کد خبر 53117
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
بررسی شرکای کیلومتر 14

پرشین خودرو: یکی از شرکت هایی که در دوران پسا تحریم، بیشترین استفاده را حداقل به لحاظ شراکت در میان خودروسازان داخلی کرد، ایران خودرو بوده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، این همکاری ها از جهات مختلف در خصوص برندهای معروفی چون فیات – کرایسلر(ایتالیایی – امریکایی) و دایملر (آلمانی) قابل تامل است.

این خودروساز چند روز گذشته نیز قراردادی با پژو به امضا رساند که به نظر متفاوت از قرارداد گذشته با این خودروساز بوده است. ضمن این که رنو نیز همچنان مشتری دست به نقد اروپایی و البته رقیب پژو نیز حضور دارد و همواره به عنوان وزنه و رقیبی برای پژو از آن یاد شده است بنابراین می تواند اهرم فشار خوبی برای زیاده خواهی های پژو محسوب شود.

سه محصول 2008، 208 و 301 تا سال 97 در کنار دو محصول دیگر پژو همچنین غرامت 427 میلیون یورویی که قرار است پژو به ایران خودرو بدهد به انضمام برخی امتیازات دیگر نمره قابل قبولی را در اذهان عمومی برای هاشم یکه زارع به ارمغان آورده و همه اینها به گفته آقای مدیرعامل می شود 15درصد سهم پژو در سبد آینده محصولات ایران خودرو.

رنو نیز در دور بعدی مذاکرات قرار دارد. این خودروساز که پشتوانه سهامی دولت فرانسه را نیز دارد، مثل پژو، ایران خودرو را در بحبوحه تحریم تنها نگذاشت و احتمالا یکی از گزینه های مهم ایران خودرو به خاطر وفاداریش خواهد بود و شاید حتی سهمی بیشتر از 15درصد را از آن خود کند. صحبت های حاشیه ای نیز این موضوع را تایید می کند و شاید در روزهای آینده خبری مهمتر از قرارداد پژو از شراکت رنو و ایران خودرو شنیده شود.

رنو کپچر، کلیو4 و البته گل سرسبد این خودروها یعنی کوئید به لحاظ قیمتی در جریان مذاکرات تولیدات آینده دو شرکت هستند.

اما مهمترین خبر رسمی که در کنفرانس اخیر مدیرعامل ایران خودرو مورد تایید قرار گرفت بحث شراکت با فیات – کرایسلر بود.

داستان شراکت ایران خودرو و این شرکت دو ملیتی از آن جنبه حائز اهمیت است که هیچ گاه بعد انقلاب خودروسازان امریکایی به طور مستقیم همکاری با خودروسازان وطنی نداشته اند و در این میان خودروسازان داخلی نیز تابع سیاست های نظام بوده اند. نکته جالب اینجاست که با توجه به مالکیت کرایسلر امریکایی از سوی فیات، آبی پوشان کیلومتر 14 می توانند به واسطه این شرکت اروپایی تکنولوژی امریکایی را نیز در اختیار داشته باشند. البته صحبت از قطعی شدن توافق دو طرف زود است؛ چرا که هنوز مذارکات نهایی نیست.

شرکت کرایسلر، به‌عنوان یکی از سه خودروساز بزرگ، در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود. در ژانویه ۲۰۰۹ قراردادی میان کرایسلر و فیات منعقد شد که بر پایه آن فیات ۲۰ درصد از سهام کرایسلر را خریداری کرد همچنین شبکه توزیع خودروهای کرایسلر در آمریکای شمالی نیز به این شرکت ایتالیایی واگذار می‌شد و فیات هم اکنون مالک بیش از 68درصد سهام این امریکایی خوش نام است.

جالب است بدانید فراری، مازراتی، آلفا رومئو، جیپ و دوج از برندهای زیرمجموعه فیات محسوب می شوند. بنابراین در صورت امضای قرارداد با این خودروساز و انتقال تکنولوژی و البته مهیا شدن بستری مناسب در داخل می توان آینده خوبی به واسطه این شراکت قائل شد.

توافق بر سر خرید سهام ایدم و چرخش گر یکی از اتفاقات نادر در صنعت خودرو طی سال های اخیر بود که به واسطه آن پای دایملر آلمانی را به ایران باز خواهد کرد. موضوعی که هاشم یکه زارع از آن به عنوان "حضور تمام قد بنز در ایران" یاد می کند.

علاقه مندان حوزه خودرو ادغام دایملر – کرایسلر را خوب به یاد دارند.

شرکت دایملر-بنز در سال ۱۹۹۸ میلادی شرکت آمریکایی کرایسلر را به ارزش ۳۸ میلیارد دلار خریداری کرد، که تا آن زمان، بزرگترین معامله میان شرکت‌های خودروسازی محسوب می‌شد. سپس نام شرکت به دایملرکرایسلر آگ تغییر پیدا کرد.

البته این اتحاد بیش از 9 سال بیشتر دوام نیاورد؛ چرا که در سال ۲۰۰۷ در پی خریداری گروه کرایسلر توسط شرکت مدیریت سرمایه سربروس و جدایی کرایسلر از شرکت ادغامی، نام این شرکت نیز به دایملر آگ تغییر یافت.

این خودروساز آلمانی را به لحاظ میزان درآمد سالیانه، پس از جنرال موتورز، گروه فولکس‌واگن و تویوتا، تقریبا آن را می توان چهارمین خودروساز بزرگ جهان به‌شمار اورد و هم‌اکنون مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون؛ مرسدس آام‌گ، مرسدس بنز و اسمارت است.

برای شراکت با دایملر قرار است یک شرکت خدمات پس از فروش مشترک با سهام غالب(51درصدی بنز) و یک شرکت تولیدی با سهام غالب داخلی(51درصد ایران خودرو) تاسیس شود. در تفاهم نامه ای واگذاری 30 در صد از سهام شرکت ایدم به مرسدس بنز آلمان به تصویب رسیده است همچنین مالک برند مرسدس قصد دارد مدیریت خدمات پس از فروش فعلی خودروهای تجاری ایران خودرو یعنی گواه را از آن خود کند و از ایران خودرو خریداری کند.

جالب است که اولین محصول تجاری در ایران نیز محصول بنز خاور است که در سال 1345 در ایران خودرو به تولید رسید.

همه این مذاکرات را می توان پله روشنی برای آینده صنعت خودرو و نه فقط ایران خودرو برشمرد. البته همه این توافق ها و قراردادها زمانی به ثمر می نشینند که در زمان مشخص و البته کوتاه تکنولوژی انتقال یابد تا صنعت خودرو مجال به روز رسانی و البته تامین ذائقه مشتری خود را داشته باشد، تاکنون که چنین اتفاقی را کمتر شاهد بوده ایم.

بحث حضور بزرگان دیگری چون مزدا، سیتروئن و سوزوکی نیز فعلا داغ است.

منبع: صنعت نویس

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 53117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha