چرا خودروسازان جهانی ایران‌خودرو را انتخاب کردند

پرشین خودرو: مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در سومین همایش بین المللی صنعت خودرو بر اساس شاخص های اصلی اجتماعی و اقتصادی به بررسی وضعیت فعلی و آینده سرمایه گذاری های خودرویی در کشورهای مختلف دنیا پرداخت.

به گزارش «پرشین خودرو»، مهندس هاشم یکه زارع، مدیران شرکت های خارجی حاضر در همایش را مخاطب قرار داد و گفت: در نگاهی کلی و بر مبنای میزان توسعه یافتگی کشورهای دنیا را می توان به سه گروه، کشورهای پیشرفته، در حال توسعه و توسعه نیافته تقسیم کرد.

مهندس یکه زارع شاخص نرخ رشد جمعیت و توان خرید مردم را دو عامل مهم در تعیین تقاضای خودرو در کشورهای مختلف برشمرد و افزود: در کشورهای توسعه یافته نرخ رشد جمعیت منفی است و باوجود توان بالای خرید برای مردم، تقاضای خرید خودرو با کاهش مواجه است.

وی با بیان اینکه در کشورهای نوظهور و توسعه نیافته نرخ رشد جمعیت بالاست اما به دلیل توان پایین خرید، تقاضا برای خرید خودرو بسیار پایین است، افزود: در کشورهای در حال توسعه نرخ رشد جمعیت مثبت است و به دلیل پیشرفت های اقتصادی و افزایش نرخ تولید ناخالص ملی، توان خرید مردم برای خرید خودرو نیز افزایش پیدا کرده است. بنابراین جهت گیری سرمایه گذاری ها در یک روال منطقی به سمت این کشورها معطوف شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد: در سال 2005 حدود 66درصد فروش خودروهای جهان در کشورهای توسعه یافته بوده اما این عدد در سال 2014 به 46درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در سال 2005 سهم کشورهای در حال توسعه از فروش خودروهای دنیا 34درصد بود که این عدد در سال 2014 به 53درصد افزایش یافته است. نکته حائز اهمیت این است که از 53درصد ذکر شده، 47درصد در کشورهای بیریک، شامل برزیل، روسیه، هند و چین و 15کشور رایزینگ15 بوده است.

مهندس یکه زارع با بیان اینکه ایران یکی از کشورهای رایزینگ15 به شمار می رود و پیش بینی می شود در سال های آینده رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشد، اظهار کرد: همانطور که آمارها نشان می دهد تولید ناخالص ملی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشورها رو به فزونی است.

وی در ادامه به بررسی شاخص های اقتصادی در منطقه خاور میانه و کشورهای CISپرداخت و اظهار کرد: در این منطقه با 575میلیون نفر جمعیت، ایران در سال 2014 حدود 30درصد از تولید و 40درصد فروش خودرو را به خود اختصاص داده که این آمار نشان می دهد صنعت خودرو ایران می تواند مکان بسیار خوب و مطلوبی برای سرمایه گذاری شرکت های خودرو ساز و قطعه ساز جهانی باشد.

مهندس یکه زارع رتبه ایران در جمعیت منطقه را مکان دوم، در تولید ناخالص داخلی جایگاه سوم و در فروش خودرو و تعداد ناوگان خودرو رده نخست را در منطقه به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در بحث تولید خودرو ایران و ترکیه با سهمی حدود 84 درصد بیشترین سهم تولید خودرو را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: نیاز سالانه این منطقه حدود 4میلیون و 400هزار دستگاه خودرو است که 2میلیون و 700هزار دستگاه در منطقه تولید می شود و یک میلیون و 700 هزار دستگاه نیز از سایر مناطق کشورهای دنیا تامین می شود.

مهندس یکه زارع افزود: پیش بینی می شود تقاضای بازار خودرو در منطقه در سال 2025 به 6میلیون و 700هزار دستگاه برسد که از این میزان 2میلیون و 300هزار دستگاه نیاز بازار ایران باشد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه به مزیت های کلیدی ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه برای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: دسترسی مستقیم زمینی و آبی به 15کشور منطقه و آب های آزاد، برخورداری از ثبات و امینت بالا در مقایسه با سایرکشورها، نیروی کار متخصص و ارزان و ظرفیت مناسب شبکه قطعه سازی با پتانسیل هزار واحد قطعه سازی در استانداردهای جهانی از مزیت های ایران برای سرمایه گذاری های خارجی به شمار می رود که این مزیت های نشان می دهد ایران توانایی تبدیل شدن به هاب تولید و صادرات خودرو در منطقه را دارد.

مهندس یکه زارع افزود: ایران با 79میلیون نفر جمعیت دارای منابع غنی انرژی است که سهم صنایع از اقتصاد آن حدود 25 درصد بوده است. از این میزان 2.7 درصد سهم صنعت خودرو و قطعه سازی بوده و پیش بینی می شود با تحقق اهداف سند چشم انداز این سهم درافق چشم انداز 1404 به 4.1 درصد برسد.

وی با بیان اینکه ظرفیت خودروسازی ایران در حال حاضر 2میلیون و 150هزار دستگاه خودرو است که در سال 2025 باید به 3میلیون دستگاه افزایش یابد، افزود: از سال 1966 که ایران خودرو تاسیس شده، تاکنون 19میلیون دستگاه خودرو در ایران به فروش رسیده که از این میزان 93درصد تولید داخل بوده است و این امر نشان دهنده سهم بالای تولیدات داخل از فروش خودرو در ایران بوده است.

مهندس یکه زارع ارزش کل فروش خودرو و لوازم یدکی در سال 2014 در ایران را 23میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: سهم قابل توجهی از این ارزش در حوزه خودروهای سواری و سهم فروش قطعات از آن در حدود 5میلیارد دلار بوده است. پیش بینی می شود این ارقام تا سال 2025 به 45 تا 50میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه در سال 2013 رتبه فروش خودرو در ایران جایگاه بیستم دنیا بود که در سال2014 با افزایش فروش خودرو در ایران به جایگاه سیزدهم ارتقا یافت ، اظهار کرد: تا پایان سال 93 تعداد ناوگان خودرو در ایران حدود 17 میلیون خودرو است که تنها 6میلیون خودرو از آنها در 5سال اخیر تولید شده اند و این امر نشان می دهد که در 10سال آینده حدود10میلیون خودرو فرسوده بالای 15 سال از این خودروها باید نوسازی شوند به عبارتی حدود یک میلیون دستگاه تقاضای نوسازی در سال وجود خواهد داشت.

مهندس یکه زارع ادامه داد: گروه صنعتی ایران خودرو با تولید حدود 600 هزار دستگاه در سال 2014 جایگاه خود را از رده 32 به 25 در بین برندهای برتر خودروسازی جهانی ارتقا داده است.

وی افزود: ایران خودرو از بدو تاسیس تا کنون 9 میلیون و 500هزار دستگاه خودرو تولید کرده که 800هزار دستگاه از آن در سال 2012 بوده شده که این تعداد حدود 54 درصد کل خودورهای تولید شده در ایران است.

به گفته مهندس یکه زارع سهم ایران خودرو از تولید داخلی از حدود 47 درصد در سال 2012 به حدود 54 درصد در سال 2014 افزایش یافته است.

وی زنجیره ارزش گروه صنعتی ایران خودرو شامل طراحی و توسعه، صنعتی سازی، زنجیره تامین، فروش و خدمات پس از فروش دانست و افزود: ایران خودرو و صنعت قطعه سازی کشور به جز بخش کفی و پلتفرم، توان طراحی سایر بخش های یک خودرو را به دست آورده اند و تجهیزات لازم برای این امر را نیز در اختیار دارند.

مهندس یکه زارع در پایان به مزیت های کلیدی گروه صنعتی ایران خودرو برای جذب سرمایه های خارجی اشاره کرد و گفت: رهبری بازار خودروی ایران با سهم 54درصدی، برخورداری از خطوط و سالن های تولید پیشرفته، دارا بودن شبکه گسترده و توانمند فروش و خدمات پس از فروش، نیروی کار متخصص و آموزش دیده، شبکه توانمند قطعه سازی، ظرفیت تولید بالا در سال و سابقه همکاری با شرکت های مطرح جهان از پتانسیل های موجود در گروه صنعتی ایران خودرو به شمار می رود.

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.


 

کد خبر 53827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha