کد خبر 52905
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
دیپلماسی صنعتی به سبک ایران خودرو

پرشین خودرو/احمد بروغنی: قرارداد همکاری مشترک بین ایران خودرو و شرکت پژو فرانسه در حالی منعقد شد که به نظر می رسد دو طرف از هر نظر برنده شده اند و نمی توان کفه ترازو را به نفع یکی از این دو شرکت سنگین تر تلقی کرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، شرکت پژو فرانسه که این روزها سودای حضور در بازار آمریکا را از دست رفته می بیند، به خوبی می داند که تنها به واسطه حضور در بازار ایران و منطقه خاورمیانه می تواند به شرایط مطلوب دست پیدا کند. در غیر این صورت تردیدی نیست که پژو روزهای سخت تری را هم تجربه خواهد کرد.
اما در طرف مقابل مدیریت ارشد شرکت ایران خودرو که به رغم تحریم های ظالمانه نشان داد تاب مقاومت بیشتری دارد و در عین حال متاثر از همین فشارها به پیشرفت های چشمگیری نیز دست یافته است به خوبی نشان داد که بر فنون مذاکره به درستی واقف است.
اگرچه طی هفته های اخیر بسیاری از گروههای سیاسی داخلی از طریق رسانه های در اختیار خود تلاش کردند تا به نوعی این قرارداد را از مسیر اصلی خود خارج کرده و علاوه بر تحت فشار قراردادن دولت، صنعت خودرو را نیز تحت شعاع قرار دهند، اما مجموعه ناظران صنعتی خودرو هیچ گونه نقاط تاریکی در این قرارداد ندیدند و در عین حال معتقدند که دیپلماسی صنعتی ایران خودرو در دوران حاضر از نبوغ و بلوغ کافی برخوردار است.
به همین دلیل از چندین منظر اهمیت قرارداد مذکور قابل بررسی است. نکته مهم آنکه ساختار و شاکله گروه صنعتی ایران خودرو در انطباق با سیستم ها و فرآیندهای تولید شرکت خودروسازی پژو فرانسه شکل گرفته و طبیعی است که با وجود چنین شرایطی تولید محصولات پژو زودتر از هر خودروساز دیگری در ایران به سرانجام خواهد رسید.
از طرفی به واسطه آنکه بسیاری از این زیرساخت ها در گذشته فراهم شده و قطعه سازان داخلی نیز به درستی با رفتار شرکت پژو آشنایی دارند، هیچ عقل سلیمی حکم نمی کند که خودروساز دیگری با شرایطی کاملا متفاوت و با مدت زمان بیشتر انتخاب شود.
اما نکته مهمتر آنکه در همکاری های آتی پژو حاضر به سرمایه گذاری مستقیم در ایران شده و این در حالی است که پیش از این بیشترین انتقادها از همین منظر به صنعت خودرو وارد بود. بعبارتی در این قرارداد ساق های پژو در بتن قرار گرفته و درآینده تحت هر شرایطی به راحتی نمی تواند بازار ایران را ترک کند.
از طرفی در چارچوب این توافق مشت فرانسوی ها برای خودروسازان ایرانی باز می شود و پژو ناچار خواهد بود برای موفقیت بیشتر دانش فنی طراحی و تولید قطعه را نیز به ایران منتقل کند. این در حالی است که در گذشته عمده ترین نقطه ضعف همکاری با این خودروساز فرانسوی از همین موضع بود اما در دوران جدید فرصت های بیشتری برای حرکت به سمت خودروساز شدن به مفهوم واقعی فراهم است.
مهمتر از همه این موارد قرار گرفتن ایران خودرو در زنجیره جهانی فروش و تامین شرکت پژو است که در نوع خود یک موفقیت مهم محسوب می شود و می تواند ایران خودرو را در قامت یک خودروساز جهانی مطرح کند. این همان نقطه ضعفی است که خودروسازان ایرانی همواره در عرصه بازاریابی بین المللی با آن مواجه بوده اند و اکنون فضای دیگری پیش روی ایران خودرو ترسیم شده است.
در مقابل اما نباید فراموش کرد که به منظور حصول نتیجه «برنده – برنده» باید برخی از امتیازات را برای طرف مقابل نیز قائل شد و این اصل تجارت در دنیای امروز است. تردیدی نیست که پژو از این فرصت مغتنم برای حضور در بازار ایران بهره برده است. از طرفی فرانسوی ها به درستی دریافته اند که در بازار نوظهور خاورمیانه هیچ کشوری به اندازه ایران از زیرساخت های مناسب برای خودروساز شدن برخوردار نیست و علاوه بر آن وجود منابع انسانی و شبکه تامین قدرتمند می تواند برای آنها تاریخ ساز باشد.
از همین رو مدیران پژو با تکیه بر پشتوانه گذشته خود این فرصت را از دست ندادند و با درس گرفتن از رفتار گذشته خود پای در راه ایران گذاشتند. با این همه نباید فراموش کرد که این ابتدای یک راه جدید است و دیپلماسی صنعتی به همین جا ختم نمی شود و باید برای آینده بهتر آماده شد.

کد خبر 52905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    آیا خود پژو یک خودرو ساز جهانی است ؟ چند درصد خودرو های اروپایی غیر از فرانسه پژو هستند ؟ آزموده را آزمودن خطا است