کد خبر 53754
۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۸
آینده خودروهای برقی چگونه است؟

پرشین خودرو: بر اساس تحلیل جدیدی که بلومبرگ از بازار خودروهای برقی انجام داده، قیمت باتری سال گذشته ۳۵ درصد کاهش یافته و احتمالا در طی ۶ سال آینده قیمت خودروهای برقی قابل رقابت با خودروهای بنزینی خواهد بود.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از بلومبرگ، به نظر می رسد که دهه 2020 رمیلادی، دهه خودروهای برقی خواهد بود. بر اساس تحلیل جدیدی که بلومبرگ از بازار خودروهای برقی انجام داده، قیمت باتری سال گذشته 35 درصد کاهش یافته و احتمالا در طی 6 سال آینده قیمت خودرهای برقی بدون برخورداری از یارانه، قابل رقابت با خودروهای بنزینی خواهد شد.
بر اساس پیش بینی های انجام شده، تا سال 2040، قیمت خودروهای برقی با توان کارکرد طولانی مدت بر اساس قیمت های فعلی دلار، کمتر از 22 هزار دلار خواهد شد. در آن سال 35 درصد خودروهای جدید در کل جهان را خودروهای برقی تشکیل خواهند داد..
این چیزی نیست که بازارهای نفت برای آن برنامه ریزی کرده باشند. دلیل آن هم مشخص است. خودروهای برقی امکرروزه تنها یک دهم از یک درصد کل بازار خودروی جهان را در اختیار دارند. این خودروها را به سختی می توان در خیابنا های خیلی از کشورهای دنیا پیدا کرد و قیمت آنها همچنان بسیار بیشتر از خودروهای بنزینی مشابه است. اوپک پیش بینی کرده که خودروهای برقی در سال 2040 تنها یک درصد کل خودروهای جهان را تشکیل خواهند داد. سال گذشته، رایان لانس، مدیر شرکت کونوکو فیلیپس گفت، خودروهای برقی تا 50 سال آینده تاثیر مهمی بر بازار نخواهند گذاشت.
اما آمارها نشان می دهد در چند سال اینده، شرکت های چوی، تسلا، و نیسان قصد دارند خودروهای برقی با قیمت حدود 30 هزار دلار را به فروش برسانند. دیگر شرکت های خودروسازی و شرکت های فن آوری میلیاردها دلار روی ده ها مدل جدید خودروهای برقی سرمایه گذاری کرده اند. تا سال 2020، قیمت برخی از این خودروها کمتر خواهد شد و عملکردی بهتر از همتایان بنزینی خود خواهند داشت.
اکنون سوال اینجاست که گسترش استفاده از این خودروها تا چه حد تقاضا برای نفت را کاهش خواهد داد؟
سال گذشته، با وجود افت قمیت نفت، میزان فروش خودروهای برقی در سطح جهان حدود 60 درصد افزایش یافت. اگر میزان فروش خودروهای برقی با همین روند افزایش یابد، تا سال 2023، تقاضا برای نفت 2 میلیون بشکه در ربوز کاهش خواهد یافت و این موجب ایجاد مازاد عرضه ای مشابه آنچه که در سال 2014 به وجود امد و افت شدید قیمت ها را به وجود اورد خواهد شد. البته ممکن است تدوام رشد 60 درصدی فروش این نوع خودروها در سال های آینده اندکی اغراق امیز باشد.
اما سوال دیگر این است که برق مصرفی این خودروها از کجا تامین خواهد شد؟ تا سال 2040، خودروهای برقی، 1900 تراوات ساعت برق مصرف خواهد کرد که معادل 10 درصدی کل برق تولید شده در سال گذشته میلادی است.
تولید برق از منابع انرژی پاک ددر حال افزایش است. از سال 2013، دنیا تولید برق از انرژی های بادی و خورشیدی به جای انرژی حاصل از زغال سنگ، گاز و فرآورده های نفتی را افزایش داده است. خودروهای برقی هزینه ذخیره باتری را کاهش خواهند داد و به ذخیره انرژی متناوت خورشیدی و بادی کمک خواهند کرد. در حرکت به سمت شکل گیری یک شبکه برق پاک، خودروهای برقی و انرژی های تجدیدپذیر هر دو به نفع یکدیگر عمل می کنند و هر یک تقاضای برای دیگری را افزایش می دهد.

منبع: تسنیم

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 53754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha