کد خبر 53725
۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
فیات با کدام خودرو به ایران می‌آید؟

پرشین خودرو: ایران خودرو با شرکت فیات به توافقات اولیه دست یافته است. با اینکه هنوز جزئیات دقیق این توافق مشخص نشده ولی ایران خودرو و فیات می توانند خودروهایی را با قیمت زیر 50 میلیون تومان در ایران تولید کنند.

به گزارش «پرشین خودرو»، ایران خودرو با شرکت فیات به توافقات اولیه دست یافته است. با اینکه هنوز جزئیات دقیق این توافق مشخص نشده ولی ایران خودرو و فیات می توانند خودروهایی را با قیمت زیر 50 میلیون تومان در ایران تولید کنند.

در حال حاضر ایران‌خودرو و فیات درخصوص کلیات همکاری مشترک به توافق رسیدند؛ بنابراین شرکت مذکور قصد دارد با راه‌اندازی یک شرکت مشترک به تولید 300 تا 400 هزار دستگاه خودرو در ایران بپردازد، اما مذاکرات میان مدیرعامل ایران‌خودرو با قائم‌‌مقام توسعه کسب‌‌وکارهای جدید این شرکت برای تعیین جزئیات در جریان است. بنابراین بررسی خطوط تولید ایران‌خودرو در راستای همین موضوع صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر مدیرانی از بخش‌های توسعه محصول، فروش، بازاریابی و صادرات فیات نیز در حال بررسی بخش‌های مختلف فنی ایران خودرو هستند تا آینده همکاری با ایران‌خودرو براساس اطلاعات دقیق صورت بگیرد. آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد، مباحث مطرح‌شده در مذاکرات درباره نحوه سرمایه‌گذاری، توانمندی‌ها، محل سرمایه‌گذاری، پوشش‌های بیمه‌ای و اعتباری و از همه مهم‌تر مراکز خدمات پس از فروش است. در رابطه با همین موضوع، «خبرگزاری فارس» در خبری اعلام کرده است که قرار است، مدیران فیات بحث همکاری مشترک بین دو شرکت را بررسی کنند و در شرایط کنونی بحث تولید محصول خاصی مطرح نیست.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در صورت حضور فیات در ایران، این شرکت در سایت خراسان مستقر خواهد شد. اما در صورت قطعی شدن همکاری بین فیات و ایران خودرو کدام یک از محصولات این شرکت می تواند برای ایران مناسب باشد؟

هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو گفته است خودروهای فیات می توانند گزینه مناسبی برای خودرو های ارزان قیمت و متوسط در ایران خودرو باشند.

گروه فیات کرایسلر هم اکنون شامل خودروسازانی چون فیات،کرایسلر، دوج، جیپ، آلفا رومئو، لانچیا مازراتی و فراری است. از میان این نشان ها سه خودرو ساز یعنی فیات، لانچیا و آلفا رومئو خودرو های کلاس ارزان و متوسط تولید می کنند.

ارزان ترین خودرو ها هم سه محصول هستند که یکی با نام اپسیلون در لانچیا و دو محصول با نام های فیات 500 و پاندا که در فیات تولید می شوند . قیمت پایه هر سه خودرو هم حدود 8 هزار یورو است که البته در زمان خرید با توجه با عوارض دریافتی از مشتریان به حدود 9 هزار یورو می رسد.

حال اگر به طور تخمینی مالیات را از قیمت این محصولات کسر کنیم به قیمتی در حدود 6 تا 7 هزار یورو خواهیم رسید . البته نمی توان عدد دقیقی را برای قیمت تمام شده کارخانه مد نظر قرار داد چون این اعداد محرمانه هستند.

ولی اگر عدد 6 تا 7 هزار یورو را مبنا قرار دهیم میتوان این سه خودرو را با قیمتی در حدود 25 تا 30 میلیون تومان روانه بازار کرد البته به شرطی که درصد داخلی سازی این خودروها در ایران به حد قابل قبولی برسد . از این سه خودرو ،فیات پاندا از همه ساده تر و کمی ارزان تر است.

این خودرو که هم اندازه پراید است میتواند رقیب جدی ایران خودرو برای پراید و تیبا باشد . پلت فرم این خودرو هم می تواند به ایران خودرو این امکان را دهد تا در کلاسی ارزان تر از خودرو رانا محصول جدیدی را با نشان شرکت خود روانه بازار کند.

این خودرو هم اکنون از چندین موتور بنزینی و دیزلی استفاده می کند. در نمونه های بنزینی موتور 1.2 لیتری توانای تولید 60اسب بخار و موتور 1.4 لیتری تونایی تولید 100 اسب بخار را دارد. این خودرو در دو نمونه دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل تولید می شود. نمونه دو دیفرانسیل این خودرو گزینه مناسبی برای مناطق کوهستانی ایران محسوب می شود.

از نظر ایمنی هم این خودرو وضعیت مناسبی دارد و دارای 4 ستاره در اروپا از 5 ستاره ایمنی است . نزدیک ترین رقیب احتمالی این خودرو در بازار ایران را اگر خودرو تیبا فرض کنیم هم از نظر فنی و هم از نظر ایمنی این خودرو بسیار جلوتر از تیبا است.

خودرو بعدی خودرو فیات 500 است. این خودرو احیا شده مدل قدیمی فیات 500 است که معروف ترین خودرو ایتالیایی است . این خودرو همتای فولکس قورباغه در آلمان محسوب می شود.

از نظر ظاهری این خودرو زیبا تر از پاندا است . از طرفی این خودرو در چندین سایز تولید می شود و بازه هایی بین خودرو های کلاس a تا c را پوشش می دهد.

برخی تحلیل گران این خودرو را هم اکنون از زیبا ترین خودرو های کوچک در اروپا به‌حساب می آورند. موتورهای استفاده شده در کوچک ترین مدل فیات 500 همانند موتورهای استفاده شده در فیات پاندا است.

گزینه دیگر تولید محصول اپسیلون شرکت لانچیا است. شرکت لانچیا معمولا خودروهایش کمی گران تر از محصولات کارخانه فیات است اپسیلون از نظر فنی تشابه زیادی با فیات پاندا دارد این خودرو در اندازه پژو 206 است و در صورت ورود به بازار ایران می تواند با قیمتی نزدیک به 30 میلیون تومان گزینه مناسبی برای پژو 206 باشد. این خودرو از موتور بسیار پیشرفته ای بهره می گیرد که با حجم 900 سی سی و با اتکا به سیستم پرخوران موتور ، می تواند 85 اسب بخار قدرت تولید کند مصرف این موتور بسیار پایین است و در صورت ورود به بازار ایران می تواند کم مصرف ترین خودرو بازار ایران باشد.

یکی دیگر از احتمال های مطرح هم حضور خودروسازان آمریکایی از طریق فیات در ایران خودرو است. کرایسلر، دوج، جیپ هر سه برند آمریکایی گروه فیات هستند.
هم اکنون بسیاری از مدل های دوج و کرایسلر با برند محصولات فیات یا لانچیا در ایتالیا عرضه می شوند یکی از مدل های ایویکو هم با برند دوج در آمریکا عرضه می شود .
حال امکان دارد محصولاتی از کرایسلر را که با برند فیات یا کارخانه های زیر مجموعه فیات در بازار عرضه می شود را در ایران تولید کرد حتی امکان دارد محصول جدیدی از کرایسلر دوج یا جیپ را با برند فیات در ایران تولید کرد.

جیپ اولین خودرو آمریکایی بود که پیش از انقلاب در ایران تولید می شد رد پای کرایسلر هم در صنعت خودرو ایران پیش از انقلاب به خوبی قابل مشاهده است مخصوصا زمانی که روتس کارخانه تولید کننده پیکان توسط کرایسلر خریداری شد. حال امکان دارد هم جیپ هم کرایسلر و دوج محصولاتشان را توسط فیات وارد بازار ایران کنند.

هم اکنون مدل کرایسلر وویجر و کرایسلر 300 در شرکت لانچیا زیر مجموعه فیات با نام های لانچیا وویجر و لانچیا دما تولید می شود. کرایسلر 300 یک خودرو لوکس در کلاس e است که با توجه به اندازه و قدرت موتورش در صورت تولید در ایران می تواند خلا نبود یک خودرو لوکس در تولیدات ایرانی را پر کند.

این خودرو از موتورهای 3 تا 6 لیتری بهره می برد و قدرت موتور ی بین 300 تا 500 اسب بخار با توجه به موتورهای مختلف دارد. مدل وویجر هم یک خودروی استیشن لوکس است که البته در بازار ایران چندان پر تقاضا به‌نظر نمی رسد.

دیگر محصول آمریکایی که در اروپا با نشان فیات عرضه می شود دوج جرنی است که با نشان فیات و نام فیات فری مانت عرضه می شود.
این خودرو یک شاسی بلند بزرگ محسوب می شود و می تواند برای ایرانی ها یاد آور تولید خودرو های شاسی بلند بزرگ در پارس خودرو در سال های دور باشد.

گذشته از این محصولات با توجه به نوع اتحاد فیات با کرایسلر، این گروه توانایی دارد هر یک از محصولات سه کارخانه جیپ،کرایسلر و دوج را با یکی از نشان های ایتالیایی وارد بازار ایران کند.

منبع: اقتصادنیوز

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 53725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hadi ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
    5 0
    فیات پاندا به نظر گزینه بهتری هست نسبت به سایر محصولات فیات برای شرایط اقلیمی ایران البته اگر به صورت دو دیفرانسیل با موتور 1400 عرضه شودبنظر استقبال زیادی از ان شود . اصلا قابل مقایسه با پراید و تیبا نیست تقریبا ظاهرش مثل یک کراس اوور کوچک شهری هست .
  • سعید ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    2 0
    منم از شکل ظاهر فیات پاندا نسبت به سایر محصولات خوشم امد جزئیاتش رو بررسی کردم به نظر ماشین خوبیه اگر تو همین رنج ۲۵ تا ۳۰ میلیون باشه بی رقیب هست و بازار خوبی پیدا میکنه