قیمت بنزین با نرخ تورم و دلار تعیین می‌شود!؟

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از به مدار بهره برداری آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مهرماه سال ۹۵ خبر داد و گفت: با به مدار آمدن این پالایشگاه واردات بنزین متوقف خواهد شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، سیدناصر سجادی در نشستی خبری اظهار داشت: در اسفندماه سال گذشته تجربه رشد قابل توجه مصرف بنزین را در روزهای پایانی سال شاهد بودیم به طوری که در روز 28 اسفند 93 به میزان 104 میلیون لیتر بنزین به مصرف رسید و این رقم در روز 29 اسفند به 95 میلیون لیتر رسید و در مجموع در دو روز شاهد مصرف 20 میلیون لیتری بنزین بودیم.

وی افزود: در حال حاضر تمام مخازن پمپ‌های بنزین در مسیرهای پرتردد پر است و نفت کش‌های اضافه در محورهای پرتردد برای ایام نوروز و روزهای پایانی سال در کنار جایگاه‌های سوخت مستقر خواهند شد تا هیچ خللی در سوخت رسانی به مسافران نوروزی بوجود نیاید و با استفاده از تجربه سال گذشته امادگی کاملی برای تأمین سوخت نوروزی داریم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: درسال 94 تاکنون رکورد مصرف بنزین مربوط به روز دوازدهم فروردین است که در حدود 106 میلیون لیتر بنزین در این روز به مصرف رسید.

سجادی ادامه داد: از اواخر بهمن ماه امسال گشت‌های ویژه نوروزی برای کنترل فعالیت عرضه فراورده‌های نفتی در سراسر کشور تشکیل شد و تاکنون یک نوبت بازدید از جایگاه‌های عرضه مسیرهای پرتردد صورت گرفته و در ادامه ماه جاری نیز نوبت دیگری بازدید از جایگاه‌های عرضه صورت خواهد گرفت و در ایام نوروز نیز بازدید گشت‌های نوروزی به طور مستمر ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در 11.5 ماه گذشته از سال 94 به طور متوسط روزانه 70.6 میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف رسید و درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته این رقم روزانه 69.2 میلیون لیتر بوده در یک سال گذشته تنها شاهد 2 درصد رشد مصرف بنزین در کشور بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در سال جاری شاهد تک نرخی شدن بنزین از اوایل خردادماه بودیم و با تمام شدن تدریجی سهمیه 700 تومانی بنزین میزان مصرف این فرآورده نفتی منطقی شد و امارها نشان می‌دهد اگر چیزی به عنوان سهمیه باشد مردم سعی می‌کنند حتماً این سهمیه را دریافت کنند و مصرف کنند و تک نرخی شدن بنزین در عمل به منطقی شدن مصرف این فرآورده نفتی انجامیدو دیگر التهاب مصرف سهمیه‌ها در مصرف بنزین شاهد نبودیم.

سجادی با بیان اینکه در سال جاری در تمامی فرآورده‌های نفتی به جز بنزین کاهش مصرف داشتیم اذعان داشت دلیل عمده کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی این است که سیاست توسعه گاز در دستور کار دولت قرار دارد و در تمام نقاطی که امکان جایگزینی گاز با مصرف فرآورده‌های نفتی وجود داشته باشد این سیاست اعمال خواهد شد.

وی افزود: در یازده ماه گذشته از سال 94 در مجموع شاهد کاهش 10 درصدی مصرف نفت سفید، کاهش 18 درصدی مصرف نفت گاز و شاهد کاهش 36 درصدی مصرف نفت کوره نسبت به مدت مشابه سال 93 بودیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خاطرنشان کرد: در 11.5 ماه ابتدایی سال 93 در مجموع روزانه به طور متوسط 160 میلیون لیتر فرآورده نفتی به جز بنزین در کشور به مصرف رسید که این رقم در مدت مشابه سال جاری به روزانه 126 میلیون لیتر کاهش یافت و در مجموع شاهد کاهش 12 میلیارد لیتری مصرف نفت کوره، نفت گاز و نفت سفید در یک سال گذشته بودیم.

سجادی گفت: در 11.5 ماه گذشته از سال 94 به طور متوسط روزانه 82.5 میلیون لیتر نفت گاز در کشور به مصرف رسید در حالیکه متوسط مصرف روزانه این فراورده نفتی در مدت مشابه سال قبل 100.6 میلیون لیتر بود و تنها از بخش مصرف نفت گاز 6.7 میلیارد لیتر صرفه جویی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در تمامی فرآورده‌های نفتی به جز بنزین مازاد بر میزان مصرف تولید داریم و این تولید مازاد را به بخش صادرات اختصاص می‌دهیم گفت: تنها فرآورده‌ای که هنوز در تأمین آن به میزان نیاز مصرفی کشور کمبود داریم، بنزین است که با به مدار بهره برداری وارد شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس از مهر 95 واردات بنزین متوقف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خاطرنشان کرد: در 11.5 ماه گذشته از سال 94 به طور متوسط روزانه 70.6 میلیون لیتر مصرف بنزین در کشور داشتیم که از این رقم به طور متوسط 9 میلیون لیتر در روز را وارد کرده‌ایم؛ در حالیکه میزان متوسط واردات روزانه بنزین در سال گذشته 4.5 میلیون لیتر بوده است.

سجادی ادامه داد: در 11 ماهه سال 94، 117 هزار تن گاز مایع صادر شده است درحالی که این رقم در سال گذشته 24 هزار تن بوده است که از 5 برابر شدن صادرات این فراورده نفتی حکایت دارد.

وی افزود: در مدت گذشته از سال 94 حدود 5 هزار تن سوخت هواپیما صادر کردیم که عمده این صادرات به کشور افغانستان بوده درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته این رقم 2.4 هزار تن بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به ظرفیت‌های کشور در بخش سوخت رسانی به کشتی‌ها اذعان داشت: در سال گذشته روزانه 10.3 میلیون لیتر سوخت در بخش بانکرینگ عرضه شد و برنامه ریزی شده بود که درسال 94 این رقم 20 درصد رشد داشته باشد، درحالیکه در 11 ماهه سال 94 این رقم با 25 درصد رشد به روزانه 13 میلیون لیتر رسید که تنها در بخش نفت گاز که برای بانکرینگ متقاضی چندانی ندارد، در سال جاری 790 هزار لیتر در روز سوخت بانکر کردیم که این رقم در سال گذشته 435 هزار لیتر بود.

سجادی با تأکید براینکه سیاست فروش مرزی گازوئیل با قوت ادامه خواهد داشت، گفت: قیمتی که نفت گاز در داخل کشور عرضه می‌شود لیتری 300 تومان است درحالیکه این رقم در کشورهای همسایه به مراتب بیشتر از این میزان است و جاذبه‌های قاچاق گازوئیل بسیار زیاد است. از این رو ما سیاست فروش مرزی گازوئیل را اعمال کردیم تا این فرآورده نفتی با نرخی متفاوت از داخل کشور در مرزها به فروش برسد و در حالیکه در 11 ماهه سال گذشته میزان فروش مرزی نفت گاز 170 میلیون لیتر بود این رقم در 11 ماهه سال جاری به 416 میلیون لیتر رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری میزان اقبال مردم به سوخت سی ان جی بیشتر شده است، گفت: درسال 93 روزانه 20 میلیون مترمکعب سوخت سی ان جی در کشور مصرف شد درحالیکه این رقم در مدت گذشته از سال 94 به روزانه 21 میلیون مترمکعب رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بیان کرد: در بخش سوخت رسانی به نیروگاه‌ها در 11 ماهه سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 16 درصد افزایش در میزان گازرسانی مواجه بودیم که به همین میزان از مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها کاسته شد و در این مدت شاهد کاهش 36 درصدی مصرف نفت گاز و کاهش 33 درصدی مصرف نفت کوره در نیروگاه‌های کشور بودیم.

سجادی تصریح کرد: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در شرکت ملی پشخ فرآوردهای نفتی اجرا شد پروژه عرضه نفت گاز بخش حمل و نقل بر اساس پیمایش است. و در حالیکه پیش از این عرضه سوخت به خودروهای گازوئیل سوز به صورت گروه بندی سهمیه بندی می‌شددر بستر سامانه هوشمند فعلی سوخت تغییرات اساسی انجام دادیم تا با اطلاعاتی که ماهانه از پیمایش خودروهای گازوئیل سوز از وزارت راه و شهرسازی می‌گیریم و براساس الگریت‌های تعریف شده در سامانه که در هر 100 کیلومتر همراه با بار و یا بدون بار میزان سوخت مورد نیاز یک خودرو را مشخص می‌کند، از ابتدای مهر 94 عرضه سوخت گازوئیل در بخش حمل و نقل براساس پیمایش اجرایی شده که در 5 ماه اجرای این مصوبه شاهد کاهش 15.5 درصدی مصرف نفت گاز در بخش حمل و نقل بودیم به طوری که روزانه نسبت به 5 ماه مشابه سال گذشته 7.8 میلیون لیتر در مصرف گازوئیل بخش حمل و نقل کاهش داشتیم.

وی افزود: در 5 ماهه مهر تا بهمن سال 93 روزانه 50.2 لیتر گازوئیل در بخش حمل و نقل مصرف شد این رقم در مدت مشابه سال جاری روزانه 42.4 میلیون لیتر بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه بنزین 1000 تومانی اکنون هیچ جاذبه‌ای برای قاچاق ندارد، گفت در حالیکه رشد مصرف بنزین در طول یک سال گذشته 2 درصد بوده رشد مصرف این فرآورده نفتی مرزی کمتر از دو درصد بوده و این نشان می‌دهد میزان قاچاقی که از تهیه بنزین از بخش‌های مرزی کشور صورت می‌گرفته با کاهش و توقف همراه بوده است.

سجادی با بیان اینکه سیاست دولت حفظ سامانه سوخت است، گفت: اینکه برخی اخبار حاکی از این است که سامانه هوشمند سوخت در معرض نابودی است به هیچ وجه صحت ندارد و قرار نیست این سامانه از بین برود چرا که آنچه در خصوص ساماندهی عرضه نفت گاز براساس پیمایش به خودروها انجام شد کاملاً در بستر همین ساامنه بوده و تا زمانی که نفت گاز را به نرخ پایین در کشور عرضه می‌کنیم باید این سامانه را حفظ کنیم تا نفت گاز نیز مثل بنزین به قیمت واقعی نزدیک شود.

وی افزود: طرح جدیدی برای توقف عرضه سوخت نفت گاز به خودرهای بیمه شخص ثالث آماده شده که با اداره مرکزی بیمه در حال هماهنگی هستیم تا مشخصاً تعداد خودروهای نفت گاز سوز که فاقد بیمه شخص ثالث هستند شناسایی شده تا این طرح به اجرا درآید.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: حدود 100 هزار خودروی نفت گاز سوز فاقد بیمه شخص ثالث در کشور در حال تردد هستند که ما هماهنگی های لازم را در خصوص بانک‌های اطلاعاتی وزارت نفت و وزارت راه و ادارات بیمه مرکزی انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم از ماه‌های ابتدایی سال آینده این طرح را اجرایی کنیم.

سجادی از برندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت به عنوان یکی از برنامه‌های سال 95 این شرکت نام برد و گفت: حدود 6 هزار پایگاه عرضه سوخت در کشور داریم که تک مالک هستند و کار رفق و فتق امور آنها کمی پیچیده است؛ در نیمه دوم سال جاری کار جدیدی را شروع کردیم تا جایگاه‌ها تحت برندهایی فعالیت کنند که کل دستورالعمل‌های برندسازی آماده شده و ضوابط برند شدن جایگاه‌ها تهیه شده و گزارش آن به وزیر نفت ارائه شده است و هر زمان که وزیر نفت این گزارش را تصویب کند در خصوص اجرای آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: اولین برند در اصفهان شکل گرفته و حدود 40 جایگاه در اصفهان تحت عنوان یک برند قرار است به بهره برداری برسد که هفته آینده از این تعداد 20 جایگاه آماده افتتاح خواهد شد؛ این الگویی است که در کل کشور در حال پیگیری است تا در قالب برند، جایگاه‌های تک سکو را احداث کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه عرضه سوخت به ایرلاین‌ها به صورت نقدی انجام می‌گیرد گفت: برخی ایرلاین‌ها وثیقه‌هایی را گذاشته‌اند تا فروش اعتباری یک ماهه سوخت برای آنها انجام شود اما یک سری که بدحساب بودند فقط می‌توانند نقدی اقدام به خرید سوخت کنند و برای بدهی‌های معوق ایرلاین‌ها تقسیط انجام شده اما چک برخی از این شرکت‌های هواپیمایی برگشت شده که در این زمینه در حال مذاکره هستیم.

سجادی در خصوص کارمزد جایگاه‌های سوخت گفت: کارمزد جایگاه‌های عرضه بنزین در سال جاری 35 درصد افزایش داشته و از ابتدای اسفند پرداخت معوقات این جایگاه‌ها آغاز شده و تا هفته گذشته 60 تا 70 درصد این معوقات پرداخت شده و پرداخت ادامه آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت جهانی بنزین حدود 1200 تومان است گفت: اگر قیمت نفت و قیمت دلار افزایش پیدا کند مجدداً قیمت فعلی بنزین کارایی خود را در کنترل مصرف از دست می‌دهد و ما توصیه‌مان این است که قیمت بنزین را ثابت نگه نداریم و متناسب با تورمی که در جامعه وجود دارد این قیمت افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در خصوص افزایش 5 درصدی قیمت فرآورده‌های نفتی که گویا در مجلس مورد طرح قرار گرفته من نیز از روزنامه‌ها مطلع شدم و تا زمانی که ابلاغی در این خصوص صورت نگیرد قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد.

منبع: تسنیم
 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 54019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha