کد خبر 54579
۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
سرانجام کارت سوخت‌ و سهمیه‌بندی

پرشین خودرو: معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از ادامه سهمیه‌بندی گازوئیل و استفاده از کارت سوخت نفت گاز خبر داد و همچنین اظهار کرد: تصمیم‌گیری نهایی درخصوص حذف کارت‌های سوخت بنزین توسط دولت اتخاذ خواهد شد.

به گزارش «پرشین خودرو»، سید محمد مهدی پیغمبرزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر کارت‌های سوخت بنزین رسما حذف نشده اند، گفت: با توجه به تک نرخی شدن سوخت این کارت‌ها عملا حذف و بیش از 90 درصد سوخت‌گیری توسط کارت‌های جایگاه داران انجام می شود.

وی افزود: پیشنهادات مختلفی از سوی وزارت نفت، ستاد مبارزه با قاچاق و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای کارت‌های سوخت به دولت داده شده اما تاکنون تصمیم قطعی و نهایی اتخاذ نشده است. در حال حاضر این پیشنهادات در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی تخصصی و کارشناسی است تا با در نظر گرفتن همه جوانب تصمیم که به صرفه و صلاح ملی است اتخاذ شود. قطعا هر اقدام و تصمیمی در این خصوص به شهروندان اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: در دوره‌ای که بحث سهمیه‌بندی و دو نرخی بودن سوخت مطرح بود، کارت‌های سوخت نیز ضرورت داشت و بدون این کارت‌ها سهمیه بندی امکانپذیر نبود؛ با تلاش زیادی اقدام بزرگ و ارزشمندی تحت عنوان سهمیه بندی انجام شد که به بی‌اثر کردن تحریم بنزین و مدیریت مصرف کمک کرد.

وی تاکید کرد: اگر سهمیه‌بندی سوخت اجرا نمی شد امروز مصرف بنزین در کشور دو برابر میزان فعلی بود. با توجه به رشد مصرفی که تا قبل از سال 85 وجود داشت سالانه 10 درصد میزان مصرف افزایش داشت اگر این روال ادامه پیدا می‌کرد امروز به طور میانگین روزانه بالغ بر 150 میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم در حالی که شاهد مصرف میانگین حدود 70 میلیون لیتر در روز هستیم، بنابراین سهمیه بندی تصمیمی ارزشمند بود که نتایج و اثرات خوبی را نیز به همراه داشت.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: برابر این قانون باید قیمت بنزین به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسد که در حال حاضر بنزین به این قیمت تقریبا رسیده است، بنابراین تصمیم بر این شد که بنزین تک نرخی شود و در پی این تصمیم کارت‌های سوخت کارکرد خود را از دست داد ولی این موضوع موقت است و مشخص نیست که در سال های آینده این شرایط مستمر باشد.

به گفته پیغمبرزاده ، تصمیم نهایی هنوز اتخاذ نشده و در مراحل کارشناسی قرار دارد. پیش بینی ها بر این منوال است که برنامه ریزی جامعی درخصوص کارت‌های سوخت انجام شود تا برابر اتفاقات آینده پیش بینی های لازم انجام شده باشد. قطعا در صورتی که تصمیم بر خارج شدن کارت‌های سوخت باشد آینده نگری در آن لحاظ خواهد شد تا اگر در سال‌های آتی قرار شد دوباره کارت‌های سوخت احیا شود با کمترین هزینه و زمان بتوان این کارت‌ها را به چرخه مصرف بازگرداند.

وی در تشریح پیشنهادات ارائه شده برای مصارف جدید کارت‌های سوخت به امکان اعمال نرخ متفاوت سوخت گیری با کارت‌های سوخت جایگاه داران و کارت‌های در دست شهروندان برای ترغیب استفاده از کارت‌های سوخت اشاره کرد و افزود: می توان این پیشنهاد که نرخ سوخت گیری با کارت های سوخت جایگاه داران بیشتر از کارت های سوخت در دست شهروندان باشد را اجرایی کرد البته همه پیشنهادات از جمله این پیشنهاد مزایا و معایبی دارد که باید با بررسی و کارشناسی به تصمیم جامع ای رسید.

کارت سوخت گازوئیل حذف نمی شود

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با تاکید بر ادامه روند استفاده از کارت های سوخت گازوئیل گفت: هنوز اختلاف قیمت نفت گاز داخل کشور با فوب خلیج فارس زیاد است و نوع مصرف و کاربردهای این سوخت با بنزین متفاوت است بنابراین امکان افزایش قیمت آن به راحتی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: همچنان سهمیه بندی گازوئیل به قوت خود باقی خواهد ماند اما این کار به شیوه ای جدید و مدرن انجام می شود. در حقیقت تخصیص این سوخت بر مبنای پیمایش انجام می شود که بر روی آن بررسی های دقیق و کارشناسی انجام شده است. در این شیوه بر اساس میزان پیمایش و یا مصرف سوخت ماهانه خودروهای سنگین که طبق فرمول های دقیقی برای هر دسته از این خودروها انجام می شود کارت سوخت آنها برای ماه بعد شارژ می شود.

پیغمبرزاده ادامه داد: برنامه ای برای حذف کارت سوخت گازوئیل وجود ندارد و در برنامه آینده نیز برابر مصوبات دولت بر روی خودروهای سنگین GPS نصب خواهد شد تا پیمایش و میزان مصرف آنها به صورت آنلاین کنترل شود.

وی اصلاح قیمتی را راهکار اساسی مدیریت مصرف سوخت در کشور خواند و افزود: اقداماتی مانند سهمیه بندی و استفاده از سوخت CNG اقداماتی گذرا بوده تا به هدف نهایی که واقعی شدن قینت عرضه سوخت است برسیم. اگر طبق قانون هدفمندی یارانه ها قیمت عرضه بنزین و گازوئیل به حداقل 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس برسدو قیمت واقعی شود در نتیجه آن شاهد واقعی شدن مصرف و حل معضلاتی مانند قاچاق و مصرف مازاد و بیش از حد خواهیم بود.

معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در خاتمه خاطر نشان کرد: در گذار از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب و رسیدن به افق آینده باید اقدامات غیرقیمتی را نیز در دستور کار قرار دهیم تا به اجرای سیاست ها کمک کنیم. در حال حاضر بنزین به قیمت فوب خلیج فارس نزدیک و یا به تعبیر دیگر با کاهش قیمت فوب خلیج فارس قیمت سوخت در داخل کشور به نرخ فوب خلیج فارس رسید؛ در بخش گازوئیل هم باید به تدریج این روند انجام شود.
 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

 



منبع: ایسنا

کد خبر 54579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha