استاندارد خودروهای جدید «پژو» بررسی می‌شود

پرشین خودرو: رئیس سازمان ملی استاندارد از بررسی استاندارد خودروهای جدید پژو خبر داد و در مورد بنزین وارداتی گفت: ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارداتی از شمال به دلیل کیفیت پایین عودت داده شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، نیره پیروزبخت امروز در نشستی خبری با بیان اینکه بعد از انعقاد قرارداد جدید پژو و ایران خودرو موضوع مقررات و استانداردهای اجباری محصولات جدید پژو در ایران مطرح شد، اظهار داشت: قرار شده در قالب یک کارگروه که اعضای آن نمایندگان سازمان استاندارد، وزارت صنعت، خودروساز داخلی و خارجی است، کیفیت و استاندارد خودروهای جدید پژو که قرار است در ایران تولید شود بررسی گردد.

وی در خصوص نتایج ارزیابی کیفیت بنزین وارداتی و داخلی نیز با اعلام اینکه ما چیزی به نام محرمانه نداریم در واکنش به انتقاد خبرنگاران مبنی بر اینکه شما قبلا اعلام کرده بودید این قرارداد محرمانه است، افزود: یک سری برنامه ریزی‌ها و نمونه‌برداری‌هایی باید از کلان شهرها برای ارزیابی کیفیت بنزین انجام می‌شد اما این موضوع محرمانه بودن نتایج را اعلام نمی‌کند بلکه بنده به محض کسب نتایج نهایی آنها را اعلام خواهم کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: ما بیشتر به دنبال مقایسه وضعیت عرضه بنزین در داخل کشور هستیم و این موضوع را می‌خواهیم به صورت ریشه‌ای و تحلیلی ارزیابی و نتایج را حتماً اعلام خواهیم کرد.

پیروزبخت با بیان اینکه سال آینده نمونه برداری از کیفیت بنزین عرضه شده در کلان‌شهرها افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: پیش از این تجهیز آزمایشگاه‌ها با مشکلات مالی همراه بود اما خوشبختانه این موضوع برطرف شده و به صورت کامل می‌توانیم با استفاده از تجهیزات آزمایشگاه‌ها نمونه برداری‌های بنزین را ارزیابی کنیم.

*به وزارت صنعت پیشنهاد کردیم تولید و عرضه هر خدمتی در بازار با پیوست استاندارد باشد

وی در رابطه با استاندارد کالاهای وارداتی که امروز شاهد حضور گسترده آنها در سطح بازار هستیم نیز گفت: کلاً تمام کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری است باید استانداردها را رعایت کند. حال این موضوع هم برای تولیدات داخل و چه وارداتی‌ها باید اجرایی شود. سازمان استاندارد به مسئولان تأکید کرده که باید پیوست استاندارد بر روی کالاها درج شود. برای گسترش این موضوع به وزارت صنعت پیشنهاد کرده‌ایم تولید و عرضه هر خدمتی در بازار با پیوست استاندارد باشد. البته این موضوع قرار است به کمیسیون زیربنایی رفته و در آنجا به تصویب برسد.

پیروزبخت به مصوبه جدید دولت در مورد سازمان ملی استاندارد اشاره کرد و اظهارداشت: براساس این مصوبه انتخاب رئیس سازمان با پیشنهاد شخص رئیس جمهور یا معاون اول وی و با حکم رئیس جمهور انجام خواهد شد و رئیس سازمان استاندارد در حد معاون رئیس جمهور خواهد بود.

وی افزود: بررسی 5 ماده در این مورد در کمیسیون ویژه از روز گذشته در حال انجام است که در جلسه بعدی صحن علنی مجلس این 5 ماده مطرح خواهد شد و بعد از آن به شورای نگهبان ارائه می‌شود.

*گزارش بررسی کیفیت بنزین کلان شهرها هنوز نهایی نشده است

رئیس سازمان ملی استاندارد به ارائه توضیحاتی درباره آخرین گزارش سازمان ملی استاندارد درمورد کیفیت بنزین عرضه شده پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه آزمایشگاه ارزیابی بنزین در هرمزگان افتتاح شده است و امروز می‌توانیم هم کیفیت بنزین های وارداتی و داخلی را در این آزمایشگاه مورد بررسی قرار دهیم.

پیروزبخت با اشاره به اینکه از 8 کلان شهر نمونه‌برداری‌های بنزین انجام شده است تصریح کرد: اعلام نتایج زمان بر است و هنوز به مرحله نهایی نرسیده‌ایم. البته به محض کسب نتایج آنها را اعلام خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر از 8 کلانشهر نمونه برداری‌ها از بنزین سوپر، معمولی و یورو 4 انجام شده است. به نحوی که در دی و بهمن ماه امسال بیش از 150 نمونه برداری صورت گرفته است و تا فروردین ماه نیز ادامه خواهد داشت.

*30 مورد معیار جدید به استاندارد خورو افزوده می شود

رئیس سازمان ملی استاندارد در رابطه با تجدید نظر استاندارد خودرو نیز گفت: سازمان ملی استاندارد تجدید نظر استاندارد خودرو را آغاز کرده و قرار است استانداردها از 51 به 82 استاندارد ارتقا پیدا کند. البته در حال حاضر استاندارد خودرو 55 است که 4 مورد آن به بخش آلایندگی ارتباط داشته و مسئول آن سازمان محیط زیست است.

پیروزبخت تصریح کرد: امیدواریم 30 مورد استاندارد خودرو در سال 95 مصوب و در مجموع استاندارد خودرو به 82 مورد ارتقا پیدا کند. در استانداردهای خودرو ما دو موضوع عملکرد و کیفیت خودرو را مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: باید بحث ارتقای استاندارد خودرو در شورای عالی استاندارد تصویب شود اما باید بگویم این موضوع نباید تأثیری در قیمت خودرو داشته باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد در رابطه با بنزین‌های وارداتی نیز اظهار داشت: واردات بنزین باید براساس استانداردهای ملی انجام شود هم اکنون در خوزستان نیز یک آزمایشگاه برای بررسی کیفیت محموله‌های بنزین‌های وارداتی فعالیت می‌کند.

*12 میلیون لیتر بنزین وارداتی غیراستاندارد عودت شد

پیروزبخت با اشاره به اینکه نتایج نشان می‌دهد که مشکلی در واردات بنزین وجود ندارد، گفت: درسال 94 بیشتر واردات مطابق با استاندارد بوده است اما تعدادی از محموله‌ها از شمال کشور وارد شده بود که استاندارد لازم را نداشت و ما آنها را عودت داریم. این محموله عودت داده شده حدود 12 میلیون لیتر بنزین بود که در مقایسه با حجم بنزین‌های وارداتی رقم زیادی نبوده است.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از ورود محموله‌های بنزین وارداتی به کشور واردات را از مرز شمالی قطع کرده‌ایم، افزود: از بندر جنوب یعنی بندرعباس و خوزستان نیز سه تا چهار محموله با استانداردهای ملی انطباق نداشتند که این موارد جزئی بود و آثار آلایندگی زیادی نداشتند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مشکلی در واردات بنزین وجود ندارد افزود: آن موارد جزئی را نیز اصلاح کرده‌ایم تقریبا بعد از آن هیچ محموله‌ای که با استاندارد ملی انطباق نداشته باشند وارد نشده است.

پیروزبخت در رابطه با واردات خودرو نیز گفت: واردات خودرو تابع مقررات داخلی است اما ارتقا آن تابع مقررات داخلی نیست. اگر لازم بدانیم استانداردهای خودروهای وارداتی را نیز افزایش می‌دهیم.

وی اضافه کرد: احتمالا سال 95 با تفاهم نامه‌ای که با وزارت صنعت انجام می‌دهیم استاندارد ملی را برای خودروهای وارداتی بالای 80 مورد اجرایی خواهیم کرد.

منبع: تسنیم

کد خبر 54005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha