کد خبر 54265
۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
معضل بی‌پایان تک‌سرنشین‌ها در پایتخت

پرشین خودرو: خودروهای شخصی تک سرنشین یا دو سرنشین در کلانشهرهای ایران به معضلی جدی برای مدیریت شهری تبدیل شده،اتومبیل هایی که ثمره تردد انبوه آنها در کنار پرهیز بخش قابل توجه مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به ترافیک،ازدحام،هدر رفت زمان ، انرژی و آلایندگی هوا است.

به گزارش «پرشین خودرو»، استفاده از خودروی شخصی تک سرنشین و یا دو سرنشین در پایتخت و بسیاری از کلانشهرهای دیگر ایران به معضلی جدی مبدل شده است.

حمل و نقل عمومی یکی از مولفه های اساسی در تحقق توسعه پایدار در جوامع متعدد محسوب می شود که بطور طبیعی بر مبنای این قاعده و مولفه تاثیرگذاری آن در ایران نیز از چنین چارچوبی جدا نیست.

یکی از اصلی ترین مشکلات کلانشهرهای ایران در حال حاضر به استفاده فراتر از قاعده سواری ها و خودروهای شخصی معطوف می شود.

ترافیک،کندی روند تردد و حمل و نقل،آلودگی و آلایندگی هوا،بی نظمی و نازیبایی سیمای شهری،تنها بخشی از پیامدها و عوارض ناخوشایند کثرت خودروهای سواری در معابر سواره روی شهری است.

**هدر رفت روزانه 10 هزار میلیارد تومان در ترافیک پایتخت

طبق آمار منتشر شده ،تنها در شهر تهران روزانه 17 میلیون سفر شهری انجام می شود که با احتساب سفرهای شهری روزانه 20 میلیون ساعت وقت شهروندان تهرانی در ترافیک هدر و تلف می شود.

بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده،از نظر ریالی این میزان معادل 10 هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده است.

عوامل بسیاری در تشدید بروز و ظهور فزاینده خودروهای سواری و تک سرنشین در ایران تاثیر گذار است که در ذیل به بخشی از آنها اشاره می شود.

** فقدان حمل و نقل عمومی مناسب و متناسب با جمعیت شهری

در حال حاضر شهر تهران قریب به 172 کیلومتر خط مترو و 190 کیلومتر خط اتوبوس تندرو دارد اما حمل و نقل عمومی فعلی جوابگوی تقاضای مسافرت درون شهری(17 میلیون سفر روزانه)نیست.

** بافت قدیمی شهر و معابر و خیابان های غیر استاندارد

فرسودگی بافت شهری،کم عرض بودن خیابان،یکی از دلایل موثر در بروز و تشدید خودروهای تک سرنشین در کلانشهرهای ایران محسوب می شود.

** انباشت سرمایه و رشد فزاینده ثروت

متمرکز بودن بسیاری از مراکز پول ساز و گروه های متعدد مردمی در پایتخت باعث می شود گردش سرمایه در این منطقه افزایش یابد و به تبع وجود فروشگاه های خرید متعدد و متکثر نیز مزید بر علت شده تا میل به حضور در چنین مراکزی و همچنین مهاجرت به شهر تهران با افزایش هر چه بیشتر خودروها همراه شود.

**حجم انبوه خودروهای شخصی

افزایش بی رویه خودروهای شخصی در پایتخت اعم از تولید داخل و یا وارداتی از دیگر عواملی است که بر مبنای آن بطور طبیعی به حجم ترددها افزوده است.

به عبارت دیگر می توان گفت توازن و بالانس مطلوبی میان جمعیت موجود وخودروهای خریداری شده توسط مردم وجود ندارد و همین امر کافی است تا شرایط دشواری در عرصه مدیریت شهری لحاظ شود.

حال در کنار این حجم انبوه،دولت نیز با ارائه تسهیلات برای خارج کردن خودرو از بازار رکود بر بار تعدد و کثرت اتومبیل ها در پایتخت افزود.

مجموعه این عوامل در کنار یکدیگر، منتج به وضعیت نابهنجار امروز شده که رفع آن مستلزم فرهنگ سازی تمامی دستگاه های ذیربط و ورود جدی توام با برنامه ریزی معقولانه بین دستگاهی خواهد بود.

منبع: باشگاه

کد خبر 54265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha