دعوت خودروسازان دنیا از روحانی

پرشین خودرو: رییس جمهور در حالی طی سومین همایش بین المللی صنعت خودرو سخنرانی خواهد داشت که به نظر می رسد وی از این فرصت برای دعوت دوباره از شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران، کاهش تعرفه خودرو و رقابتی سازی این صنعت استفاده خواهد کرد.

به گزارش «پرشین خودرو»، فردا و پس فردا، میهمانانی از شرکت های بزرگ خودروسازی و قطعه سازی دنیا به ایران خواهند آمد تا در سالن اجلاس سران، شاهد برگزاری سومین همایش بین المللی صنعت خودرو کشور باشند.

در این همایش که اولین اتفاق بین المللی مهم صنعت خودرو کشور در پسابرجام به شمار می رود، رییس جمهور نیز به عنوان میهمان ویژه سخنرانی خواهد کرد و این نشان می دهد همایش موردنظر برای دولت از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

این اهمیت از آن جهت است که در همایش سوم به دلیل اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های بین المللی، میهمانان بیشتر و سرشناس تری در مقایسه با دو دوره قبلی دارد و بنابراین فرصت بسیار خوبی برای ترغیب خودروسازان و قطعه سازان و طراحان خارجی به کشور وجود خواهد داشت.

از همین رو به نظر می رسد رییس جمهور سمت و سوی سخنرانی خود را به جاذبه های صنعت و بازار خودرو ایران برده و بدین واسطه، شرکت های خارجی را به سرمایه گذاری در «جاده مخصوص» ترغیب کند.

روحانی که تا به امروز بارها از آغوش باز ایران برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی سخن گفته، یک بار نیز (در اجلاس داووس) اختصاصی به صنعت خودرو پرداخته بود و از آمادگی دولت برای فروش سهام خودروسازان ایرانی به شرکت‌های خارجی صحبت به میان آورد.

هرچند با گذشت دو سال از این اظهارات، هنوز اقدامی عملی برای واگذاری سهام خودروسازان ایرانی به خارجی‌ها انجام نشده، با این حال به نظر می‌رسد دولت همچنان مایل به انجام این کار بوده و در پی فراهم آوردن مقدمات آن است. از همین رو برخی کارشناسان معتقدند روحانی طی سخنرانی خود در همایش صنعت خودرو، باز هم خارجی‌ها را برای سرمایه‌گذاری در خودروسازی ایران دعوت خواهد کرد.

به عبارت بهتر، دولت بدش نمی آید تمام یا بخشی از سهام خودروسازان کشور را در صورت پیدا شدن مشتریانی مناسب و واجد شرایط، به خارجی ها واگذار کند، چه آنکه رییس جمهور پیش تر در اجلاس داووس این موضوع را مطرح کرده بود.

با این حساب، تاکید دوباره رییس جمهور بر آمادگی دولت مبنی بر فروش سهام خودروسازان به خارجی ها، می تواند خارجی ها را بیش از پیش نسبت به این موضوع ترغیب کند. به اعتقاد کارشناسان، رییس جمهور در سخنرانی خود سعی خواهد کرد امنیت سرمایه گذاری در ایران پسابرجام را برای خارجی ها باورپذیر کرده و از این راه احتمال سرمایه گذاری آنها در صنعت خودرو کشور بالا ببرد.

از سوی دیگر اما این احتمال نیز وجود دارد که روحانی از برنامه دولت برای کاهش تعرفه واردات خودرو نیز بگوید، برنامه‌ای که ظاهرا قرار است درجهت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، به اجرا در بیاید. به هر حال ایران در حال فراهم کردن مقدمات پیوستن به سازمان تجارت جهانی است و یکی از پیش نیازهای اصلی تحقق این هدف، کاهش تدریجی تعرفه ها است.

منبع: اقتصادنیوز

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 53770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha