جزئیات پرداخت غرامت پژو به ایران خودرو

پرشین خودرو: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: شرکت پژو فرانسه در قالب یک پکیج عملیاتی 427 میلیون و 600 هزار یورو به ایران خودرو غرامت پرداخت خواهد کرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، هاشم یکه زارع با اعلام این خبر افزود: از این رقم 116میلیون یورو مربوط به فعالیت های جاری خواهد بود و 311 میلیون یورو نیز در قالب فعالیت های آتی به صورت تدریجی پرداخت می شود.

وی گفت: در مورد فعالیت های گذشته 25میلیون یورو قطعات به صورت مجانی به ایران خودرو تحویل داده می شود که برای تولید خودروهای فعلی استفاده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: 11 میلیون یورو تجهیزات خط تولید پژو 207 به صورت رایگان به ایران خودرو تحویل داده می شود.

وی افزود: در ادامه نیز شرکت پژو پذیرفته است تا 11 میلیون یورو از مطالبات ایران خودرو را دریافت نکند و ما از این بابت پولی به پژو نخواهیم داد.

یکه زارع افزود: براساس قراردادهای قبلی بین ایران خودرو و پژو ما ملزم بودیم تا 69 میلیون یورو به شرکت پژو بابت رویالیتی پرداخت کنیم که براساس توافقات جدید این رقم نیز پرداخت نخواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه اثرات سود و زیانی این اعداد بر روی صورت های مالی ایران خودرو بالغ بر 47 میلیون یورو خواهد بود افزود: در ادامه توافقات صورت گرفته مقرر شده تا شرکت پژو برای تولید خودروهای جدید بالغ بر 200 میلیون یورو تخفیف در نظر بگیرد.

وی افزود: شرکت پژو متعهد شده است تا معادل 4 میلیون یورو کارشناس به ایران اعزام کند تا بر روی موضوعات کیفی خودروهای فعلی متمرکز شوند.

یکه زارع افزود: در مقابل نیز شرکت پژو پذیرفته است تا بالغ بر 1.6 میلیون یورو از محل پرداخت غرامت برای آموزش کارشناسان شرکت ایران خودرو که به فرانسه اعزام خواهد شد هزینه کند.

وی افزود: بر روی بحث محصولات فعلی نیز مقرر شده تا مبلغ یک میلیون یورو برای بهبود سیستم های تولید هزینه شود.

وی مهمترین نکته در مورد این غرامت را تخفیف 50 یورویی بابت رویالیتی هر دستگاه خودرو تولیدی پژو در ایران ذکر و افزود: براین اساس چنانچه تولید خودوهای پژو در ایران به مرز 2میلیون دستگاه برسد این تخفیفات به صورت پلکانی کاهش خواهد یافت و به ازای هر دستگاه تنها 30 یورو پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: در مجموع این اعداد و تخفیفات رقم 427 میلیون 680 هزار یورو را شامل می شود.

وی ادامه داد: شرکت ایران خودرو از ابتدای آغاز مذاکرات با جدیت موضوع پرداخت غرامت را پیگیری کرده و حتی اعداد ضرر و زیان را در بالاترین سقف ممکن در نظر گرفته است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاكید كرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یكی از محورهای اقتصاد مقاومتی عدم اتكا به ارز نفتی است كه بر اساس قرارداد منعقد شده با شركت پژو عواید حاصل از صادرات 30 درصد از محصولات،‌ تولید را از ارز دولتی بی نیاز خواهد كرد.

روند داخلی سازی

وی اظهار كرد: سرمایه گذاری مستقیم،‌ انتقال دانش و تكنولوژی و صادرات مواردی است كه طبق سیاست دولت در قرارداد پژو رعایت شده است.

وی افزود: یكی از مفاد قرارداد، داخلی سازی 40 درصدی از محصولات در زمان شروع به اجرای قرارداد است كه این میزان در سال چهارم به 70 درصد افزایش خواهد یافت.

یكه زارع تصریح كرد: داخلی سازی 70 درصد محصول تولیدی از الزامات وزارت صنعت است كه تحقق آن منجربه توازن ارزی مثبت خواهد شد و دیگر ارزی از دولت دریافت نخواهیم كرد.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: با تولید 200 هزار دستگاه خودرو و صادرات 60 هزار دستگاه، به میزان 480 میلیون یورو صادرات خواهیم داشت كه 60 میلیون یورو از آن تراز ارزی مثبت خواهد بود.

وی تاكید كرد:‌ 40 درصد از تولیدات سالانه ایران خودرو متعلق به برند ایران خودرو است كه قطعا صادرات در این بخش ارزآوری به مراتب بیشتری نصیب اقتصاد ملی خواهد شد.

یكه زارع در پاسخ به سوالی درخصوص محصولات جاری پژو گفت:‌ قرارداد جدید هیچ ارتباطی به محصولات موجود پژو ندارد و ما همچنان اختیار تولید و صادرات محصولات فعلی را برند پژو را در اختیار داریم.

وی در عین حال افزود: در قرارداد جدید سهم پژو در سبد محصولات ایران خودرو بیش از 15 درصد نخواهد بود و 85 درصد تولیدات آتی نیز متعلق به برند ایران خودرو و یا تولید مشترك با سایر خودروسازان مطرح جهانی است.

مهندس یكه زارع درباره انتقادات وارده نسبت به عقد قرارداد مجدد با شركت پژو بعد از ترك بازار ایران اظهار كرد:‌ در آن مقطع بسیاری از شركت ها بازار ایران را ترك كردند و این موضوع نباید مبنایی برای تصمیم گیری در باره همكاری مجدد قرار گیرد. از سویی دیگر ما نیز خود را ملزم نمی دانیم كه پژو را حتی مانند گذشته شریك اول خود بدانیم.

وی تاكید كرد:‌ درباره ترك مجدد در بندی از قرار داد این موضوع به صورت قاطع دیده شده و پژو در صورت ترك باید خسارت بدهد.

نحوه قیمت گذاری

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص نحوه قیمت گذاری محصولات جدید اظهار كرد: قیمت گذاری محصولات در متن قرارداد عنوان نشده اما زمان تولید اولین محصول كه اواخر سال آینده خواهد بود تابع شرایط و قوانین ناظر بر قیمت گذاری خواهیم بود و شركت مشترك بر اساس آن عمل خواهد كرد.

مهندس یكه زارع درباره اصرار بر محرمانه بودن متن قرارداد گفت:‌ قراردادهای بین المللی در كل جهان و میان كل خودروسازان محرمانه است. قرارداد ایران خودرو با شركت پژو در بیش از 200 صفحه تهیه شده كه حاصل كار تخصصی تیم 15 نفری از افراد خبره و آگاه ایران خودرو بوده است كه 80 درصد آن قابل ارایه به كل جامعه و 20 درصد آن محرمانه است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تاكید كرد: از هر گونه انتقاد نسبت به قرارداد با روی باز استقبال می كنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره فشار برای عقد قرارداد با پژو گفت:‌ وجود فشار برای مذاكره با پژو كذب محض است و قرارداد در فضایی كاملا شفاف و به دور از هرگونه اجبار منعقد شده است.

یكه زارع یادآور شد:‌ طرف ایرانی با درنظر گرفتن منافع ملی این قرارداد را امضا كرده و در روزهای پایانی مذاكرات هم با دریافت امتیازات مناسب موفق شدیم شركت پژو را مجبور به كوتاه آمدن از مواضعش كنیم.

وی درخصوص نحوه نظارت بر داخلی سازی تولید گفت:‌ شركت مشترك به صورت سهم 50 درصد طرف ایرانی و 50 درصد طرف فرانسوی است كه رئیس هیات مدیره از پژو و مدیرعامل این شركت در دوسال اول در اختیار ایران خودرو و در دوسال دوم در اختیار پژو خواهد بود.

یكه زارع با تاكید بر اختیار دوطرف در زمینه نظارت بر عملكرد تولید و داخلی سازی گفت: بالاتر از این وزارت صنعت،‌معدن و تجارت ناظر بر اجرای قرارداد و میزان داخلی سازی آن است كه در صورت تخطی ورود خواهد كرد.

وی درعین حال تاكید كرد: داخلی سازی تولید منجربه كاهش هزینه خواهد شد و قطعا طرف فرانسوی نیز به دنبال كاهش هزینه تولید و افزایش سود است.

مهندس یكه زارع درباره حق امتیاز تولید محصولات پژو نیز گفت:‌ محاسبه رویالتی فرمولی دارد كه بر مبنای آن هر چه میزان داخلی سازی افزایش یابد این مبلغ نیز افزایش می یابد كه البته رویالیتی شامل داخلی سازی بیش تر از 25 درصد خواهد بود.

صادرات 30 درصد محصولات

مهندس یكه زارع صادرات را از مفاد مهم این قرارداد دانست و گفت: از ابتدای تولید 30 درصد از محصولات به زنجیره پژو شامل كشورهایCIS ، اروپای شرقی، روسیه ، كل خاورمیانه، ‌برخی از كشورهای آسیایی و كل آفریقا صادر خواهد شد.

وی گفت: شركت مشترك با سرمایه 500 میلیون یورو ایجاد خواهد شد و شركت پژو 250 میلیون یورو سرمایه وارد ایران خواهد كرد، عواید حاصل از این سرمایه گذاری نیز به صورت مشترك بین دو سرمایه گذار تقسیم خواهد شد.

یكه زارع ضمن اعلام این كه شركت های قطعه ساز ایران خودرو و پژو نیز با ایجاد شركت مشترك در تولید قطعات همكاری خواهند كرد، درخصوص توان همكاری قطعه سازان در تولید محصولات جدید گفت: با انتقال دانش فنی تولید قطعه، كلیه قطعه سازان كه در زنجیره تامین شركت مشترك قرار می گیرند، قادر خواهند بود كه با تجهیزات و دانش فنی خودشان تولید كنند. ضمن این كه پژو هم متعهد شده قطعاتی كه در ایران تولید می شود تیراژش در زنجیره بین المللی پژو قرار گیرد.

وی افزود:‌ با برگزاری جلسات میان قطعه سازان پژو و ایران خودرو مقرر شد محصول جدید در سال اول با 40 درصد داخلی سازی تولید شود. یكه زارع خاطرنشان كرد: در سرمایه گذاری 500 میلیون یورویی شركت مشترك، به میزان 54 میلیون یورو سرمایه گذاری در بخش قطعه سازی صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد:‌ قرارداد جدید باعث می شود علاوه بر این كه قطعه سازان با ظرفیت كامل ادامه فعالیت دهند، صاحب تكنولوژی به روز تری شوند.

وی افزود: قوای محركه محصولات جدید پنج نوع موتور از نوع بنزینی و دیزلی است كه تولید این موتورها نیز علاوه بر انتقال دانش فنی تا 70 درصد داخلی سازی خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو محصولات آینده را از محصولات به روز پژو در بازار اروپا دانست و گفت:‌ اولین محصول تولیدی در ایران كه خودروی 2008 است، برای اولین بار در اسفندماه و در نمایشگاه ژنو رونمایی و تولید آن در سایت اصلی پژو آغاز خواهد شد.

وی اظهار كرد: در افق 140 تولید سه میلیون دستگاه خودرو ترسیم شده كه با برنامه ریزی صورت گرفته تولید یك میلیون و 800 هزار دستگاه توسط ایران خودرو انجام خواهد شد و از این تعداد 40 درصد متعلق به برند ایران خودرو و 60 درصد تولید مشترك با شركت های مطرح جهانی خواهد بود.

آغاز دور تازه همكاری ایران خودرو و بنز

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص همكاری های خارجی این گروه صنعتی، از دور تازه همكاری با بنز برای تولید محصولات تجاری و سواری خبر داد.

مهندس یكه زارع اظهار كرد: یك شركت مشترك بین ایران خودرودیزل و بنز برای تولید خودروهای تجاری تشكیل می شود كه 50 درصد آن در اختیار ایران خودرو دیزل و 49 درصد در اختیار بنز است. یك شركت فروش و خدمات پس از فروش نیز ایجاد خواهد شد كه 51 درصد به بنز و 49 درصد به ایران خودرو دیزل تعلق دارد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خرید 30 درصد سهام ایدم توسط بنز را از دیگر موارد قرارداد جدید بین دوشركت ذكر كرد و گفت: بنز 20 درصد سهام محور خودرو را نیز بعد از تغییر ساحتار آن شركت خریداری می كند و شركت گواه نیز به مالكیت شركت مشترك فروش و خدمات پس از فروش درمی آید.

او از نهایی شدن تفاهم نامه ایران خودرو و بنز در مورد سواری تا دوهفته دیگر خبر داد و گفت: از آن جا كه نیمی از مالكیت شركت فروش و خدمات پس از فروش متعلق به بنز است بر اساس قوانین آلمان سرمایه بیشتری را خواهد آورد و لیزینگ های خود را در ایران راه اندازی خواهد كرد.

فیات شریك چهارم ایران خودرو

یكه زارع اظهار كرد: فیات نیز یك شركت معتبر جهانی است كه و با توجه به روند رشد این شركت، آینده بهتری نیز برای آن پیش بینی می شود.

وی با اشاره به این كه فیات شریك چهارم ایران خودرو است، تاكید كرد:اعتقاد داریم كه انتخاب این شركت، انتخاب بسیار صحیحی است و این شركت نیز به همكاری با ایران خودرو علاقه مند است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح كرد: در همین راستا مذاكرت همكاری با شركت فیات به زودی آغاز می شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: خودروهای جدیدی كه به واسطه همكاری های ایران خودرو وارد بازار ایران می شود، بالای 60 تا 70 میلیون تومان قیمت خواهد داشت

او از تولید پژو پارس جدید با آپشن های گوناگون و گیربكس اتوماتیك به قیمت 45 میلیون تومان خبر داد و گفت: در همكاری های جدید با شركت های خارجی و ممكن نیست یك محصول در كلاس سی برای بازار داخل به قیمت 45 میلیون تومان تولید شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تكیه بر توان داخلی از جمله دانشگاه های معتبر را از دیگر رویكردهای ایران خودرو در تولید محصولات جدید دانست و گفت: با دانشگاه صنعتی شریف در مورد خودروهای برقی و با دانشگاه امیركبیر در مورد خودروهای هیبریدی قرارداد امضا كرده ایم. شركت های دانش بنیان را نیز به صنعت خودرو وارد می كنیم و در مركز تحقیقات از آن ها استفاده می كنیم.

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 53039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha