کد خبر 53240
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
خواب زمستانی بازار خودرو به نوروز رسید

پرشین خودرو: شب عید در راه است و برخی در تدارک مسافرت‌های نوروزی، اما بازار خودرو همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برد و فعالان بازار می‌گویند مردم حتی پرس و جو هم نمی‌کنند؛ گویی بازار سه قفله شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، بازار خودرو دو سالی هست که نه شب عید می‌شناسد و نه اوج تابستان که مسافرت‌های مردم به اوج می‌رسد. بازار آنقدر بی‌تفاوت شده که گویی به خواب زمستانی فرو رفته که به این زودی‌ها، خیال بیدار شدن ندارد. همه چیز دست به دست هم داده تا رکود بازار خودرو عمیق شود و به این راحتی‌ها هم، دست بردار نباشد.

فعالان بازار خودرو نگرانند این رکود آنقدر عمیق شود که دیگر کسب و کارهای خردی که در حاشیه فعال بودن بازار خودرو شکل گرفته بودند، توجیهی برای ادامه فعالیت خود نداشته باشند. کسب و کارهایی که روزهای زیادی را با رکود عمیق دست و پنجه نرم می‌کنند.

اکنون هم که بهمن ماه در حال رسیدن به انتها است و روزهای رونق بازار باید پس از یکسال فرا برسد، خبری در بازار خودرو نیست. در عین حال، فروش خودرو با مدل ۹۵ هم در بازار آغاز شده است.

البته نمایشگاهداران می‌گویند خرید برای مردم از نمایشگاه‌ها صرفه اقتصادی ندارد و گویی بهتر می‌دانند که از نمایندگی‌های خودروسازان خرید کنند تا روانه بازار شوند. به همین نسبت، فروش خودروهای کارکرده و دست دوم هم در بازار کمتر شده است. ممکن است روزهای متمادی تابلوی «فروش» بر سقف خودروها باقی بماند و مشتری حتی برای خرید و گرفتن قیمت به نمایشگاه‌ها مراجعه نکند. گویی بازار خودرو سه قفله شده است.

یکی از فعالان صنعت خودرو می‌گوید: در حالی که انتظار می‌رفت بعد از گذشت یکسال و نیم رکود عمیق، از بهمن ماه رونق به بازار خودرو برگردد اما خبری نیست و هر روز به امید اینکه روز بهتری برای بازار باشد، کرکره مغازه‌ها را بالا می‌دهیم اما نه خریدی صورت می‌گیرد و نه فروشی. مردم حتی پرس و جو هم نمی‌کنند که دلمان خوش باشد ممکن است در روزهای آینده برای خرید به بازار مراجعه کنند.

وی می‌افزاید: روزهای زیادی هست که فروشندگان بازار خودرو به این وضع عادت کرده‌اند، اکنون کمتر خریدی از مشتریان در مورد خودروهای دست دوم صورت می‌گیرد. اگر قرار باشد که نمایشگاهداری از مردم خودروی دست دوم بخرد، به صورت نقدی خرید نمی‌کند و باید خودرو چند روز روبروی درب نمایشگاه اتومبیل باقی بماند تا بلکه برایش خریداری پیدا شود. گاه هم تابلوی فروش آنقدر بر سقف خودروها می ماند و بعد هم فروشنده از فروش خودروی خود منصرف می‌شود.

در این میان حتی ماه بهمن هم نتوانسته است بازار خودرو را از رکود خارج کند و همین هم سبب شده تا برخی نمایشگاه‌های اتومبیل، تنها به خرید و فروش خودروهای خارجی رو بیاورند که به گفته خودشان، اوضاع بازار بهتری دارد و حداقل خریدارانش درگیر یک میلیون و دو میلیون تومان خرید خودروی کارکرده نیستند. به همین دلیل اکنون خرید و فروش‌ها در بازار خودروهای دست دوم و البته صفر داخلی کم رونق است و فروش خودروهای خارجی نیز رونق بهتری دارد؛ البته نه رونق به مفهوم واقعی.

یکی دیگر از فعالان بازار خودرو به این نکته اشاره می‌کند که خرید و فروش خودروهای خارجی سود بیشتری نسبت به خرید و فروش خودروهای داخلی در شرایط فعلی دارد و به همین دلیل رغبت برای کار کردن بر روی فروش خودروهای خارجی از سوی نمایشگاهداران بیشتر است. آنها می‌توانند بالاخره ظرف سه روز تا یک هفته، خریداری را برای فروش خودروهای خارجی خود پیدا کنند.

به هرحال انتظار می‌رفت که در ماه‌های پایانی سال، اوضاع بهتری نسبت به سایر ماه‌های سال در بازار خودرو نمایان شود در حالی که اکنون هم خبری نیست و بازار همچنان سوت و کور است. شاید در روزهای آتی که مردم پاداش پایان سال و عیدی خود را از دولت و کارفرمایان خود دریافت می‌کنند، رونقی بر بازار حاکم شود.

قیمت انواع خودرو در بازار

هم اکنون قیمت هر دستگاه خودروی صفر تندر ۹۰ E۱ در بازار ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار، تندر ۹۰E۲ اتومات معادل ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰E۲ در بازار ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، دنا ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، رانا ال ایکس ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، رانا ال ایکس یورو۴ در بازار ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سمند ال ایکس EF۷ نیز در بازار ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

سمند ال ایکس پایه گازسوز در بازار ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، سمند سورن ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، آریو ۱۵۰۰ دستی ۴۴ میلیون تومان، تیبا ای ایکس ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، تیبا اس ایکس ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار است، ضمن اینکه قیمت هر دستگاه پراید ۱۳۱ در بازار ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ در بازار ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ نیز ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

قیمت هر دستگاه خودروی S۳۰۰ در بازار ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، برلیانس H۳۲۰ در بازار ۴۷ میلیون تومان، رنو ساندرو ۵۰ میلیون تومان، رنو کولیوس ۱۴۶ میلیون تومان، ام وی ام ۳۱۵ معادل ۳۷ میلیون تومان، ام وی ام X۳۳ معادل ۵۸ میلیون تومان، سابرینا ۵۰ میلیون تومان، جک J۵ معادل ۵۰ میلیون تومان و خودروی S۵ نیز ۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

منبع: مهر

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 53240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha