کد خبر 52828
۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
مصائب ادامه‌دار پیاده‌راه 17شهریور

پرشین خودرو: مشکلات ساکنان و کسبه پیاده راه ۱۷ شهریور ادامه دارد و شورای شهر ابوالفضل قناعتی را مسئول ویژه برای حل مشکلات این پیاده راه کرده است .

به گزارش «پرشین خودرو»، «حکایت پیاده راه ۱۷ شهریور حکایت آب لوله کشی رحمت آباد شده است.» این را اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورای شهر می گوید و اشاره می کند به مشکلات قدیمی این پیاده راه که همچنان ادامه دارد و راه حل های مسئولان شهری هم نتوانسته از مشکلات این خیابان بکاهد.

سال ۹۱ بود که خیابان ۱۷ شهریور شمالی را در مدت کوتاهی تبدیل به پیاده راه آیینی کردند. آن روزها اعضای شورای سوم شهر تهران به ویژه مهدی چمران رییس شورا و حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران این طرح را غیرکارشناسی دانسته و معتقد بودند این پیاده راه بدون اجازه شورای شهر ساخته شده است.

چمران معتقد بود ساخت پیاده راه آیینی بدون پشتوانه تاریخی کاری غیراصولی است. او با رجوع به خاطرات کودکی خود به شهردار تذکر داد که کارخانه مسکرات قدیم در این مکان بوده است. مشکلات این پیاده راه به اندازه ای بود که شورای شهر، در یکی از جلسات غیر علنی روز یکشنبه شهردار تهران را فراخواند و در رابطه با این پروژه توضیح خواست. قالیباف در آن جلسه اعلام کرد: این طرح پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی را دارد آنچه در اجرای این طرح اهمیت دارد حل ترافیک موجود است که در صدد رفع آن هستیم.

احمد مسجدجامعی نیز در آن جلسه تاکید کرد: یکی از آثار تاریخی گرانقدر در این محدوده تکیه دولت بود و تنها چیزی که در حال حاضر در این محدوده از لحاظ تاریخی دارای اهمیت است اداره برق تهران است. راسته انتخاب شده برای پیاده راه سازی به لحاظ میراث آیینی و تاریخی پربار نیست ولی می شود آثاری را در آنجا ایجاد کرد تا این مسیر هویت تعریف شده خود را باز یابد. چرا که برخی بناها که در شهر وجود دارند مربوط به گذشته های خیلی دور نیست ولی چون به ثبت ملی رسیده اند ارزشی را در محله هایشان ایجاد کرده اند از جمله می توان به برج میلاد و یا تالار تئاتر شهر اشاره کرد.

اما این اعتراض ها به جایی نرسید. حالا دو سالی است که شورای چهارم می خواهد مشکلات پیچیده اهالی و کسبه محل را حل کند، برخی از اعضای شورا معتقدند برای حل مشکلات باید خیابان به حالت اولیه خود باز گردد.

اما مدیران شهرداری حاضر نیستند از طرح ابتکاری خود برای این پیاده راه کوتاه بیایند. سیدجعفر تشکری هاشمی معاون شهردار تهران در خصوص احتمال بازگشت پیاده راه ۱۷ شهریور به حالت اولیه پیش از این به رسانه ها گفته بود: دوران خودروسالاری تمام شده و باید باور کنیم که زمانه شهروندمداری و حمل و نقل انسان محور آمده است. اینکه ما بزرگراه بسازیم که سواره ها و خودروسواران راحت تر ویراژ دهند تمام شده بلکه باید در پی توسعه پیاده راه ها و افزایش اتوبوس ها باشیم نباید این نگاه را داشته باشیم که چگونه خودروها راحت جولان دهند.

کسبه محله خیابان ۱۷ شهریور شمالی چندان با نگاه تشکری هاشمی موافق نیستند آنها می گویند طی سه سالی که این پیاده راه احداث شده اینجا به محلی برای تردد اراذل و اوباش بدل شده است. برخی از این کسبه می گویند در این مدت به شهرداری تهران، مجلس، شورا و دیوان عدالت اداری شکایت بردند، اما تنها وعده وعید شنیده اند.

مطالعات پیاده راه ۱۷ شهریور ضعیف بوده است

محمدمهدی تندگویان نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم معتقد است: در انجام پروژه پیاده راه سازی خیابان ۱۷ شهریور بررسی مطالعات اجتماعی و بررسی صنوف ضعیف بوده و این دو اشتباه در اجرای پروژه صورت گرفته است.

تندگویان ادامه داد: بنده با اصل کار پیاده راه سازی موافق هستم یعنی باید چنین جاهایی در تهران به ویژه در مرکز شهر داشته باشیم تا تردد خودروها کمتر شود اما باید به بافت های اجتماعی منطقه و تبعاتی که به وجود می آورد، توجه شود.

وی با تأکید بر اینکه اصالتا نمی توان بافت پیاده راه ۱۷ شهریور را تغییر داد، خاطرنشان کرد: به هر حال این پروژه اجرا شده و ما کارهایی که توانستیم در یکسال گذشته انجام دهیم این بوده که با آوردن مصوبات شهرداری را موظف کردیم تا برخی پلاک ها را در برخی کوچه ها و خیابان هایی که راه های دسترسی آن ها از بین رفته بود، خریداری و هزینه های مردم را پرداخت کند و معابر را طوری اصلاح کند که دسترسی آن ها به وجود آید ضمن اینکه ساماندهی مشاغل این خیابان باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیران شهری هم برای ایجاد جذابیت در این خیابان برنامه هایی داشته اند. مانند احداث فروشگاه شهروند در این پیاده راه و برنامه ریزی برای تبدیل این خیابان به بورس پوشاک بچه گانه و پوشاک ایرانی و اسلامی و صنایع دستی.

در عین حال مدتی پیش رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با اشاره به اختصاص پیاده راه ۱۷ شهریور به کودک و نوجوان اعلام کرد: تا فروردین ماه سال ۹۵ تمامی مغازه های این پیاده راه تغییر کاربری می یابد.

او ادامه داد: از ۱۵۰ مغازه موجود در پیاده راه ۱۷ شهریور تعداد ۳۰ مغازه تغییر کاربری یافته و ۷۵ مغازه دیگر هم در حال تغییر دکوراسیون هستند که تا فروردین ۹۵ به اتمام می رسد.

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی موجود در محور ۱۷ شهریور خاطرنشان کرد: با راه اندازی پیاده راه این مکان محلی برای تردد خانواده ها و کودکان شده است و همین موضوع با برگرداندن نشاط به این محور آسیب های اجتماعی را کاهش داده است.

هشدار در خصوص ناامنی پیاده راه ۱۷ شهریور

اما ادامه اعتراض های مردمی نشان می دهد که برنامه ریزی های مدیریت شهری هنوز نتوانسته از مشکلات مردم این محله کم کند. هفته گذشته احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به عارضه‌های اجتماعی اتفاق افتاده در خیابان ۱۷ شهریور و میدان شهدا، باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف و ساماندهی این محدوده اقدام کنیم.

او ادامه داد: چند سالی از اقدام به ساخت پیاده راه در محدوده ۱۷ شهریور و میدان شهدا می گذرد و سخن در این باب زیاد گفته شده اما متاسفانه امروز شاهد هستیم به سبب خالی شدن این محور از کسبه، عارضه های اجتماعی و ناهنجاریهایی در آن اتفاق می افتد که حتی موجب نا امنی نیز شده است.

وی ادامه داد: این امر زمانی بغرنج به نظر می آید که در مورد یک محدوده مرکزی شهر صحبت می کنیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از کسبه این خیابان نیز بارها اعتراض خود را به گوش اعضای شورا رسانده اند و من از هیات رئیسه شورا می خواهم که اکنون که زمان بودجه بندی هم هست نسبت به تعیین تکلیف این محور چاره اندیشی کنند و نماینده یا نمایندگانی را برای حل و فصل این موضوع انتخاب کنند.

مسجد جامعی افزود: با توجه به ارتباط آقای قناعتی با این عزیزان و درخواست خود کسبه این محل، پیشنهاد من هم آقای قناعتی است.

وی همچنین اظهار داشت: باید توجه کرد که این مشکل و عارضه ی شهر است و شورا و شهرداری باید با هم در حل آن اقدام کنند.

کسبه خیابان ۱۷ شهریور ۴ سال است کسب و کاری ندارند

ابوالفضل قناعتی نیز گفت: کسبه خیابان ۱۷ شهریور در مراجعات متعدد عنوان داشتند که ۴ سال است کسب و کاری ندارند و من به همراه آقای طلایی این اجازه را می خواهیم که موضوع را تعیین تکلیف کنیم و تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ کنیم.

مهدی چمران نیز گفت: به نظر من تنها راه حل این موضوع بازگشت به حالت اولیه است و باید مسیر بازگشایی شود.

حکایت پیاده راه ۱۷ شهریور حکایت آب لوله کشی رحمت آباد شده است

اما اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران موافق بازگشت این پروژه که هزینه های بالایی بر روی دست مدیریت شهری گذاشته است، نیست. او در این رابطه به خبرنگار مهر گفت : حکایت خیابان ۱۷ شهریور مانند داستان لوله کشی آب رحمت آباد شده است، سال ها است قرار است لوله کشی آباد به این منطقه بیایید اما به سرانجام نمی رسد.

او ادامه داد: این پروژه در زمان شورای شهر سوم اتفاق افتاده است و آن زمان اعضای شورا در مقابل احداث آن به اندازه کافی مقاومت نکرده اند و این پروژه با مشکلاتی که دارد به شورای چهارم رسیده است، پروژه ای پر هزینه که اگر به حالت اولیه باز گردد هم تبعات اجتماعی دارد و هم تبعات اقتصادی. در این دوره نباید در خصوص این پیاده راه احساساتی تصمیم گیری کرد باید کار کارشناسی شود و با مطالعه در خصوص آن تصمیم گیری کرد.

او از تشکیل کمیته ویژه برای حل مشکلات این پیاده راه خبر داد و گفت : این که به زور کسبه را مجبور به فعالیتی کنیم که نمی خواهند درست نیست و باید به دنبال یک راه حل میانی باشیم.

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 52828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha