کد خبر 53499
۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
نقش هوش‌مصنوعی در صنعت خودرو

پرشین خودرو: به کارگرفتن هوش مصنوعی جهت برخورداری از تجهیزات روز دنیا و همچنین برطرف کردن مهم‌ترین نیازهای مصرف‌کنندگان در زمینه امنیت و راحتی خودروها امری انکارناپذیر است.

به گزارش «پرشین خودرو»، در آینده‌ای نه‌چندان دور در ماشین‌هایی سوار می‌شویم که دیگر تحت کنترل و هدایت ما نخواهند بود، بلکه این ماشین‌ها هستند که ما را هدایت می‌کنند. سازندگان خودرو و تجهیزات آن و نیز محققان در صنعت خودروسازی در این زمینه اتفاق نظر دارند و بر این عقیده‌اند که صنعت خودروسازی می‌تواند تنها از این طریق دچار تحول شده و پیشرفت کند که روز به روز هوشمندتر شود. این تحول می‌تواند در دو زمینه ایمنی و راحتی خودرو اتفاق بیفتد که هر دو آنها دو معیار فروش قابل ملاحظه در صنعت حمل‌و‌نقل خواهد بود.

دیوید لاونچر، مسئول بازاریابی محصولات شرکت خودروسازی ولوو در فرانسه می‌گوید: «در آخرین نظرسنجی‌هایی که از مشتری‌های شرکت انجام شده است ارزش کاربردی و امنیت خودرو از مهم‌ترین مباحث بوده و دقیقا پس از قیمت و طراحی خودرو قرار می‌گیرد.»

اما این نکات تنها با به کارگیری هوش مصنوعی قابل بهبود و پیشرفت خواهد بود، زیرا تکنولوژی‌های امروزی هریک به محدودیت‌ها و موانع خود رسیده‌اند. برای مثال سیستم‌های ترمز و نیز لوازم و تجهیزات خودرو، به‌ویژه در موارد تغییر شکل در اثر تصادف دیگر قادر نخواهند بود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته و نقص‌های خود را برطرف کنند. این تکنولوژی‌ها پیش از این به سطح مطلوب خود رسیده‌اند.

در ملاحظاتی که توسط مدیر پروژه حمل‌و‌نقل بدون راننده در موسسه تحقیقات تکنولوژی فرانسه انجام گرفته این مسئله بیان شده است: «امروزه شیوه‌های قدیمی برنامه‌ریزی تنها به درد رانندگی‌های پیچیده و سخت می‌خورد اما موقعیت‌هایی که وسایل نقلیه با آن روبه رو هستند بی‌نهایت است و همین ما را مجبور می‌کند سیستم‌های سازگار با محیط را ارتقا داده و سیستمی مانند سیستم یادگیری ماشینی را راه‌اندازی کنیم که به کامپیوتر این امکان را می‌دهد تا در موقعیت‌های جدید بدون آنکه از قبل برنامه‌ریزی شده باشد تصمیم بگیرد و همچنین یاد بگیرد در موقعیت‌های مشابه دیگر چگونه عکس‌العمل نشان دهد.

ولوو حتی در نظر دارد با اجرای پروژه جدید خود به نام Drive Me از این هم فراتر برود. خودروساز سوئدی خودروهای جدید خود را به سیستم یادگیری هوشمندی مجهز خواهد کرد و این سیستم را به کمک موتورهای محاسباتیDrivepx2 که به وسیله غول آمریکایی تکنولوژی‌های داده‌پردازی بصری (Nvidia) ساخته شده راه‌اندازی می‌کند.

یادگیری هوشمند بیش از آنکه موقعیت‌هایی را که می‌تواند ارائه دهد پیش‌بینی کند، به خودرو این امکان را می‌دهد تا محیط خود را شناسایی کرده و متناسب با محیط واکنش نشان دهد. این سیستم با سیستم یادگیری ماشینی تفاوت‌های اساسی دارد. این تکنولوژی امکان تحلیل تصاویر و تصمیم‌گیری و انجام واکنش را برای خودرو فراهم می‌کند. اما مدیر تجاری این موسسه آمریکایی به یک مانع در انجام پروژه اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما در اجرای محاسبات به موانع و محدودیت‌هایی برخورد کردیم، برای مثال اگر خودرو معلق بزند و لاستیک‌ها در هوا بمانند سیستم کارایی خود را از دست خواهد داد و این یک محدودیت بزرگ است.»

اما این سیستم قوی می‌تواند در چند میکرو ثانیه عکس‌العمل نشان دهد و هربار حادثه‌ای که به وسیله سیستم شناخته نشده است اتفاق می‌افتد، سیستم واکنش صحیح را یاد گرفته و اطلاعات را به دیگر خودروها نیز می‌فرستد. سیستم یادگیری هوشمند به خودرو امکان می‌دهد خود را با محیط مطابقت دهد. محققان همچنین در تلاشند تا کارایی این سیستم را به بالاترین حد خود برسانند به طوری که در این سه سال اخیر توانستند عملکرد این سیستم را تا 50 برابر افزایش دهند.

شرکت آلمانی سازنده تجهیزات خودرو، bosch نیز از هوش مصنوعی در ساخت وسایل و تجهیزات مورد نیاز خودرو استفاده کرده و نمونه‌ای از آن ساخت رادارهایی است که به خودرو امکان می‌دهد در هر شرایطی پاسخ داده و عکس‌العمل نشان دهد. فروش این رادار‌ها در چندسال اخیر به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده و در سال 2015 نسبت به سال قبل از آن فروش رادارهای هوشمند این شرکت دو برابر شده است.

اما لازم است به ساخت و پیشرفت تجهیزات در زمینه ایمنی خودرو نیز اشاره کنیم. شرکت‌های سازنده تجهیزات ایمنی خودرو به دنبال کسب عنوان پنج ستاره از یورو NCAP هستند، این ساختار امنیت خودرو‌ها را در یک مقیاس صفر تا پنج اندازه‌گیری می‌کند. این شرکت‌ها برای کسب عنوان برتر سعی دارند هرچه بیشتر از تکنولوژی هوش مصنوعی در ساخت تجهیزات ایمنی خودرو استفاده کنند. برای مثال برای امنیت بیشتر خودروها به سیستمی مجهز خواهند بود که به یکدیگر در هنگام خطر هشدار می‌دهند و همچنین هنگام تصادفات ناگهانی این خودروها هستند که به کمک یکدیگر می‌آیند.

سیستم ترمز اتوماتیک هم با به کارگیری هوش مصنوعی رو به بهبود است. این تکنولوژی در پیش‌بینی مسیرها نیز خوش درخشیده است. برای مثال وقتی ماشین در خیابان در حال حرکت است می‌تواند همزمان حرکات یک موتورسوار را که در حال حرکت است تفسیر کند. برای مثال زمانی‌که موتورسوار دست خود را به سمت چپ می‌گیرد تا بپیچد خودرو این حرکت او را تفسیر کرده و واکنش مناسب را از خود بروز می‌دهد. انجام این کار تنها در چند میکرو ثانیه از قابلیت‌های هوش مصنوعی است. اما هوش مصنوعی قابلیت‌های بسیار بیشتری خواهد داشت که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد آن خواهیم بود.

* منبع: فرصت امروز

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 53499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha