کد خبر 54540
۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
نارضایتی هلال احمر از آمار تصادفات

پرشین خودرو: معاون جمعیت هلال احمر گفت: آمارهای ما در بحث تصادفات جاده ای قابل قبول نیست.

به گزارش «پرشین خودرو»، جمال الدینی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره چرایی آمار بالای حوادث و تلفات جاده ای افزود: عوامل انسانی در تصادفات جاده ای نقش بالایی دارند و با توجه به آماری که اعلام شد، 403 فوتی در صحنه تصادفات اتفاق افتاده که البته به نظر می رسد این آمارها با افزایش دو درصدی که ما در انتقال بیماران به بیمارستان داشتیم، کاهش چشمگیری در آمارهای فوتی نداریم.


وی گفت: مهمترین عامل تلفات جاده ای مسلماً انسانی است که نقش بالای 50 درصد را دارد اما واقعیت این است که نقش انسانی را نمی توان نادیده گرفت، هرچند که ممکن است عوامل غیرانسانی مانند زیرساخت های جاده ای یا وسایل نقلیه بر آن تأثیرگذار باشد.


معاون جمعیت هلال احمر افزود: حدود 50 درصد علت تصادفات ما واژگونی بوده است که در آن عوامل انسانی نقش تعیین کننده ای دارد و در واقع نمی توانیم از این نقش تعیین کننده غافل باشیم.


جمال الدینی در ادامه با بیان اینکه آمارهای ما آمار قابل قبولی نیست، گفت: آمارهای ما بین 16 هزار تا 17 هزار و 900 متغیر است و طبق آمار سازمان بهداشت جهانی نیز هر 30 دقیقه یک نفر در کشور ما فوت می کند و هر یک دقیقه یک مجروح داریم.


وی افزود: ما یک درصد جمعیت جهان را داریم، یک و نیم درصد میزان فوتی را داریم.


جمال الدینی گفت: کشورهای توسعه نیافته یک درصد خودرو را در اختیار دارند توانستند مرگ و میر خود را در بحث حمل و نقل جاده ای زیر 20 درصد کاهش بدهند.


وی با بیان اینکه 17 هزار و خرده ای آمار بسیار بالایی است، افزود: 10 تا 15 برابر این تعداد مجروح ناشی از تصادفات جاده ای داریم که گروه سنی آنها 15 تا 29 سال است.


معاون جمعیت هلال احمر ادامه داد: نباید فراموش کنیم که یک خودرو در سال های اخیر مقام نخست را در تصادفات دارد و نزدیک به 51 درصد تصادفات نیز در شعاع 30 کیلومتری شهرها اتفاق می افتد که باید فکری برای آن کرد.


جمال الدینی گفت: ما در سازمان هلال احمر نقش مدافعگری را داریم اما نباید فراموش کنیم که آمارهای ما از بسیاری از کشورها بالاتر است و حتی از کشورهای توسعه نیافته نیز میزان مرگ و میر ما بالاتر رفته و برخی کشورها که از لحاظ سطح فرهنگی و اقتصادی از ما وضعشان نامطلوبتر است اما میزان فوتی ناشی از تصادفات جاده ای آنها کمتر از ماست.


وی درباره کاهش زمان رسیدن به سر صحنه تصادف نیز گفت: این زمان به 9 دقیقه و 27 ثانیه کاهش یافته که البته با نُرم جهانی که 8 دقیقه است فاصله داریم.


جمال الدینی ادامه داد: البته 62 درصد حوادث را به ما اطلاع دادند و ما توانستیم در حوادث رانندگی حضور و امدادرسانی کنیم.


وی گفت: البته ما احساس می کنیم که آمار کشته های ما در ایام نوروز از بقیه ماه های سال خیلی بالاتر است در حالی که این گونه نیست، آمار کشته های ما در فروردین و اردیبهشت گاهاً کمتر از ماه های دیگر است و در واقع پیک تلفات جاده ای ما در شهریور ماه است و در واقع نمودار کشته های جاده ای ما چند ماه آینده مشخص می شود.


معاون وزیر بهداشت هم گفت: مأموریت های ما نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته که این افزایش به خاطر گسترش پایگاه های ما بوده است.


دکتر آقاجانی در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما در خصوص چرایی آمار بالای حوادث و تلفات جاده ای افزود: ما در نوروز امسال عملیات بسیار گسترده ای را در اورژانس کشور انجام دادیم به طوری که 154 هزار مأموریت انجام شد که در واقع 20 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت.


وی گفت: ما پنج هزار آمبولانس مستقر کردیم و این تعداد مأموریت را انجام دادیم 33 هزار مأموریت مربوط به حوادث ترافیکی است که 24 درصد افزایش را در مقایسه با سال قبل داریم البته بخش عمده ای از این افزایش مأموریت ها مربوط به افزایش پوشش و گسترش پایگاه های ماست.


آقاجانی ادامه داد: در واقع در مجموعه کشور، پوشش مأموریتی ما از 70 درصد به 80 درصد رسیده است اما اینکه تمام جاده های کشور را پوشش کامل داشته باشیم، این گونه نبوده، چرا که بیش از 150 هزار کیلومتر جاده فرعی روستایی و نقاط حادثه خیز داریم ضمن اینکه 800 پایگاه از برنامه پنجم عقب هستیم و اعتبارات لازم نیز در این چند سال اخیر برای توسعه اورژانس اختصاص نداده اند و هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم.


وی گفت: اما به طور کلی امسال به دلیل مأموریت های گسترده و استفاده از 22 بالگرد اورژانس و افزایش تعداد آمبولانس ها و با بکارگیری 18500 نیروی انسانی توانستیم حوادث جاده ای را پوشش مناسبی بدهیم.


معاون وزیر بهداشت درباره میانگین زمان رسیدن به سر صحنه تصادفات نیز گفت: آمار دقیقی ندارم اما به دلیل افزایش پایگاه ها، زمان حضور ما نسبت به قبل کاهش یافته است.



رئیس پلیس راه راهور هم گفت: ما در حوزه ایمنی خودرو، راه ها و حتی حوزه بهداشت با استاندارد جهانی فاصله داریم به طوری که 50 درصد کشته های تصادفات جاده ای بعد از انتقال از صحنه تصادفات هستند.


سرهنگ حمیدی در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما در بحث حوادث رانندگی افزود: رتبه بندی جهانی متناسب با جمعیت و تعداد خودروهاست اما آن چیزی که نُرم منطقی است و در دنیا وجود دارد متناسب با تعداد خودرو، این تصادفات مقایسه می شود.



وی ادامه داد: اکنون تعداد تلفاتی که داریم در میانگین کشورهای آسیایی وضع ما بهتر است و از میانگین دنیا که عدد مشخصی دارد، شرایط ما باز بهتر است.


سرهنگ حمیدی اضافه کرد: تنها تفاوت فاصله ما با کشورهای اروپایی است که آنها نیز به لحاظ جغرافیا، فیزیک و نوع خودرو، ایمنی و سامانه های کنترلی، کاملاً‌ با ما متفاوت هستند.


وی ادامه داد: کشور ما کشوری پهناور است که در یک نقطه بارش برف و باران داریم و همزمان در نقطه دیگر توفان شن است، ضمن اینکه ما کشوری زمین پایه ایم یعنی بیش از 93 درصد مسافرت ها و حمل و نقل ما به صورت جاده ای صورت می گیرد و حمل و نقل هوایی درصد کمی را در این خصوص به خود اختصاص می دهد.


رئیس پلیس راه راهور گفت: با مقایسه این شرایط مشخص می شود که وضعیت نابسامانی در تصادفات جاده ای نداریم که البته در یک مقطع، تصادفات ما زیاد بود و در یک سال 28 هزار کشته داشتیم اما با اصلاح قوانین، آموزش، اطلاع رسانی و برخورد های پلیسی در مجموع این آمارها کاهش پیدا کرد به طوریکه پایان سال 94 به حدود 16 هزار نفر رسیدیم.


سرهنگ حمیدی اضافه کرد: یعنی آن 28 هزار نفر علیرغم افزایش خودرو و جمعیت نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه کاهش داشته است.


وی گفت: روندی که در دنیا و یا برخی کشورها اتفاق می افتد برای کاهش 10 تا 15 درصدی است که البته کاهش آن 15 سال طول می کشد اما ما در داخل کشور با اقدامات جهادی که در همه بخش ها صورت گرفت 10 تا 12 هزار نفر کاهش کشته داشتیم.


سرهنگ حمیدی افزود: البته ما در حوزه ایمنی خودرو، ایمنی راه ها و حتی بهداشت فاصله داریم به طوری که 50 درصد کشته های ناشی از حوادث رانندگی بعد از انتقال از سر صحنه تصادفات است و در واقع نیاز به تجهیز گروه های امدادی داریم.


وی درباره کاهش 4 درصدی حوادث رانندگی در ایام نوروز نیز گفت: در بحث کاهش حوادث رانندگی مسلماً افزایش جریمه ها مؤثر بوده است که ما در حوزه پیشگیری باید اقدامات مؤثری انجام دهیم که یکی از راه های پیشگیری، افزایش هزینه تخلفات است.


رئیس پلیس راه راهور افزود: اکنون شش- هفت درصد تولید ناخالص ما هزینه تصادفات جاده ای می شود.
سرهنگ حمیدی درباره اینکه چه خودروهایی بیشترین تصادفات را داشته اند گفت: خودروهای سواری بیشترین تصادفات جاده ای را داشتند که پراید با 23 درصد و موتور با 20 درصد بالاترین آمار را دارند و عمده تصادفات نیز واژگونی بوده است.


مدیرکل ایمنی و حریم راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور هم گفت: شناسایی نقاط حادثه خیز؛ برنامه ای برای ارتقای کیفی راه هاست.


مهران قربانی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره چرایی آمار بالای حوادث و تلفات جاده ای افزود: در بحث شناسایی نقاط حادثه خیز، ما به دنبال ارتقای سطح کیفی راه ها هستیم و حتی کشورهای پیشرفته نیز به دنبال شناسایی نقاط حادثه خیز خود هستند تا آن را ارتقاء دهند.



وی با بیان اینکه این گونه نیست که تمامی تصادفات جاده ای در آن 5 هزار نقطه حادثه خیز جاده های کشور باشد بلکه 15 تا 20 درصد تصادفات در این نقاط رخ می دهد و علت عمده این تصادفات رفتار غلط رانندگی در جاده هاست.
وی گفت: معمولاًَ پروسه تعیین نقطه مستعد حادثه یا نقاط پرحادثه یک دستورالعمل ثابتی دارد و هدف آن نیز ارتقای سطح جاده هاست، هر چند که ممکن است برخی نقاط نسبت به نقاط دیگر بر اساس آمارها تصادفات بیشتری در آنجاها رخ دهد و یا تعداد تصادفات در آن نقاط بیشتر باشد که البته با همکاری سازمان راهداری و پلیس راه، شناسایی این نقاط مستعد به طور مستمر صورت می گیرد تا سطح جاده ها ارتقاء پیدا کند.


قربانی افزود: تصادفات جاده ای از سال 82 متولی دارد و در واقع کمیسیون ایمنی کشور بر اساس مصوبه هیئت دولت تشکیل شده است که این کمیسیون مسئولیت هماهنگی، همفکری، انسجام و استفاده بهینه از منابع را بر عهده دارد و این گونه نیست که مسئولیت تصادفات را بر عهده بگیرد.


وی گفت: بی شک اگر متولی نداشت و این کمیسیون سال 82 شکل نمی گرفت، ما کاهش چشمگیری در تصادفات جاده ای شاهد نبودیم و بعد از آن تعداد کشته های جاده ای از 26 هزار کشته به 17 هزار رسیده است در حالی که می توانست تعداد کشته ها افزایش پیدا کند و به 40 هزار برسد.


مدیرکل ایمنی و حریم راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور افزود: البته بایستی این کمیسیون ارتقاء پیدا کند، دبیرخانه قوی تری داشته باشد.


همچنین در این برنامه آذریان کارشناس مسائل جاده ای گفت: متأسفانه متولی اصلی تلفات جاده ای مشخص نیست که چه دستگاهی است و در واقع در کشور ما علت تمام این مسائل و مشکلات، نبود یک دستگاه مشخص و متولی در بحث تصادفات جاده ای است.


وی افزود: اکنون سازمان های مختلف به صورت جزیره ای کار می کنند و هیچ فردی درباره آن پاسخگو نیست و علت آن نیز این است که هر کس به صورت جسته و گریخته کار می کند.


آذریان با بیان اینکه در تمام دنیا تصادفات جاده ای متولی دارد، گفت: متولی آن نیز معمولاً زیر نظر بالاترین مقام اجرایی فعالیت می کند و اکنون باید مقامات ارشد اجرایی کشور در این خصوص احساس مسئولیت کنند.


وی ادامه داد: اینکه ما بودجه نداریم، این گونه نیست که واقعاً بودجه نداریم بلکه نمی خواهیم هزینه کنیم.


این کارشناس مسائل جاده ای گفت: اکنون در سال چیزی حدود 8 تا 10 هزار میلیارد تومان به خاطر تصادفات جاده ای هزینه می شود که اگر 10 درصد این بودجه را برای کاهش تلفات جاده ای هزینه کنیم، بیش از 50 درصد تلفات ما کم می شود.


آذریان افزود: باید برای حل معضل به این بزرگی راه حل علمی اندیشیده شود به ویژه که در سال حدود 18 تا 20 هزار نفر کشته می شوند و 200 هزار نفر نیز مجروح داریم.


وی گفت: علیرغم آمارهایی که مسئولان اعلام می کنند، طبق آمار بین المللی، ایران جزو مناطق قرمز است و اکنون مسئولان باید گزارش دهند که در این خصوص چه کار کرده اند؟


آذریان افزود: از سال 84 تا 92 هرچند آمار کشته ها کاهش داشته اما آمار مصدومان دو برابر شده است و مسلماً اگر در این خصوص متولی واحدی داشته باشیم به کاهش آمار تصادفات و کشته ها کمک می کند.


 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 54540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha