفع آن گفت: باید آسیب‌شناسی درستی از علل افزایش آلودگی و چگونگی جلوگیری از آلودگی در مناطق مختلف شهر صورت گیرد.

پرویز آراسته با بیان اینکه آلودگی هوا از مشکلات اساسی مرتبط با سلامت مردم است که باید تمهیدات درست، کاهش آلاینده‌های هوا را در دستور کار خود قرار دهیم عنوان کرد: در حال حاضر سهم آلایندگی هوای شهر ارومیه ۵۲ درصد مربوط به ریزگردها، ۴۳ درصد ریزگردهای با قطر ۱۰ میکرون، شش درصد منوکسید و یک درصد دی اکسید گوگرد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه گاز خروجی از اگزوز اتومبیل منبع اصلی نشر آلاینده در محیط است اظهار داشت: خودروهای فرسوده و کاربراتوری نقش بسزایی در آلودگی هوا دارند به طوری که هر خودروی کاربراتوری می‌تواند ۶۰ برابر خودروهای انژکتوری آلودگی تولید و به هوا انتقال دهد.

آراسته با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی و آموزش از مسائل مهمی است که در زمینه کاهش آلودگی هوا نباید از آن غفلت شود، استفاده از بنزین یورو چهار، تولید خودروهای استاندارد یورو چهار، جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و کاربراتوری، صرفه جویی در مصرف انرژی و سوخت، افزایش فضای سبز را راهکار کاهش آلودگی هوا عنوان کرد.

وی با بیان اینکه آلودگی‌های ایجاد شده از کارخانجات تأثیر بسزایی در آلودگی شهر ندارد چراکه کارخانجات استان و شهر ارومیه دور از مناطق شهری استقرار دارند افزود: تعداد اندکی از کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی که در مناطق نزدیک به شهر واقع شده و آلودگی‌های صوتی و هوایی ایجاد می‌کنند اخطار گرفته اند.

از تردد خودروهای فرسوده در ارومیه جلوگیری شود

سرپرست معاونت امورعمرانی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به تداوم وضعیت آلودگی هوا در استان به خصوص ارومیه گفت: متاسفانه ادامه این روند در ارومیه سلامت مردم را به طور جدی تهدید می‌کند.

علی اسلامنور با بیان اینکه باید با اتخاذ تدابیری ازافزایش میزان آلودگی‌ها و بوجود آمدن شرایط اضطرار در مرکز استان جلوگیری کرد افزود: دود اگزوز خودروها و احتراق ناقص سوخت درماشین های فرسوده و معیوب یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید آلودگی در ارومیه و برخی شهرهای استان است که باید ضمن کنترل دقیق، از تردد این خودروها در شهرجلوگیری شود.

سرپرست معاونت امورعمرانی استانداری آذربایجان غربی اضافه کرد: استفاده از ناوگان حمل ونقل عمومی می تواند در کاهش میزان آلودگی‌ها نقش موثری داشته و با اصلاح و رفع معایب سیستم سوخت رسانی و احتراق این خودروها اثرات مثبت فعالیت این ناوگان را بهبود بخشید.

اسلامنور بر پایش مستمر وضعیت آلودگی هوای مرکز استان تاکید کرد و افزود: پلیس ضمن برخورد جدی با کامیون‌ها و خودروهای سنگین، خودروهای شخصی که اقدام به مسافرکشی می‌کنند و فاقد برگ معاینه فنی هستند ، از تردد آن‌ها درسطح شهرجلوگیری کند.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی بر تسریع درانجام مطالعات کانون‌های تولید ریزگرد در استان تاکید کرد و گفت: کاهش میزان بارش‌ها و افزایش چرای دام در مراتع در سالهای اخیر مشکلات بسیاری در کاهش کیفیت هوا و انتشارآلودگی ها در شهرهای بزرگ استان موجب شده است که با تشدید بحران دریاچه ارومیه و خشک شدن بخش وسیعی از آن به عنوان یکی از کانون‌های تولید ریزگردها مشکلات زیست محیطی را برای ساکنان اطراف این دریاچه بوجود آورده است.

وی با اشاره به اقدامات ضروری در خصوص شناسایی و کنترل کانون‌های تولید ریزگرد در حاشیه دریاچه ارومیه افزود: با توجه به آغاز برنامه مطالعاتی شناسایی کانون‌های مولد گردوغبار و تدوین راهکارهای مدیریتی برای کنترل، لازم است با لحاظ تمامی علل و عوامل تولید کننده ریزگرد در استان طرح جامعی را که مسائل مهم در این موضع را بطور همه جانبه دربربگیرد در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام رسانده و وارد فاز اجرایی شود.

 

منبع: مهر

کد خبر 52656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha