مدیرعامل ایران خودرو خطاب به کارکنان: «عاشقتونم»

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، از مدیران با سابقه صنعت خودروی كشور است. وی دارای مدرك فوق لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیر كبیر و دانشجوی دکترای مدیریت است و مدیرعاملی سایپا دیزل، پارس خودرو، ایران خودرو دیزل و ایران خودرو( از نیمه دوم سال 1392 تاکنون) را در کارنامه خود دارد.

ایران خودرو طی 2.5 سال گذشته از شرایط دشوار تحریم عبور کرد و در دوران پساتحریم نیز نخستین شرکتی بود که قراردادهایی را با شرکت های خودروسازی فرانسوی و آلمانی به امضا رساند. جهت گیری برنامه ها و سیاست های اعمال شده، تکاپوی جدی این شرکت را در مسیر اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی و تاسی از منویات رهبرمعظم انقلاب نشان می دهد. در ادامه بخش اول گفت وگوی کارآمد با مدیرعامل بزرگترین خودروسازی خاورمیانه که معتقد است برای عبور از دوران گذار، باید نگاه مان جهانی شود را، با هم می خوانیم:

اجازه بدهید مروری داشته باشیم به شرایط روزهایی که شما وارد ایران خودرو شدید، سال 92 که شما سکان رهبری گروه صنعتی ایران خودرو را در دست گرفتید، مشکلات زیادی وجود داشت. تولید دچار نوسان های زیادی شده بود. خودروهای ناقص کف خیابان های شرکت را پر کرده بود. در شهریور 1392 که ایران خودرو را تحویل گرفتید، طلب قطعه سازان بالای 700 روز بود و 80 هزار دستگاه خودروی ناقص در کف کارخانه وجود داشت که ارزش ریالی آن حدود 2000 میلیارد تومان بود، تولید روزانه کارخانه نیز کاملا نامنظم بود، چه افقی را در این شرایط ترسیم می کردید؟

برای تضمین آینده شرکت اهداف بزرگی داشتیم و برای آن برنامه ریزی کردیم. تولید از نیمه دوم سال دو برابر نیمه نخست همان سال شد. تولید روزانه امروز به 2300 دستگاه رسیده و این در حالی است که ایران خودرو از 16 فروردین سال 93، هیچ خودروی ناقصی تولید نکرده است. در سال گذشته شرکت ایران خودرو بیش از 1000 میلیارد تومان صرفه جویی کرده است، در بحث بدهی های بانکی نیز در این دو سال توانستیم از سه هزار و 700 میلیارد تومان به رقم دو هزار و 600 میلیارد تومان برسیم و سرانجام بعد از دو سال ضرر توانستیم به EPS 50 تومان برسیم و بعد از چند سال توانستیم 500 میلیارد تومان سود بین سهامداران توزیع کنیم. ضمن این که سهم بازار خودروی ایران خودرو هم در حال حاضر به 54 درصد افزایش یافته است.

آقای مهندس، در میان این همه مفاهیم رشد، ارتقا، اعتلا، تعالی و ... واقعا در جست و جوی چه هستیم و قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

نتیجه همه این کارها باید به خوشبختی و رفاه کارکنان ایران خودرو و سهام داران آن منجر شود.

چشم انداز 10 سال آینده شرکت را چگونه می بیند؟

تا پایان سال 1404 برای تولید یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو برنامه ریزی شده است، ایران خودرو در آن سال باید 60 درصد از بازار خودروی ایران را در دست بگیرد. نمی شود با نوسان کارکرد باید به سمتی برویم که در بازار داخل همچنان حرف اول را بزنیم.


سهم بازار ایران خودرو تا قبل از حضور شما شیب نزولی داشت و به زیر 40 درصد رسیده بود، وضعیت در حال حاضر چگونه است؟

در سال 92 حدود 36 درصد سهم بازار را داشتیم اما در 2.5 سال گذشته این سهم را به 54 درصد رسانده ایم. برنامه ریزی کرده ایم که این سهم بیشتر و بیشتر هم شود.

از جمله برنامه هایی که در چشم انداز 10 ساله، همواره مورد تاکید شما بوده است، گسترش تحقیق و توسعه محصول با برند ایران خودروست، در این خصوص توضیح می دهید؟

بله! هدف اصلی ایران خودرو تحقیق و توسعه است و از این رو دنبال تولید خودروهای جدید با برند ایران خودرو هستیم. ما درصدد طراحی پلاتفرم داخلی هستیم، پلاتفرم بدون قوای محرکه بی معنی است. بر این اساس شرکت ایران خودرو در حال کار روی مجموعه گیربکس و مجموعه تعلیق است تا بتواند آنها را داخلی سازی کند. با توجه به آن که در زمینه های بدنه، تریم و بالای کفی به داخلی سازی رسیده ایم، با رسیدن به داخلی سازی گیربکس و مجموعه تعلیق می توانیم پلاتفرم داخلی طراحی کنیم.

سال 93 چقدر خودرو تولید شد؟

600 هزار دستگاه. در این سال خودروی ناقص نداشتیم. در سالهای گذشته و در حالی که کلی خودروی ناقص در کف بود دنبال نقدینگی بودیم!

سال 94 چطور گذشت؟

سه – چهار ماه نخست سال تولید 2200 دستگاه تا 2300 دستگاه در روز بود و روند خوب و کاملی هم بود. در این سال به دلایل مختلف تولید را متناسب با تقاضا کاهش دادیم و خوش بختانه با تمهیدات صورت گرفته 500 هزاردستگاه خودرو تولید شد.

آقای مهندس! یکی از مهمترین رویدادهای سال گذشته، توافق ایران با 1+5 بود. حالا همه منتظرند که ببینند پس از برجام چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

پیش بینی می شود پس از برجام، ایران در موقعیت بسیار خوبی قرار خواهد گرفت، اما این به زمان نیاز دارد. بهتر است بدانید که همه چیز به سرعت درست نمی شود. ان شاءا... چشم انداز اقتصاد ایران از نیمه دوم امسال روشن تر خواهد شد.

در سال جدید، کیفیت موضوع مهمی است که می توان در عرصه رقابت فشرده با رقبا، برگ برنده ما باشد. در این خصوص برنامه ای دارید؟

در سال گذشته بیش از 400 پروژه برای بهبود کیفیت داشتیم و در این زمینه بسیار هم رشد کردیم. به نظرم توجه و دقت کارگران در ارتقای کیفیت تاثیر گذار است. بخش دیگر کیفیت هم متوجه قطعه سازان است؛ آنها باید قطعات با کیفیت تولید کنند.از مدیران هم میخواهم که امسال دقت خود را در کنترل کیفیت قطعات چندین برابر کنند. چیزی که برای ایران خودرو حائز اهمیت است فقط تولید خودرو نیست بلکه تولید و فروش خودرو با کیفیت مهم است چرا که مشتریان به دنبال خودروی با کیفیت هستند.

البته در زمینه ارتقای کیفیت نیز اتفاقات خوبی افتاده است.
خب این تکاپو از سال گذشته آغاز شده است و امسال پروژه های خوب کیفی تعریف می شود. محصول ما باید با کیفیت به مشتریان تحویل شود. تنها 30 درصد کیفیت با کارکنان است 70 درصد مربوط به جای دیگری است. باید دقت شود از قطعه ساز بدون رودربایستی و بحث های دیگر، قطعه دریافت شود. نباید خستگی کار در تن کارگران زحمتکش که در خط کار می کنند اما قطعات خوب تحویل نمی گیرند، بماند. یادتان باشد همه باید در جهت منافع ایران خودرو حرکت کنیم.

به نظر مدیرعامل بزرگترین خودروسازی خاورمیانه، وجه بارز کارکنان ایران خودرو چیست؟

ویژگی های زیادی را می توان نام برد، اما آن چه در ایران خودرو شاخص است و به وفور نزد پرسنل آن وجود دارد، تعصب ایران خودرویی است و من به آن افتخار می کنم. همه کارکنان به شرکت و تولید با کیفیت تعصب ویژه دارند و این تعصب ما را به جایگاه خوبی می رساند. ان شاءا.. روزی برسد که ما تا چند سال دیگر وارد زنجیره جهانی خودرو شویم و با مشاهده محصولات ایرانی در خیابان های کشورهای دیگر افتخار کنیم.

برای ورود به زنجیره جهانی خودرو چه چیزی مورد نیاز است؟

باید به جایی برسیم که علاوه بر ارتقای کیفیت، در قیمت تمام شده نیز با رقبا رقابت کنیم و این مستلزم ارتقای بهره وری و البته کاهش هزینه های غیرضروری است. مدیران باید به این مقوله دقت کافی داشته باشند. یادشان هم باشد حقوق پرسنل مشمول این بحث نیست و استثناست.

چه مثالی برای کاهش هزینه دارید؟

برای نمونه در مصرف ورق چنان چه 10 درصد از ضایعات کم شود یا در قطعاتی که تحویل می گیریم دقت کنیم، هزینه های زاید، کم می شود. اگر مدیران طرح کاهش هزینه داشته باشند، حمایت می کنیم. به اعتقاد من این کار حتما باید انجام شود.

آینده ایران خودرو در گرو چیست؟

به نظر من آینده شرکت در گرو تعصب همه ما ایران خودرویی هاست که باید داشته باشیم که خوشبختانه به وفور هست. در بازدیدهای متعددم از خطوط تولید این را بدون اغراق می بینم و واقعا ازاین همه تعصب، همت و علاقه مندی در وجود کارگران لذت می برم و برایم بسیار افتخار آمیز است.

یکی از ویژگی های بارز آن دسته از کارکنان ایران خودروکه دلسوزانه وعاشقانه قصد خدمت دارند، نوآوری وخلاقیت در کار است. برای حمایت از این همکاران چه برنامه ای دارید؟

در دورانی که پیشرفتهای صنعت پرتحرک خودرو، مدام در حال ورق خوردن است، خلاقیت برگ برنده هر شرکتی است که قصد حضور محکم در این عرصه را دارد. به صراحت می گویم چنانچه مهندس یا کارگری، طرحی ارایه کند که اثراتش مستقیم دیده شود و فرآیند مستمر باشد و منجر به صرفه جویی شود، شخصا دستور خواهم داد از آنها به صورت مطلوب قدردانی شود.

سال هاست که عادت دارید بدون تشریفات، از خطوط تولید چه شب و چه روز دیدن کنید و با کارگران زحمتکش خطوط تولید حرف بزنید. طی این سالها آیا اتفاق افتاده است که پس از شنیدن حرف های کارگران، تصمیم مهمی بگیرید؟

حضور بدون تکلف در میان کارگران برای من نه تنها لذت بخش است بلکه از صداقت، صمیمت و دلسوزی آنها، کلی انرژی می گیرم. در این دیدارهای وقت و بی وقت متوجه شدم که کارگران از بعضی مشکلات گله دارند، بگذارید این را خیلی شفاف بگویم که از نظر من کارگران خطوط تولید بیشترین زحمات را می کشند و البته این را باید به صورت عملی ثابت کرد. به همین دلیل امسال دستور دادم منابع انسانی پس از بررسی های کارشناسی، در دسته بندی نیروها تجدید نظر کند که این موضوع امسال اجرایی خواهد شد. دسته بندی چهارگانه می شود و از این پس نیروها به چهار دسته: تولیدی مستقیم، تولیدی غیرمستقیم، پشتیبانی و ستادی تقسیم خواهند شد. امیدوارم با این تصمیم نیروهای تولیدی مستقیم، منافع بیشتری عایدشان شود.

آقای مهندس! برای مدیران ایران خودرو چه توصیه ای دارید؟

ازآنها می خواهم که شایستگی های کارکنان زیر دست شان را ببینند و به آنها که خوب کار می کنند توجه بیشتری داشته باشند.

توصیه شما به اعضای خانواده بزرگ ایران خودرو در سال جدید چیست؟

ما همه از یک خانواده ایم. اگر برای هریک از ما اتفاقی بیفتد، انگار برای همه افتاده است. کارکنان بدانند؛ همه شان را دوست دارم و به آنها میگویم:« به خاطر این همه تعصب به شرکت عاشقتونم.» در آخر برای همه آرزوی سلامتی دارم.

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

 

کد خبر 54919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha