کد خبر 54542
۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
تولید بنزین در دستور کار دولت‌روحانی

پرشین خودرو: در حالیکه دولت یازدهم به شدت منتقد تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی بود و با استدلال آلوده بودن بنزین پتروشیمی، اقدام به واردات گسترده بنزین کرد، اکنون تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی را با هدف جلوگیری از واردات بنزین در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی به سال 89 باز می گردد، اگرچه چندسال پیش از آن، طرح تولید بنزین در واحدهای آروماتیکی کلید خورده بود اما در سال 89 و در روند برنامه خودکفایی ایران در تولید بنزین سوپر، اولین محصول بنزین پتروشیمی در ایران به تولید رسید.

با آغاز فاز اول هدفمندی یارانه ها در آذرماه 89 تا حد قابل توجهی نمودار مصرف بنزین کشور جابه جا شد اما در ادامه با تأخیرهای پی در پی در بهره برداری از طرح های توسعه ای پالایشگاهی کشور از یک سو و افزایش مصرف روزانه بنزین کشور از سویی دیگر، دوباره میزان تولید و مصرف بنزین ایران به نقطه ای رسید که زمزمه های نیاز به واردات بنزین را در اواخر سال 90 تقویت کرد.

با دستور ویژه دولت، واحدهای پتروشیمی به کمک صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی آمده و تولید روزانه 3 تا 4 میلیون لیتری بنزین را کلید زدند. این تولید در نیمه دوم سال 91 به روزانه 10 میلیون لیتر رسید تا سهم پتروشیمی ها در تأمین سبد مصرف بنزین کشور به بیش از 15 درصد برسد و ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شد.

این روند تا نیمه سال 92 ادامه یافت تا اینکه با سرکار آمدن دولت یازدهم، وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی موضعی منتقدانه گرفتند. با شدت گرفتن انتقادات نسبت به تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی، با عباراتی چون "سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی" و "عامل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرها" دستور توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی و آغاز واردات بنزین صادر شد.

واردات بنزین که پیش از این به عنوان پاشنه آشیل کشور شناخته شده بود، بار دیگر در دولت یازدهم آغاز شد و روز به روز بر میزان آن افزوده شد تا اینکه به میزان تولید روزانه بنزین در واحدهای پتروشیمی یعنی حدود 10 میلیون لیتر در روز رسید.

در حالیکه علت اصلی توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی "آلوده دانستن این نوع بنزین" اعلام شده بود و با این دید، واردات گسترده بنزین صورت گرفت؛ اکنون تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

اخیرا تفاهمنامه ای با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران امضا شده که در آن پتروشیمی بندر امام متعهد به تحویل ماهیانه ٤٥ هزار تن (معادل ٦میلیون لیتر) بنزین یورو ٤ است.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 

منبع: تسنیم

 

کد خبر 54542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha